شناسهٔ خبر: 60682159 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

ادعای یک مقام مسئول؛ رشد اعتیاد در مدارس متوقف شد

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت که رشد اعتیاد در مدارس متوقف شده است.

صاحب‌خبر -
ادعای یک مقام مسئول؛ رشد اعتیاد در مدارس متوقف شد
کد خبر: 617244
|
۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ۱۱:۲۰:۲۹

 نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با هدف تشریح برنامه عملیاتی ۱۴۰۲ مبارزه با مواد مخدر و برنامه هفتم همچنین ابلاغ و شرح برنامه‌های مراسم بزرگداشت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر امروز برگزار شد.

اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم اظهار داشت: امروزه اعتیاد به مواد مخدر یکی از آسیب‌های بزرگ در جهان است و بسیاری با آن درگیر هستند و نتایج پژوهش‌ها حکایت از افزایش روند اعتیاد در جهان دارد. بر اساس اعلام سازمان ملل ۳۰۰ میلیون معتاد در جهان وجود دارد و سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل سو مصرف مواد مخدر در جهان جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه استفاده از بستر مواد مخدر و توزیع و قاچاق آن سبب به دنیا شده است گفت: در دو دهه اخیر تولید و قاچاق و مصرف مواد مخدر صنعتی هم افزایش یافته و این بلیه شوم دامن‌گیر بشریت و در حال رشد است.

مؤمنی گفت: در افغانستان طی دو دهه گذشته تولید و قاچاق مواد مخدر افزایش یافته و با حمایت ناتو ۵۰ برابر تولید مواد مخدر بیشتر شده است البته با روی کار آمدن طالبان هم بر اساس آمار رسمی سازمان ملل، کشت و تولید مواد مخدر افزایش یافته و این کشور در تولید مواد مخدر صنعتی هم رکورد زده است.

مؤمنی بیان داشت: افغانستان رتبه اول تولید تریاک و رتبه دوم تولید مواد مخدر صنعتی را دارد و همه شواهد نشان می‌دهد با افزایش تولید و مصرف مواد مخدر مواجه هستیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: بدون برنامه محوری و تدوین درست برنامه‌ها نمی‌توان گام‌های اساسی برداشت و برای اینکه بتوانیم در برنامه هفتم توسعه گام‌هایی را برای رسیدن به آرمان‌ها بر اساس قانون اساسی داشته باشیم با یک بخشنامه و طرح کوتاه مدت به نتیجه نخواهیم رسید لذا باید برنامه جامع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشیم.

مؤمنی بیان داشت: در ستاد مبارزه با مواد مخدر در چهار حوزه مقابله با عرضه، درمان، پیشگیری و توانمندسازی را مدنظر قرار دادیم و اقدامات زیادی صورت گرفته است البته پیشگیری نخستین گام محسوب می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و همه ظرفیت‌ها دستاوردهای خوبی جهت مقابله با اعتیاد داشته است ولی هنوز تا مقصد راه نرفته زیادی داریم.

وی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران رتبه اول کشفیات را در دنیا دارد به طوری که ۹۰ درصد کشفیات تریاک، ۵۰ درصد کشفیات مورفین و ۲۷ درصد کشفیات هروئین دنیا مربوط به ایران است.

مؤمنی با اشاره به اینکه با استفاده از امکانات فنی و شیوه‌های نوین می‌توان ضربه‌های مالی زیادی به قاچاقچیان زد گفت: از ابتدای برنامه ششم ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ۱۰ برابر شده و این مؤثرترین موضوع در امر مقابله است به طوری که قبلاً یک سوم هزینه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر توسط خود ستاد و دو سوم از بودجه سنواتی کشور تأمین می‌شد ولی از سال ۱۴۰۰ درآمد و هزینه‌های ما برابر شده و حتی درآمد بیشتری هم از طریق ستاد با مجاهدت همکاران ما وارد خزانه شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که گام‌های اساسی و همه جانبه در برنامه هفتم پیش‌بینی شود که انشاالله با شتاب بیشتری برنامه‌ها اجرایی و مؤثر واقع شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و آموزشی مانند برنامه یاریگران زندگی در آموزش و پرورش آهنگ رشد اعتیاد متوقف شده است همچنین رویکرد مردمی سازی بسیار فراتر از تصور ما بوده و خیرین به خوبی به صحنه آمده است.

برچسب‌ها:

نظر شما