شناسهٔ خبر: 60431656 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مشکل تجمع زائران اربعين در مرزها حل مي‌شود

صاحب‌خبر -
مشکل تجمع زائران اربعين در مرزها حل مي‌شود
خبرگزاری آریا-رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: براساس توافق با طرف عراقی با افزایش تعداد گیت‌های داخل عراق مشکل حضور طولانی زائران در پشت مرزها حل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره اقدامات انجام شده برای ممانعت از مشکلات پیش آمده در اربعین سال گذشته و رفع مشکل حضور طولانی زائران در مرز‌ها  گفت: پارسال مشکل اصلی این بود که مواردی که به مسئولان عراقی اعلام کرده بودیم انجام نشد.
میراحمدی افزود: یکی از موضوع های بسیار جدی ما این بود که باتوجه به شمار زیاد زائران ورودی به خاک عراق، تعداد گیت‌های ورودی آن‌ها به اندازه کافی نیست و خواست ما این بود که تعداد گیت‌ها افزایش پیدا کند، اما متأسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه در مقاطعی که جمعیت زائران افزایش درخور توجهی داشت، بعضاً با بسته شدن موقت مرز‌ها به دلایل مختلف مواجه بودیم و همین مسئله مشکلات زیادی را ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه پارسال معاون رئیس جمهور کشورمان با نخست وزیر وقت عراق تماس گرفت و با هشدار در خصوص مخاطرات جدی این مسئله از مسئولان عراقی خواست این مشکل را حل کنند، افزود: در همان مقطع وزیر کشور نیز به عراق سفر و با نخست وزیر وقت عراق صحبت کرد و راهکار‌هایی برای غلبه به این مشکل پیشنهاد دادند که در همان جلسه توافق شد، اما متأسفانه بعد از بازگشت ما به ایران توافقات اجرا نشد و ما مجبور شدیم برای حفظ جان زائران موقتاً از مردم بخواهیم که به مرز‌ها مراجعه نکنند.
میر احمدی گفت: البته سال گذشته برغم مشکلات هیچ زائری از مرز بازگردانده نشد و هر زائری به مرز مراجعه کرد در کمال احترام و ادب از مرز عبور داده شد.
رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: برای حل مشکلات سال گذشته دو برنامه در دستور کار ما قرار دارد. اقدام اول حل مسئله گیت‌هاست که دو نشست در مشهد و تهران با هیئت عراقی داشته ایم و توافقنامه کتبی به امضا رسیده است که گیت‌های داخل عراق را گسترش دهند. وزیر کشور عراق نیز به دستور نخست وزیر این کشور و با محور گفتگو درخصوص اربعین ، روز چهارشنبه به ایران سفر می‌کند و این مسئله نوید برگزاری اربعین بسیار بهتری را خواهد داد.
وی گفت: با توجه به اهمیت مسئله ما حتی حاضر هستیم در توسعه گیت‌های داخل کشور عراق هم همکاری داشته باشیم
میراحمدی با اشاره به اینکه افزایش تعداد گیت‌های ورودی به عراق در مرزخسروی شروع شده است و امیدواریم در سایر مرز‌ها به خصوص در مرز مهران نیز این اقدام صورت گیرد، گفت: اگر این کار محقق شود بخش زیادی از مشکل تجمع زائران در مرز و مشکلات عبور از مرز‌ها حل خواهد شد و مشکل جدی نخواهیم داشت.
وی همچنین گفت: برنامه‌ریزی دوم ما در خصوص ثبت‌نام اربعین است. طرف عراقی از ما خواسته تعداد زائران ورودی روزانه به عراق از هر مرز را اعلام کنیم تا بتوانند برای حمل و نقل زائران برنامه‌ریزی کنند.
میراحمدی افزود: برای اینکه بتوانیم به این خواسته مسئولان عراقی پاسخ دهیم دستورالعملی را کمیته ثبت‌نام ستاد مرکزی اربعین که مسئولیت آن برعهده سازمان حج و زیارت است تهیه کرده است که اگر در ستاد مصوب شود به اطلاع مردم می‌رسانیم و بر این اساس در اربعین امسال روش جدید ثبت‌نام خواهیم داشت.

 

نظر شما