شناسهٔ خبر: 60538671 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ترجمه/ آیا احتمال کامبک دیسانتیس وجود دارد ؟

مانور ترامپ در میان جمهوری‌خواهان

55درصد از رای‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواه معتقدند ترامپ در صورت کسب نامزدی، شانس پیروزی در انتخابات سراسری 2024 را دارد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا: ترامپ حداقل در میان جمهوریخواهان اوضاع پایگاه رای خوبی دارد! بر اساس یک نظرسنجی ملی جدید، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا ، از زمان شروع کمپین انتخاباتی فرماندار فلوریدا، برتری خود را نسبت به ران دیسانتیس در میانرای دهندگان  جمهوری‌خواه افزایش داده است.ای در حالیست که دی سانتیس تصور می کرد حضور وی در کمپین رقابتهای انتخاباتی جمهوریخواهان، موجی از آرای مردد در این حزب را به سود وی ( و به ضرر ترامپ) سرازیر خواهد ساخت.نظرسنجی Yahoo News/YouGov نشان می دهد  ترامپ با اختلاف 28 درصد از دیسانتیس پیشی گرفته است. او در آخرین نظرسنجی، رای حدود 52 درصد جمهوریخواهان را کسب کرده و در مقابل، دی سانتیس توانسته است 24درصد آرا را با خود اختصاص دهد. همان گونه که مشخص است،فرماندار فلوریدا مسیر همواری را برای پیروزی بر رقیب سرسخت خود پیش رو ندارد.

وضعیت دیگر نامزدهای درون حزبی جمهوریخواه نیز چندان مساعد نیست! نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل، تیم اسکات سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی و ویوک راماسوامی، کارآفرین فناوری، هرکدام 3 درصد حمایت را به دست آورده‌اند.آسا هاچینسون فرماندار سابق آرکانزاس و لری الدر مجری محافظه کار رادیویی هر کدام 1 درصد از آرای جمهوریخواهان را به خود اختصاص داده اند. بر همین اساس، احتمال دارد برخی از نامزدهای حزب جمهوریخواه ( در انتخابات درون حزبی سال 2024) قبل از آغاز رسمی رقابتهای انتخاباتی یا حتی پس از مدتی کوتاه پس از آن، به سود ترامپ یا دیسانتیس انصراف خود از رقابتها را اعلام کنند.

مشخص است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ، از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی فرماندار فلوریدا، برتری خود را نسبت به ران  دیسانتیس در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان افزایش داده است .نکته جالب توجه دیگر در این نظرسنجی، پیشتازی بایدن نسبت به هر دو نامزد احتمالی جمهوریخواه است. در میان رای دهندگان ثبت نام شده، بایدن با هفت درصد - 48 درصد به 41 درصد - از ترامپ جلوتر است .بایدن همچنین در مقایسه با دیسانتیس (46 درصد تا 40 درصد) نیز وضعیت بهتری دارد. این نظرسنجی، می تواند تا حدودی خیال بایدن را نسبت به اینکه آرای بخشی از رای دهندگان جمهوریخواه به دلیل مخالفت مطلق با ترامپ یا دیسانتیس به سبد رای دموکراتها می ریزد را راحت سازد! این همان قاعده ای بود که بایدن با استناد به آن توانست در برخی ایالات حساس و کلیدی مانند آریزونا، جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان به پیروزی دست پیدا کند. ایالات نوادا و ویسکانسین نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

داده های دیگر این نظرسنجی ها نیز قابل تامل است. 55درصد از رای‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواه معتقدند  ترامپ در صورت کسب نامزدی، شانس پیروزی در انتخابات سراسری 2024 را دارد، در حالی که تنها 31 درصد معتقدند دیسانتیس شانس شکست دادن بایدن و دموکراتها را خواعهد داشت.

دیسانتیس، 44 ساله، کمپین خود را در 24 مه آغاز کرده است. او تقریبا بابت پیروزی در  ایالت فلوریدا( که فرماندار آن می باشد ) و دارای 29 رای الکترال است، خیالی آسوده دارد اما فراموش نکنیم که ترامپ نیز در سال 2020 توانسته بود آرای الکترال ایالت فلوریدا را به خود اختصاص دهد! از این رو برتری دیسانتیس در فلوریدا به تنهایی نمی تواند برای فرماندار این ایالت یک مزیت باشد!

یکی از مولفه های دیگر در نزد رای دهندگان جمهوریخواه، مربوط به نگاه مثبت آنها به ترامپ و دیسانتیس است.

فرماندار فلوریدا در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی با رای‌گیری اولیه وارد مسیر مبارزات انتخاباتی شد و از «طرح فلوریدا» خود به عنوان جایگزینی برای رویکرد ترامپ و بایدن 80ساله تبلیغ کرد. 83درصد از رای دهندگان جمهوریخواه ،حتی با فرض حمایت از دیسانتیس در دور مقدماتی،حاضر هستند آرای خود را در دور پایانی و نهایی به سود ترامپ به گردش در آورند. اما در خصوص دیسانتیس، این میزان 77 درصد است.

منبع: یاهو

 

برچسب‌ها:

نظر شما