شناسهٔ خبر: 6068380 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دست رد به صاحبخانگی مصباح

صاحب‌خبر -

شرق: اصولگرایان منهای جبهه پایداری، بارها گفته‌اند که آيت‌الله مصباح در اردوگاه اصولگرایی محور نیست. دیروز هم دو عضو دیگر این جریان همین گفته را تکرار کرده‌اند. 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز دیروز صاحب‌خانگی را از آن «موحدی‌کرمانی»، دبیرکل این جامعه، دانسته و دعوت از مصباح را صرفا با هدف فراگیری چتر اصولگرایی دانسته است. «غلامرضا مصباحی‌مقدم» در پاسخ به اینکه آیا جامعه روحانیت در حال نزدیک‌شدن به جبهه پایداری برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی است؟ به ایلنا گفته: «این تعبیر را اصلا نمی‌پسندم مثل اینکه استوانه‌ای در یک جایی بنا شده و افراد به آن استوانه نزدیک می‌شوند یا از آن دور می‌شوند. ما جبهه پایداری را در چنین جایگاهی نمی‌شناسیم. دعوت‌هایی که از آیت‌الله مصباح شد٬ دقیقا در راستای نزدیک‌کردن مجموعه‌ای بود که آن مجموعه یا دقیقا تحت عنوان جبهه پایداری شناخته یا خارج از مجموعه پایداری تلقی می‌شدند. آقای تقوی بنایشان بر این بود که با دعوت از آیت‌الله مصباح‌یزدی٬ فراگیری چتر اصولگرایان را دنبال کنیم و بیشتر حضور آیت‌الله مصباح‌یزدی به دلیل تلاش برای فراگیرتربودن است والا صاحب‌خانه آیت‌الله موحدی‌کرمانی بوده‌اند». دیروز سبحانی‌نیا عضو جبهه فراکسیون رهروان ولایت، هم گفته: «بعید است مصباح برای خود نقش  محوری قائل شود». سبحاني‌نيا با اشاره به اینکه آیت‌الله مصباح‌یزدی به‌عنوان یکی از روحانیون عالی‌قدر که در قم و مورد احترام مجموعه‌هایی از نظام هستند و در این مورد تردیدی نیست، گفته است: «اما بنده بعید می‌دانم ایشان بتوانند نقش رهبری را در جریان کلی اصولگرایی عهده‌دار شوند و فکر می‌کنم نگاه خودشان نیز همین است. مصباح‌یزدی می‌تواند به‌عنوان عضوی از جامعه مدرسین در کنار آیات موحدی‌کرمانی و محمد یزدی برای وحدت اصولگرایان کمک کند». او گفته است: «باید نگاه یک رهبر در جریان اصولگرا نگاهی پدرانه و به‌دور از حب‌و‌بغض‌های سیاسی باشد و مواضعش اصولی و در راستای نگاه رهبری باشد و به جریان خاصی تعلق ویژه نداشته باشد و نیروهای معتقد به ولایت را زیر یک چتر، جمع و برای حفظ وحدت در جریان اصولگرا ساماندهی کند». 
اذعان بر ناکامی دوباره
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که پیش‌تر از تأثیر حذف لیدر در جریان اصلاحات گفته بود و نقش آن را در جریان رقابت دو جریان سیاسی تأثیرگذار خوانده بود، دیروز در همان گفت‌وگو با ایلنا از ناکامی جناح متبوع خود در بازگرداندن هاشمی و ناطق به جامعه روحانیت هم سخن گفته است. مصباحی‌مقدم گفته است: «تا حالا چندبار تلاش شده آیت‌الله هاشمی و آقای روحانی و ناطق و دیگر عزیزان مجددا در جلسات جامعه حضور یابند. خیلی نتوانستیم به نتیجه برسیم. درباره روحانی هم گفته است که او هیچ‌گاه اظهار نکرده که مایل به شرکت در جلسات جامعه نیست بلکه عارضه‌ای پدید آمد که شرکت نکردند». او در پاسخ به این سؤال که آیا حضور چهره‌ها یا طیف‌هایی مثل جبهه پایداری باعث انشقاق و بحران عدم اجماع درون جامعه روحانیت شده، گفته است: «پیش از اینکه چیزی با عنوان جبهه پایداری بخواهد مطرح شود٬ این فاصله اتفاق افتاد. بنابراین این مسئله معلول جبهه پایداری نیست و جبهه پایداری نیز در ماه‌های اخیر است که ابراز تمایل برای همکاری با جامعه روحانیت کرده است».

برچسب‌ها:

نظر شما