شناسهٔ خبر: 60505595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ترامپ: سندی محرمانه در مورد حمله به ایران را نگه داشته‌ام

صاحب‌خبر -

شفقنا- رییس جمهور سابق آمریکا مدعی شد سندی محرمانه درباره حمله احتمالی به ایران را در اختیار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ سی‌ان‌ان به نقل از چندین منبع آگاه گزارش داد: دادستان‌های فدرال آمریکا یک فایل صوتی از دونالد ترامپ مربوط به سال 2021 دریافت کرده‌اند که ترامپ در آن اذعان می کند یک سند محرمانه وزارت دفاع را درباره حمله احتمالی به ایران در اختیار دارد.

به گفته دو منبع آگاه، این فایل صوتی از جلسه‌ای در ژوییه 2021 در باشگاه گلف ترامپ در شهر بدمینستر ایالت نیوجرسی ضبط شده و در آن دو نفر که بر روی زندگینامه مارک مدوز، رییس دفتر پیشین ترامپ کار می کردند به همراه چند دستیار رییس جمهور حضور داشتند.

به گفته منابع آگاه، این افراد برای دسترسی به اطلاعات محرمانه، مجوز امنیتی لازم را نداشتند.

این گزارش می‌افزاید: ترامپ در این فایل صوتی به گونه‌ای صحبت می کند که مایل است این اطلاعات را نشان داده و فاش کند اما خاطرنشان می کند که به دلیل محدودیت اختیاراتش پس از پایان ریاست جمهوری نمی تواند این اسناد را از حالت محرمانه خارج کند. یکی از این اسناد مربوط به ایران است که حدود دو دقیقه صوت است.

ترامپ در این قسمت به یک گزارش چهار صفحه‌ای ماریک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا اشاره می کند که در آن درباره طرح حمله احتمالی به ایران و استقرار شمار گسترده‌ای نیروی نظامی ایالات متحده صحبت شده است.

در ماه‌های اخیر بازرسان، از مارک میلی درباره اظهارات مطرح شده در این بخش از کتاب سوال کرده‌اند اما سخنگوی ستاد ارتش آمریکا از پاسخ به این مورد خودداری کرده است.

جک اسمیت، بازپرس ویژه، که تحقیقات وزارت دادگستری درباره ترامپ را رهبری می‌کند، بر این دیدار به عنوان بخشی از تحقیقات جنایی در مورد مدیریت ترامپ با اسرار امنیت ملی تمرکز کرده است. او منابع ضبط شده را به عنوان یک مدرک مهم در پرونده احتمالی علیه ترامپ توصیف می کند. ترامپ بارها تاکید کرده است که می تواند سوابق ریاست جمهوری را حفظ کند و اسناد را به طور خودکار از طبقه بندی خارج کند.

به نظر می‌رسد جلسه ای که در آن ترامپ درباره سند ایران با دیگران گفتگو کرد، اندکی پس از آن اتفاق افتاد که نشریه نیویورکر فاش کرد ژنرال میلی به همه رده‌های ارتش تاکید کرده بوده که هرگونه فرمان غیرعقلانی ترامپ در روزهای پایانی ریاست جمهوری‌اش مبنی بر حمله به نقطه‌ای از جمله ایران را اطاعت نکنند. این موضوع باعث شکرآب شدن روابط ترامپ و میلی شده بود.

این خبر را در سی‌ان‌ان ببینید

نظر شما