شناسهٔ خبر: 60586847 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

موشک هایپر سونیک ایران رونمایی شد

با «فتاح» ۶ دقیقه تا تل آویو

صاحب‌خبر -
سرانجام از موشک هایپرسونیک بسیار ویژه ایران رونمایی شد و باعث گشت تا موضع گیری‌های برخی کشورها و رژیم‌ها نسبت به این پیشرفت شگرف، با لرزش صدا باشد به ویژه رژیم صهیونیستی که مدام در حال تهدید جمهوری اسلامی ایران است.
روز گذشته مراسم رونمایی از موشک «هایپرسونیک» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور رئیس‌ جمهور و فرمانده کل سپاه و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران برگزار شد. با رونمایی از این موشک، ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری قرار گرفت. موشک فتاح به دلیل فناوری پیشرفته‌ای که دارد هیچ ضد موشکی به آن کارساز نیست.

گام‌های بزرگ ملت در پرتو ایمان و امید بوده است
رئیس جمهور در آیین رونمایی از موشک فتاح گفت: آنچه این مدت ملت ما را پیش برده و علیرغم خواست دشمنان گام‌های بزرگی را برداشته در پرتو ایمان و امید بوده است.
سید ابراهیم رئیسی افزود: امروز روز بسیار خوبی است زیرا شاهد دستاورد بزرگی از نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش هوافضای سپاه هستیم؛ باید خداوند را سپاسگزاری کنیم بخاطر این روحیه و اقتداری که به جمهوری اسلامی ایران مرحمت کرده است.
وی ادامه داد: اولین مؤلفه قدرت و اقتدار در ملت ما ایمان است؛ در تعبیر رهبری معظم انقلاب که در ۱۴ خرداد فرمودند ایمان به عنوان یک مؤلفه مهم محسوب می‌شود؛ آنچه از سال ۴۲ و۲۲ بهمن ۵۷ و سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور ما را حفظ کرد ایمان مردم بود.
رئیس جمهور تصریح کرد؛ آنچه این مدت ملت ما را پیش برده و علی رغم خواست دشمنان گام‌های بزرگی را برداشته در پرتو ایمان و امید بوده است لذا همواره به عنوان یک مؤلفه مهم در اقتدار، ایمان و امید باید پاس داشته شود.
رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه گفت: مجموعه نیروی هوافضای سپاه کارهایی که انجام می‌دهد بر پایه دانش و علم است موضوعی که در کشور ما این علم و دانش در صنایع موشکی و دفاعی و نظامی بومی شده و وارداتی نیست. وی توان دفاعی ایران را صلح آمیز دانست و تاکید کرد: این قدرت و توان برای کشورهای منطقه نقطه امنیت و صلح پایدار است.
رئیس جمهور گفت: برخی مسئولان کشورهای منطقه در دیدارهای اخیری که با آنها داشتم عنوان می‌کردند که ایران یار روزهای سخت است و اگر نبود تلاش‌های حاج قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه و دفاعی که ایران از ما در برابر هجوم تکفیری‌ها و داعشی ها، از کشورشان چیزی باقی نمانده بود.
رئیس جمهور گفت: قدرت نظامی و دفاعی و موشکی ایران، بازدارندگی دارد البته نه فقط از هجوم بلکه از فکر هجوم هم بازدارندگی ایجاد می‌کند؛ این قدرت موشکی معنایش آن است که منطقه از شر اشرار و تعرض بیگانگان در امان بماند لذا پیام آن به مردم منطقه، پیام امنیت است و پیام آن به کسانی که به ایران فکر تعرض دارند این است که جمهوری اسلامی کشوری قدرتمند است و قدرت او برای حمایت از ملت ایران و مظلومان عالم است.
وی ادامه داد: گاهی بیان شده است که ساخت موشک برای چیست که باید گفت برای بازدارندگی است؛ موشک را برای این می‌سازیم تا مورد تعرض دشمنان قرار نگیریم از یک قدرتی برخوردار شویم که در ذهن دشمنان فکر تعرض هم ایجاد نشود. در واقع موشک برای موشک‌نزدن دشمنان است نه برای موشک زدن ما.
رئیس جمهور با اشاره با نقش شهید طهرانی مقدم در توسعه موشکی کشور تاکید کرد: شهید طهرانی مقدم بعد از شهادتش شناخته شد و کسی خبری از فعالیت‌های او نداشت و روزی که این کار را شروع کرد می‌گفتند با این تحریم‌ها مگر امکان دارد ولی او همه تحریم‌ها را دور زد و آنها را بی اثر کرد و علی رغم‌همه تهدیدها وتحریم ها کارهای بزرگی را انجام داد و توان امنیتی کشور را بالا برد.
رئیسی گفت: این رونمایی پیامی هم به سایر صنایع کشور دارد که چگونه صنایع دفاعی و هسته‌ای علیرغم همه تهدیدات و تحریم‌ها پیشرفت داشته است ولی در سایر بخش‌ها چنین موضوعی را شاهد نیستیم لذا باید این علم و فناوری که داریم باید به سایر صنایع لبریز شود تا سایر صنایع هم از این فناوری‌ها بهره مند شود و کار صنعت در کشور رشد یابد.
فرمانده کل سپاه هم در آیین رونمایی از موشک با اشاره به تولید موشک هایپرسونیک فتاح گفت: این فناوری برای اکثر کشورهای جهان ناشناخته است اما توسط متخصصان متعهد کشورمان به آن دست یافته‌اند. سرلشکر حسین سلامی اظهار داشت: هیچوقت نمی‌شود حقیقت را کتمان کرد و واقعیت کشور ما هم همین جهش‌ها و پیشرفتهای دفاعی از جمله موشکی و پهپادی است که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی و قابلیت‌های فنی در ساخت قطعات حساس صورت گرفته است.
سلامی در ادامه تصریح کرد: ما به دانش تنوع بخشی سامانه‌ها در حوزه‌های مختلف رسیده‌ایم از جمله فتاح که یک موشک مانور پذیر ماورای صوت است و قادر است حرکتش را در فضا تغییر دهد و از کمند سامانه‌های ضد موشک عبور می‌کند. موشک‌های معمولی در دنیا در یک صفحه ثابت حرکت می‌کنند، صفحه حرکتی که به شکل قائم است و از خطی که موشک را به هدف متصل می‌کند، عبور می‌کند در واقع حرکت موشک‌های معمولی از قاعده عمومی پرتابه‌های آزاد تبعیت می‌کند؛ یعنی در هر لحظه از زمان، رصد موقعیت موشک با استفاده از حل معادلات پرواز که بسیار ساده هستند، امکان‌پذیر است.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه ما جزو چهار کشوری هستیم که از چنین فناوری‌ای برخورداریم، گفت: البته همه این‌ها به برکت هدف‌گذاری‌ها و هدایت‌های دقیق و انگیزه‌بخشی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده؛ چون در عصر تحریم اتفاق افتاده است؛ لذا پیام رونمایی این موشک این است که تحریم برای ما به‌عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جز افزایش انگیزه‌ها برای پیشرفت‌های سریع و جهش‌های محکم در علم و فناوری، چیز دیگری به‌ دنبال نداشته است.
فرمانده کل سپاه تأکید کرد: البته ما این حرکت را هرگز متوقف نمی‌کنیم و به‌دنبال ایجاد تنوع در فناوری‌ها و استفاده از همه فناوری‌ها به‌ویژه هوش مصنوعی در انواع سامانه‌های خود مخصوصاً موشک‌ها و پهپادها و همچنین سیستم‌های جنگ‌های الکترونیک که دامنه وسیعی از پیشرفت‌ها را در بر می‌گیرد، هستیم؛ در این رابطه باید گفت که در مراکز تحقیقاتی سپاه طیف وسیعی از فناوری‌های نوین در حال شکوفایی و تبدیل شدن به سامانه‌های عملیاتی هستند.
سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» اظهار داشت: موشکی که از آن رونمایی شد، موشکی است که در دنیا کم نظیر است به نحوی که با رونمایی این موشک ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری شد؛ موشک فتاح به دلیل فناوری که دارد هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و غیره موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است.
وی افزود: از سوی دیگر برای زدن یک موشک باید سه موشک شلیک شود و این در حالی است که تقریباً قیمت یک ضد موشک ۲۰ برابر موشک هدف است‌.
وی اضافه کرد: موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آنکه در جهات و ارتفاع مختلف است توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که البته سرعت آنها از سرعت کمی هم برخوردار است.
وی با بیان اینکه سرعت موشک فتاح ۱۳ ماخ است، ادامه داد: موشکی که دارای چنین سرعتی باشد مقابله با آن ناممکن خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های موشکی از ابتدا تاکنون از حمایت و تأیید فرمانده معظم کل قوا برخوردار بوده، گفت: زمانی که گزارش ساخت این موشک را خدمت ایشان ارائه کردیم، معظم له نام فتاح را برای این موشک برگزیدند؛ همکاری‌های سپاه با دولت تاکنون در هیچ دولتی به اندازه دولت فعلی نبوده لذا از همکاری‌های وزارت دفاع نهایت سپاسگزاری را داریم.

نظر شما