شناسهٔ خبر: 6045618 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

نیروی دریایی اسرائیل کشتی سوئدی عازم غزه را توقیف کرد

صاحب‌خبر -

نیروی دریایی اسرائیل یک کشتی سوئدی حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم تحت محاصره در نوار غزه را توقیف کرده است.

کشتی سوئدی «ماریان» که در رأس گروهی از کشتی‌ها، موسوم به «ناوگان آزادی» حرکت می‌کند، از چندی قبل راهی آب‌های غزه شده بود اما امروز توسط نیروی دریایی اسرائیل توقیف و به بندر اشتود منتقل شد.

نظامیان نیروی دریایی اسرائیل شامگاه یکشنبه طی آنچه عملیات کوتاه بدون تلفات خوانده شد ناوگان کشتی‌های امدادرسان عازم غزه را توقیف کردند.

در این میان 20 فعال حاضر در کشتی ماریان از جمله بازل غطاس نماینده عرب اسرائیلی و منصف مرزوقی رئیس‌جمهور پیشین تونس به بندراشدود منتقل شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. قرار است همه فعالان از فرودگاه «بن گوریون» از مناطق اشغالی اخراج شوند.

کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه به منظور شکستن محاصره نوار غزه بعد از ظهر پنج شنبه یونان را به مقصد نوار غزه ترک کردند. فعالانی از کشورهای سوئد، کانادا، نروژ و همچنین آنا ماریا میراندا پازا، نماینده‌ اسپانیا در پارلمان اروپا همراه با این کشتی‌ها عازم نوار غزه شده‌اند. این کشتی‌ها حامل کمک‌های بشر دوستانه از جمله مواد غذایی و لوازم پزشکی برای مردم تحت محاصره نوار غزه هستند.

رژیم اسرائیل از سال 2007 غزه را تحت محاصره قرار داده است، محاصره‌ای که به افت شدید سطح زندگی، افزایش غیرمترقبه‌ سطح بیکاری و فقر فزاینده در این منطقه منجر شده است.

پیش از این، کماندوهای اسرائیلی در تاریخ 31 مه سال 2010 به کشتی ماوی مرمره که یکی از 6 کشتی ناوگان دریایی موسوم به «ناوگان آزادی» در دریای مدیترانه بود حمله کردند. در این حمله 9 تبعه ترکیه کشته و حدود 50 نفر دیگر نیز زخمی شدند. قربانی دهم نیز اخیرا پس از 4 سال کما جان باخت.

م ص/س م ل/ ح ع

نظر شما