شناسهٔ خبر: 60673095 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

رزمایش پنهان‌کاری

جنگ اوکراین با آنچه ضد حمله کی یف علیه مسکو نامیده‌اند در حالی وارد شرایطی جدید شده است که...

صاحب‌خبر -
جنگ اوکراین با آنچه ضد حمله کی یف علیه مسکو نامیده‌اند در حالی وارد شرایطی جدید شده است که در اقدامی تامل برانگیز اعضای پیمان ناتو طی روزهای اخیر در رزمایشی با شرکت ۲۵ کشور، شرایط بحرانی مختلفی را در آسمان آلمان تمرین می‌کنند و رسانه‌های غربی نیز مطابق دستورالعملی نانوشته اما مشترک، به بزرگ‌نمایی این رزمایش مشغولند.در این رزمایش سه منطقه پروازی به طور موقت به روی ترافیک غیرنظامی بسته می‌شود و احتمالا پروازهای عادی با تاخیر روبرو خواهند شد.
برگزاری رزمایش اخیر را باید نوعی صحنه‌سازی با هدف تلطیف و تقلیل انتقاداتی دانست که علیه اعضای ناتو و ضعف این مجموعه در ابعاد نظامی، راهبردی و عملیاتی مطرح می‌شود.یکی از این انتقادات مربوط به عدم توانایی در چینش مولفه‌های مشترک عملیاتی در مقاطع حساس است، یعنی مقاطعی که باید سریع‌ترین تصمیم ناظر بر مختصات میدان نبرد گرفته شود.
در بسیاری از این مقاطع، میان اعضای ارشد ناتو مانند فرانسوی‌ها، ژرمن‌ها، انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها اختلاف نظر وجود دارد. این مسئله را در افغانستان می‌توان مشاهده کرد که در نهایت نیز به خروج مفتضحانه ناتو از افغانستان منجر شد. برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان بر لزوم ایجاد ارتش واحد و مستقل از ناتو تاکید دارند در حالی که انگلیس و آمریکا ناتو را زمینه ساز سلطه بر اروپا می‌دانند و حتی طولانی سازی جنگ اوکراین نیز بهانه آنها برای تحقق این رویکرد می‌باشد.
رزمایش هوایی اخیر ناتو در حالی صورت می‌گیرد که اعضای ناتو روزهای پرتلاطمی را پشت سر می‌گذارند، چه، سران ناتو از یک‌سو در صدد مخابره پیام اتحاد و همبستگی خود در جریان جنگ اوکراین به بازیگران جهانی بوده و از سوی دیگر، قدرت کتمان بحران‌های ناشی از فرسایشی شدن نبرد و فراتر از آن، لاپوشانی اختلافات جدی خود بر سر آینده امنیتی در نظام بین‌الملل را ندارند.
در همین حال اعضای ناتو عملا نتوانسته‌اند اختلافات بر سر عضویت اوکراین را پنهان سازند و رسما به غیر قابل اجرا بودن عضویت اوکراین در شرایط کنونی اذعان کرده‌اند. رزمایش ناتو نه یک قدرت نمایی که یک چالش درونی است که صرفا با نقاط رزمایش به دنبال پنهان‌سازی آن هستند.

فرامرز اصغری

نظر شما