شناسهٔ خبر: 60467847 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

فناوری اطلاعات و ارتباطات

گزارش سالانه یک گروه اطلاعاتی اینترنتی داخل ایران: فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ناکام بوده است

کاربران ایرانی با وجود همه محدودیت‌هایی که بعد از فیلترینگ گسترده از شهریورماه سال ۱۴۰۱ ایجاد شد، همچنان در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال دارند.

صاحب‌خبر -

مجموعه «دیتاک» گزارش سالانه (۱۴۰۱) تحلیل رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرده است. براساس این گزارش، کاربران ایرانی با وجود همه محدودیت‌هایی که بعد از فیلترینگ گسترده که از شهریورماه سال ۱۴۰۱ اجرا شد و همچنین محدودیت‌های اینترنتی، همچنان در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. در این گزارش آمده است که تلگرام، اینستاگرام و توییتر به‌ترتیب ۶۱، ۴۶ و ۴ میلیون کاربر ایرانی دارند. همچنین میزان تولید محتوای کاربران ایران در توییتر بعد از شهریورماه ۱۴۰۱، نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه با افزایش نیز همراه بوده است.

براساس گزارشی که دیتاک منتشر کرده، کاربران ایرانی در هر ثانیه ۲۵ هزار بار پست‌های اینستاگرامی را می‌بینند و این موضوع با وجود فیلترینگ شدید این شبکه اجتماعی بسیار مهم به‌نظر می‌رسد.

محدودیت های اینترنت در ایران,فیلترینگ شبکه های اجتماعی

براساس آمار منتشرشده در نمودار بالا، تلگرام با وجود فیلترینگ همچنان بیشترین کاربر را دارد. این درحالی است که قبل از آغاز فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ، بیشترین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به واتس‌اپ رسیده بود و حالا با فیلترشدن این پلتفرم، دوباره تلگرام محبوب شده است.

تحلیل بیگ‌دیتای این گزارش بیانگر آن است که به‌طور میانگین ۲۲ پست در ثانیه توسط ایرانیان در تلگرام منتشر می‌شود. اهمیت این موضوع از آنجایی است که تلگرام درحال‌حاضر یکی از بسترهای مهم برای تشخیص میزان درگیری افکار عمومی با یک موضوع به شمار می‌رود.

در بخش دیگری از این گزارش که فعال‌ترین‌های هر شبکه اجتماعی را مورد بررسی قرار داده است، می‌توان دید کانال‌های پروکسی، نرخ‌دهی ارز و سکه و طلا و همچنین کانال‌های ارز دیجیتال ۷۶ درصد از ۱۰۰ کانال فعال تلگرام را به خود اختصاص داده‌اند.

محدودیت های اینترنت در ایران,فیلترینگ شبکه های اجتماعی