شناسهٔ خبر: 60572036 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بررسی شد

بشارت فـتـح

صبح روز سه شنبه مورخ ۱۶ خردادماه ۱۴۰۲، موشک هایپرسونیک «فتاح» به عنوان جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی
صبح روز سه شنبه مورخ ۱۶ خردادماه ۱۴۰۲، موشک هایپرسونیک «فتاح» به عنوان جدیدترین دستاورد راهبردی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور، سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه و سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد. با رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح که به سبب امکانات نظامی و دفاعی خود در دنیا کم نظیر است، ایران چهارمین کشور دارای فناوری موشکی شد. هاپیرسونیک فتاح یکی از پیشرفته‌‌ترین موشک‌های حال‌حاضر‌دنیا‌ است و تاکنون هیچ سیستم پدافندی به منظور مقابله با آن ساخته و مطرح نشده است. افزون براین موشک هایپر‌سونیک فتاح رادارگریز است و قادر به تغییر جهت پس از شلیک خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های این ابرموشک، بهره‌گیری از فناوری تک، سرعت غیرقابل پیش‌بینی و توان عبور از سامانه‌های موشکی‌ است. همچنین شایان ذکر است که بگوییم این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد. این موشک ازدو قسمت تشکیل شده است که قسمت ابتدایی آن که سه متر و ۶۰ سامتی‌متر طول دارد و به تنهایی، یک موشک کامل است؛ براین اساس موتور پیشران، کنترل و سر جنگی را دارا است. همچنین به قسمت دوم موشک این توانایی داده شده که در منطقه مورد تهدید دشمن و در فاصله چند صد کیلومتری از هدف در جهات مختلف، ارتفاعات مختلف و‌ ترکیبی از این‌ها شروع به انجام مانور کند. 
برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر است و سرعت آن به ۱۳ تا ۱۵ ماخ می‌رسد. عبور از سامانه‌های سپرموشکی‌ از دیگر ویژگی‌های قابل توجه ابرموشک هایپرسونیک فتاح می‌باشد؛ به عبارت دیگر این موشک سامانه‌های ضد موشکی را هدف قرار می‌دهد و مانع از فعالیت ضد موشکی‌شان می‌گردد. بی‌شک موشک هایپرسونیک فتاح جهش بزرگی در صنعت موشکی دنیاست و بیش از هر چیز بیان‌گر اقتدار بی بدیل و توانایی‌های کم نظیر عالمان و نخبگان کشور است. سرلشکر سلامی در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح بیان کرد که هیچ‌وقت نمی‌شود حقیقت را کتمان کرد و واقعیت‌ها بالاخره خودشان را نشان می‌دهند. وی همچنین اظهارداشت: ما به دانش و فناوری تنوع‌بخشی به انواع مختلف ساخت سامانه‌ها و تاکتیک‌پذیری سامانه‌ها در بخش‌های مختلف رسیدیم از جمله همین موشک فتاح که یک موشک مانورپذیر ماورای صوت است که قادر است صفحه حرکتش را در فضا به سادگی تغییر دهد و از کمند موشک‌های ضد‌موشک عبور کند. رئیس جمهور نیز عنوان داشت که پیشرفت موشکی کشور با تهدید دشمن متوقف نخواهد‌ شد. وی در این آیین رونمایی توان دفاعی ایران را صلح آمیز دانست و تاکید کرد: این قدرت و توان برای کشورهای منطقه نقطه امنیت و صلح پایدار است. برخی مسئولان کشورهای منطقه در دیدارهای اخیری که با آنها داشتم عنوان می‌کردند که ایران یار روزهای سخت است و اگر نبود تلاش‌های حاج قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه و دفاعی که ایران از ما در برابر هجوم تکفیری‌ها و داعشی ها، از کشورشان چیزی باقی نمانده بود. سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح با بیان اینکه فتاح توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست، بیان کرد: موشک فتاح به دلیل فناوری‌ای که دارد، هیچ ضد موشکی برای آن وجود ندارد؛ در حالی که برای سایر سلاح‌ها مانند تانک، ناو، هواپیما و… موشک ضد آن وجود دارد و حتی برای سایر موشک‌ها هم ضدموشک‌هایی ساخته شده است، البته سپر موشکی‌ای که موفقیت زیادی داشته باشد، وجود ندارد؛ از سوی دیگر برای زدن یک موشک، باید سه موشک شلیک شود و این در حالی است که تقریباً قیمت یک ضد موشک ۲۰ برابر موشکِ هدف است. موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است، توسط هیچ موشکی قابل انهدام نیست؛ برای اینکه موشک‌های ضدموشک طبق یک بردار مشخص حرکت می‌کنند که از سرعت کمی هم برخوردارند. 

برچسب‌ها:

نظر شما