شناسهٔ خبر: 60653848 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

شهردار تهران:

دولت قبل در بین دولت‌های گذشته بدترین کارنامه حوزه مسکن را دارد

صاحب‌خبر -

 

نشست خبری شهردار تهران با اصحاب رسانه درباره عملکرد «کمیسیون ماده ۵» در دوره ششم مدیریت شهری، برگزار شد.
به گزارش سایت شهر، علیرضا زاکانی در نشست با اهالی رسانه گفت: موضوع مسکن یک جنبه رفاه و نیاز پایه برای خانواده و مردم دارد؛ هم نگاه اقتصادی و پیشرانی دارد و بحث خروج از رکود را به خود اختصاص داده است و هم برای عبور از مشکلات اقتصادی و ایجاد‌اشتغال و رونق موضوعات‌ مرتبط با ساخت مسکن و موضوع تأمین مسکن مهم است.
زاکانی با بیان این‌که ما امروز شرایطی را پشت سر می‌گذاریم که بر اساس آمار در سال ۱۳۹۹ اجاره‌نشینی از ۱۲ درصد به ۳۸ درصد رسیده است، اظهارداشت: در تهران این آمار ۴۳ درصد بوده و امسال بیش از این است و پس از تهران، شهر کرج با ۴۱ درصد قرار دارد. بدترین وضع در این سالها مربوط به پنج سال اخیر است که شاهد ۶۹۰ درصد رشد قیمتی بوده.
وی با بیان این‌که اجاره سرسام آور بالا رفته و اجاره به آرزو تبدیل شده و خرید مسکن نیز فراتر از آرزو و به نوعی دل‌نگرانی مردم است، یادآور شد: بدترین وضعیت ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی است؛ اگر بخواهیم ادوار گذشته بعد از جنگ را مرور کنیم، در دوره سازندگی با توجه به این‌که تورم سالانه ۲۲ درصد بوده قیمت مسکن ۳.۹ برابر شده و یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به بازار عرضه شده است. این آمار مربوط به سال ۷۰ تا ۷۴ است و در دوره اصلاحات تورم ۱۹ درصد بوده و طی هشت سال قیمت مسکن ۳.۷ برابر رشد کرده و دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی عرضه شده و ۳۱۶ درصد رشد قیمت را از ابتدا تا انتهای دوره شاهد هستیم.
شهردار تهران با بیان این‌که از ۸۴ تا ۹۱ تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد تحویل داده شده است، گفت: تورم در این مدت ۲۵ درصد و رشد قیمت چهار برابر بوده و در دولت تدبیر و امید تورم ۳۳ درصد و قیمت مسکن هشت برابر شده و بدترین ادوار به این دوره اختصاص دارد و ۶۹۰ درصد رشد قیمتی را شاهد بوده‌ایم، به طوری که در انتهای دوره قیمت هر متر مسکن ۳۰ میلیون تومان بوده است.
زاکانی ادامه داد: در دولت اخیر نیز ۷۰ درصد رشد قیمت مسکن داشتیم که علت آن ادامه مسیر گذشته و استمرار رکود است. برای چنین موضوعی مدیریت شهری یک پایه اساسی آن است و باید تصمیم‌گیری می‌کردیم که آیا تهران را مثل پیشینیان به ویژه دوره قبلی گران اداره کنیم یا به سمت ارزان کردن ببریم و این‌که نگاه ما این باشد شهر را ارزان و زیست‌پذیر کنیم که با این شرایط مردم سود ببرند.
وی افزود: سالانه باید ۲۰ هزار پروانه صادر شود تا شهر در مسیر فرسودگی قرار نگیرد.
شهردار تهران با ‌اشاره به این‌که با راه‌اندازی قرارگاه جهادی مسکن، ساخت سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی را هدف‌گذاری و برای آن تسهیل‌گری کردیم، ادامه داد: نباید با زندگی مردم سیاسی برخورد کرد؛ باید بابت بی‌تصمیمی و تصمیمات غلطی که در گذشته به رکود ساخت‌وساز و گرانی مسکن دامن زد، رسیدگی شود.
زاکانی با بیان این‌که بین شهر فروشی و نو‌سازی و بهسازی شهر، تفاوت جدی وجود دارد،گفت:رسیدگی به پرونده‌ها را در کمیسیون ماده ۵ از ۱۸ ماه به دو ماه کاهش دادیم و اولویت کمیسیون ماده ۵، بررسی طرح‌های موضعی و موضوعی است.
وی بیان داشت: ما در یک سال گذشته بیش از ۱۰ هزار پروانه ساخت مسکن صادر کردیم چراکه تهران برای مواجهه با مخاطرات آن نیاز به نو‌سازی و باز‌سازی دارد. دو راهی که در دوران مدیریت جدید در مقابل شهرداری تهران بود، دوراهی گران یا ارزان کردن تهران برای زندگی بود.
شهردار تهران اظهارداشت: سیاست متصدیان امر در دهه ۷۰ به بعد مبنی بر گران کردن زندگی در تهران برای کاهش جمعیت تهران هیچ‌گاه مشکل را حل نکرد و این گرانی باعث مهاجرت مردم از تهران به شهرهای حاشیه تهران شد.
شهردار دوچرخه‌سوار در سایه
زاکانی با بیان این‌که کسی که شهردار بوده و جز دوچرخه‌سواری کاری نکرده الان می‌خواهد شهردار در سایه باشد،ادامه داد: مدیریت شهری سابق، به جای تفاهم تغییر کاربری پادگان جی برای گره‌گشایی از بال غربی بزرگراه یادگار امام، بر سر رمپ و لوپ‌های میدان فتح خاک ریخته بود.
وی افزود: اعمال طرح گران‌‌سازی تهران در دوره آقای حناچی پذیرفته شد در واقع از وقتی دولت آقای روحانی روی کار آمد هدف‌گذاری‌ها بر مبنای گران‌‌سازی تهران انجام شد.سیاست‌ گران‌‌سازی تهران در دوره قالیباف، نجفی و افشانی پذیرفته نشد ولی آقای حناچی بخشی از این موارد را پذیرفت و بخشی از آنها را هم نپذیرفت، نمی‌شود به زندگی مردم نگاه سیاسی داشت و سرنوشت کشور را با نگاه ساده‌لوحانه مدیریت کرد.

نظر شما