شناسهٔ خبر: 60456722 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

طلای سیاه گران شد

طبق پیش‌بینی‌ها درباره آینده قیمت نفت به نظر می رسدکارشناسان چشم‌انداز روشنی را از آن ترسیم می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت نفت برنت تا ظهر امروز، 8 خرداد 1402، با رشد 0.38 درصدی تا محدوده 77.5 دلار در هر بشکه پیش رفت تا برای دومین هفته پیاپی شروع صعودی داشته باشد. البته در دقایقی این شاخص قرمزپوش شد تا بازار روز پر نوسانی را تجربه کند.

نفت خام نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد و پس از نزدیک‌شدن به مرز 73 دلار، با افت 0.29 درصدی 72.6 دلار نرخ‌گذاری شد. نفت سبک ایران نیز بین 73.5 تا 75.5 دلار در روز جاری قیمت خورد. اما آیا زورهای بازار برای فتح قیمت‌های جدید نتیجه‌بخش خواهد بود؟

چشم‌انداز قیمت نفت صعودی است؟

طبق آخرین مطالعات انجام‌شده، قریب به اتفاق پیش‌بینی‌ها دید مثبتی به آینده بازار دارند و چشم‌انداز روشنی را از آن ترسیم می‌کنند.

آن‌طور که رویترز گزارش داده، به توافق رسیدن سران آمریکا در مورد افزایش سقف بدهی علت عمده روند صعودی قیمت نفت به حساب می‌آید. چراکه این قرارداد مانع به تعویق افتادن بدهی بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت دنیا می‌شود.

در همین زمینه جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، و کوین مک‌کارتی، سخنگوی مجلس نمایندگان این کشور، روز شنبه به توافق رسیدند تا سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری آمریکا را به حالت تعلیق دربیاورند و هزینه‌های دولت را به بازه دوساله محدود کنند. هر دو نفر اطمینان داده‌اند که اعضای احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه به حمایت از این قرارداد رأی می‌دهند.

طبیعتاً انعقاد این قرارداد، تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های مخاطره‌آمیز مانند کالاها از جمله نفت را افزایش می‌دهد. البته همچنان نگرانی‌ها از احتمال افزایش دوباره نرخ بهره آمریکا مانعی جدی در مسیر افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

نقش عربستان در بازار نفت

علاوه بر سیاست‌گذاری‌های جدید ایالات متحده، از نقش‌آفرینی عربستان در بازار نفت نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. رویترز نیز با اشاره به این موضوع تأکید کرده است که اظهارات عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، در هشدار به فروشندگان استقراضی نفت باعث افزایش قیمت این کالا شده‌ است.

اظهارات بن‌سلمان می‌تواند نشانه‌ای از احتمال کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس در اجلاس چهارم ژوئن باشد. اما مقامات روسیه از جمله الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر این کشور، اعلام کرده‌اند تمایل به حفظ سطح فعلی تولید دارند.

گذشته از این، اطلاعات مربوط به بخش تولید و خدمات چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت جهان و همچنین اطلاعات فهرست حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی آمریکا که روز جمعه منتشر می‌شود، از دیگر مؤلفه‌های مهمی است که سرمایه‌گذاران زیر نظر دارند. چراکه وجود نشانه‌های رشد اقتصادی در این فهرست‌ها می‌تواند منجر به افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش دوباره قیمت نفت باشد.

نظر شما