شناسهٔ خبر: 60588842 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

تبلیغات، درآمدزایی و فعالیت‌‌های شاخ‌‌های مجازی در فرانسه با قوانین جدید این کشور محدود می‌‌شود

قانون فرانسوی برای تبلیغات اینفلوئنسرها

صاحب‌خبر - تبلیغات اینفلوئنسرها در شبکه‌‌های اجتماعی فرانسه طی یکی دو ماه اخیر با محدودیت‌‌های زیادی مواجه و حساسیت‌‌های زیادی روی این افراد ایجاد شده است. شبکه‌‌های اجتماعی به‌‌خصوص اینستاگرام زمینه دو پدیده فراگیر شدند؛ یکی جا انداختن استانداردهای خاصی برای زیبایی و سبک زندگی و دیگری درآمدزایی از مسیر فعالیت در این شبکه. اما لازمه درآمدزایی جذب مخاطب و لازمه جذب مخاطب این است که فرد در چارچوب استانداردهایی فعالیت کند که کاربران این شبکه به آن قائل هستند. برای همین هر روز شاهد تبلیغ محصولات زیبایی و محصولاتی هستیم که در یک کلام در مصرف‌‌گرایی اشتراک دارند. فردی که خودش از فیلتر نرم‌‌افزاری استفاده می‌‌کند تا صورتش بدون نقص دیده شود در صفحه‌‌اش یک محصول را ترویج می‌‌کند که قرار است باعث زیبایی شود. چالش‌‌های پیش‌‌روی تبلیغات و فعالیت اینفلوئنسرها در پلتفرم‌‌هایی مثل اینستاگرام چنان زیاد شد که حدود یک ماه قبل دولت فرانسه اعلام کرد،می‌خواهد قانونی وضع کند که اگر اینفلوئنسرها عکس یا ویدئوی فتوشاپی یا فیلتر شده در اینستاگرام استفاده می‌کنند، حتما باید به فالوئرهایشان اطلاع دهند. به عبارت دیگر، تبلیغ با عکس و ویدئوی فیلتر شده، مصداق کلاهبرداری اعلام خواهد شد. به تازگی هم مجلس این کشور قوانینی برای مقابله با تخلف‌‌های اینفلوئنسرها تدوین کرد. جالب است حتی برخی از سلبریتی‌‌های فرانسوی هم که دل ‌‌خوشی از نبود مسئولیت اجتماعی در بین سلبریتی‌‌های جدید یا همان اینفلوئنسرها ندارند، کارزارهایی برای مقابله با رفتار این شاخ‌‌های مجازی راه انداخته‌‌اند. لایحه‌‌ای که همه از آن حمایت کردند مجلس فرانسه چند روز قبل به لایحه‌ای رای داد که از حمایت گسترده احزاب مخالف دولت هم برخوردار بود؛ لایحه‌ای که با تبدیل شدن به قانون، راه را برای برخورد قانونی با تخلف‌های اینفلوئنسرهای فعال در شبکه‌های اجتماعی هموار می‌کند. این لایحه که با هدف جلوگیری از تبلیغ و ترویج مصرف محصولات زیان‌آور و کلاهبرداری اینفلوئنسرها تدوین شده، ابتدا به تصویب مجلس ملی رسید و یک روز بعد هم رای مثبت ۳۴۲ سناتور از ۳۴۸ سناتور فرانسوی عضو مجلس سنا را نیز جلب کرد. مطابق تخمین‌های موجود، حدود ۱۵ هزار اینفلوئنسر در فرانسه فعال هستند، اما اقدامات برخی از اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی موجب برانگیخته شدن انتقادهای فزاینده‌ای به عملکرد آن‌ها به ویژه در حوزه بازاریابی شده است. شکایت از اینفلوئنسرها بر همین اساس، برخی شاکیان، شکایت‌های جمعی تنظیم کرده و به جریان انداخته‌اند و اداره پیشگیری از تقلب فرانسه نیز به تازگی گزارشی انتقادی از عملکرد تعدادی از اینفلوئنسرها منتشر کرده است. همزمان، «بوبا» خواننده سبک رپ که از شهرت زیادی در فرانسه برخوردار است، کارزاری را علیه اینفلوئنسرهایی که به زعم او در حال «دزدی» از مردم هستند، به راه انداخته است. قانون جدید، ترویج برخی اعمال مانند جراحی زیبایی و پرهیز از درمان توسط اینفلوئنسرها را ممنوع می‌کند. همچنین، تبلیغ دستگاه‌ها و ابزارهای به ظاهر پزشکی که فاقد تاییدیه و استانداردهای لازم هستند، غیرقانونی خواهد بود. اینفلوئنسرها حق تبلیغ محصولات حاوی نیکوتین و وب‌سایت‌های شرط‌ بندی را نخواهند داشت. تبلیغ بازی‌های پولی نیز به پلتفرم‌هایی محدود می‌شود که از نظر فنی دسترسی خردسالان را محدود می‌کند. اینفلوئنسرها در صورت تبلیغ برخی محصولات همچون لوازم آرایشی باید روشن کنند که آیا از ابزارهای روتوش چهره یا فیلترهای تصویر استفاده کرده‌اند یا خیر. آن ها در عین حال، حق نمایش صحنه‌هایی را با حضور حیواناتی که نگهداری آن ها به عنوان حیوان خانگی ممنوع است، نخواهند داشت.

نظر شما