شناسهٔ خبر: 60627021 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

مردی که برای دیدن فوتبال زمان کم می‌آورد/ اول حذف تصویر، حالا صدا...

برنامه فوتبال ۱۲۰ که پخش آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود، بعد از یک دهه برای همیشه به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

برنامه‌ای که تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور پنج شنبه شب‌ها روی آنتن می‌رفت، شب گذشته آخرین قسمتش پخش شد تا این برنامه فوتبالی نیز کارش در سیما تمام شود. به همین بهانه گزارش خبرورزشی در مورد این برنامه و عادل فردوسی پور را در زیر می‌خوانید.

فوتبال ۱۲۰ برنامه تلویزیونی زنده‌ای بود که هر پنج‌شنبه ‌شب از شبکه ورزش پخش می‌شد. این برنامه با تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور و اجرای حمید محمدی، به بررسی اتفاقات و حواشی پیرامون فوتبال جهان به‌خصوص فوتبال اروپا می‌پرداخت.  

ایده عادل برای فوتبال ۱۲۰

چند سالی بود که عادل قصد داشت همراه با برنامه نود، یک برنامه ویژه فوتبال خارجی را نیز روی آنتن ببرد و ایده این برنامه در یک روز که مشغول آماده‌سازی برنامه نود بود در وقت نهار به ذهنش خطور کرد و با همکارانش در میان گذاشت. خیلی زود این برنامه با استقبال همکارانش به مرحله تولید رسید و موافقت مدیران تلویزیون را نیز به‌دست آورد. 

این برنامه برای اولین بار در فروردین ۱۳۹۲ پخش شد و پس‌ از چند هفته، با پایان فصل ۱۳-۲۰۱۲ پخش آن متوقف شد تا سری جدید با بخش‌های جدید از ۷شهریور ۱۳۹۲ روی آنتن رفت. در سال ۱۳۹۴ پس از شروع لیگ‌های اروپایی این برنامه برای مدتی به‌دلایلی پخش نشد ولی در ۱۰ دی همان سال دوباره روی آنتن رفت. فصل یازدهم این برنامه از ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ تا ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ روانه آنتن گردید.

فردوسی پور در فوتبال ۱۲۰

اول لیورپول بعد بارسلونا

نزدیکان فردوسی‌پور اعتقاد داشتند علاقه عادل به فوتبال خارجی بیش از حد بود و زمان برای دیدن همه رقابت‌های مهم لیگ‌های اروپایی کم می‌آورد. حتما می‌دانید که عادل هوادار دو آتشه لیورپول است ولی بعد از این تیم انگلیسی، بارسلونا و بایرن مونیخ را بسیار دوست دارد.

فردوسی پور با کیت لیورپول

مخالفت تلویزیون با فردوسی‌پور

در ابتدا قرار بود خود فردوسی‌پور مجری برنامه باشد که با مخالفت مدیران شبکه سه روبرو شد. محمدحسین میثاقی نیز به‌همین دلیل نتوانست مجری این برنامه شود تا در نهایت حمید محمدی (گوینده اخبار ورزشی شبکه سه و رادیو) اجرای برنامه را به‌عهده گرفت. هرچند خود فردوسی‌پور گفته بود به‌علت مشغلهٔ زیاد کاری مجری این برنامه نشده‌ است.

البته در سال ۱۳۹۴، محمدحسین میثاقی مجری این برنامه شد. اما به دلیل اجرای برنامه فوتبال برتر توسط او از سال ۱۳۹۸ حمید محمدی بار دیگر اجرای برنامه را برعهده گرفت.

فردوسی پور و مدیر شبکه سه

خداحافظ فوتبال ۱۲۰

با این حال این برنامه هم شب گذشته آخرین قسمتش روی آنتن رفت تا بعد از ۱۰ سال این برنامه تولیدی زنده و مفصل، مثل برنامه نود به خاطره‌ها بپیوندد.

حالا و پس از فوتبال ۱۲۰، عادل فردوسی‌پور به طور کامل با صداوسیما قطع همکاری کرده. تنها برنامه تخصصی بررسی فوتبال اروپا در تاریخ صداوسیما که از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ با اجراهای حمید محمدی و محمدحسین میثاقی و به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور از شبکه ورزش پخش شد.

گفتنی است هر دو برنامه نود و فوتبال ۱۲۰ با تهیه‌کنندگی عادل فردوسی پور روی آنتن می‌رفتند و جزو برنامه‌های پرمخاطب سیما بودند.

اول حذف تصویر، سپس صدا

از پاییز سال گذشته دیگر خبری از صدای عادل فردوسی‌پور روی آیتم‌های برنامه نبود تا بعد از حذف تصویر این مجری، صدایش نیز از تلویزیون نیز کنار گذاشته شود و در ماه‌های اخیر فقط همان کار تهیه‌کنندگی را انجام دهد. نکته قابل توجه این‌که بعد از پخش آخرین برنامه که پنج‌شنبه شب ۱۸ خرداد بود، آیتمی‌حدود ۹۰ ثانیه‌ای تحت عنوان «تیتراژ ویژه» در کانال رسمی‌این برنامه منتشر شد که حدود ۳۰ ثانیه آخر آن تنها این نوشته خودنمایی می‌کند:

فوتبال ۱۲۰
۱۴۰۲- ۱۳۹۲

مردی که برای دیدن فوتبال زمان کم می‌آورد/ اول حذف تصویر، سپس صدا!/ جواب قاطع عادل به شبکه‌های ماهواره‌ای

موضع مشخص سازمان

گفتنی است چند روز پیش پیمان جبلی در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) در پاسخ به پرسشی از دانشجویان درباره‌ موضع رئیس سازمان صداوسیما در قبال عادل فردوسی‌پور و بازگشت این مجری به تلویزیون، تصریح کرد: بالاخره وقتی این آدم در برنامه‌ای می‌آمده برای خودش خِیل مخاطبان را داشته است. اسمش می‌آمده، برنامه با خودش مخاطب می‌آورده است. اسم آن آدم روی شبکه‌ای می‌آمد، آن شبکه خودش را بالا می‌کشید. خب حالا به نظام، مردم و اعتقادات خودش لگد زده است. لگد زده به نمکدان، نمک را ریخته و نمکدانی را شکسته است. آیا از من انتظار دارید برای اینکه من پرمخاطب بشوم بروم خواهش و التماس کنم که تو رو خدا بیا؟!

در همین ارتباط: واکنش رئیس صداوسیما به بازگشت مجری برنامه ۹۰: عادل فردوسی‌پور به نظام، مردم و اعتقادات خودش لگد زده/ آیا انتظار دارید که از وی التماس کنم تو رو خدا بیا!؟

جواب قاطع به شبکه‌های ماهواره‌ای

کمتر کسی فکر می‌کرد عادل، مجری و گزارشگر محبوب مردمی‌دیگر تصویر و صدایش برای همیشه قطع شود اما شاید ندانید در چند وقت اخیر فردوسی‌پور پیشنهادات بسیار خوبی از شبکه‌های ماهواره‌ای داشت تا در چنین شبکه‌هایی فعالیت کند ولی جواب فردوسی‌پور بسیار صریح و قاطع بود. او مطلقا جواب رد به همه این پیشنهادات داد و قصد ندارد به هیچ عنوان در شبکه‌های ماهواره‌ای که خارج از کشور فعالیت می‌کنند، حضور داشته باشد.

با این حال فعلا هواداران فوتبال باید تحمل‌ کنند و ببینید چه روزی در تلویزیون دوباره شاهد حضور عادل به عنوان مجری یا گزارشگر باشند؛ به عبارتی دیگر، تلویزیون کشورمان چه زمانی از عادل فردوسی‌پور محبوب مردمی رونمایی می‌کند؟

نظر شما