- سورپرایز برای متقاضیان وام فوری | وام فوری 100 میلیونی تنها با یک سپرده کوتاه مدت
- جزئیات جدید از مبلغ یارانه نقدی | مبلغ یارانه نقدی این افراد کم می شود
- قیمت گوشت اشک همه را درآورد | قیمت گوشت گوساله و گوسفندی کیلویی چند؟
- سورپرایز دولت برای واریز وام فوری بازنشستگان | وام فوری 30 میلیونی با سود 4 درصد
- فوری|زمان واریز سود سهام عدالت جدید اعلام شد
- خبر خوش و مهم برای خریداران خودرو از سامانه یکپارچه|مجوز فروش صادر شد
- عرضه پرچمدار جدید خودروهای شاسی بلند بهمن موتور|فیدلیتی قدیمی دارید بفروشید!جزئیات
- رونمایی از آریزو ۵ اسپرت و جدید مدیران خودرو|عکس و جزئیات
-
دور دور نازنین بیاتی با ماشین میلیاردی اش در خیابان های تهران | خانم با این ماشین و این تیپ خفن همه رو به خودش خیره کرد
-
تیپ دارک مریم معصومی در اسپانیا همه رو مات کرد | خانم با لباس بارسلونا چه جولونی میده
-
عکس برگ ریزون از بهاره رهنما اینستاگرام را ترکاند | بهاره رهنما با این حرکت همه رو مات کرد
-
مرجانه گلچین جراحی پلاستیک کرد | چهره بعد از جراحی مرجانه گلچین عقل از سر همه پروند
قاسم محبعلی، مدیرکل سابق بخش خاورمیانه وزارت خارجه: مسلما وزارت خارجه حرفه ایتر برخورد میکند و حرفه گفتگو در وزارت خارجه انباشته شده است. همه دنیا وزارت خارجه را مامور این پروندهها میدانند. اما وزارت خارجه فعلی دچار مشکل است و بیشتر کارشناسان با سابقه آن بازنشسته شده اند و فقر کارشناسی و مدیریتی دارد.
کنار رفتن علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی باعث شد برخی گمانه زنیها درباره برجام و احتمال برخی تغییرات در روند این پرونده و اتخاذ تصمیمات و روشهای جدید اوج بگیرد. شورای عالی امنیت ملی به علت اینکه تجربه مفصلی در پروندههای سیاست خارجی دارد به عنوان یک نهاد موثر در این حوزه مورد توجه افکار عمومی است و حالا با کنار رفتن شمخانی بنظر میرسد تغییراتی در روشهای این شورا اتخاذ شود.
قاسم محبعلی، مدیرکل سابق بخش خاورمیانه وزارت خارجه درباره نقش و تاثیر شورای عالی امنیت ملی در پروندههای سیاست خارجی به «انتخاب» گفت: ماموریت اصلی شورای عالی امنیت ملی در مورد مسائل امنیتی است که یک بخش آن هم به خارج برمی گردد و مامورتی برای دیپلماسی در این نهاد پیش بینی نشده است، اما در دو دوره مسئولیت مذاکرات هستهای را برعهده گرفت. یک دوره در زمان آقای روحانی بود که نسبتا موفق عمل کرد و با اروپاییها به یک توافق رسید، اما آن توافق در عمل شکست خورد. در دوره بعدی نیز متاسفانه شورای عالی امنیت ملی در مذاکرات عملکرد ناموفقی داشت. محصول عملکرد آن نیز مشخص است و ۶ قطعنامه تحریمی علیه ایران در فصل هفت تصویب شد که حاصل نقشی بود که در مذاکرات ایفا کردند. وقتی وزارت خارجه این کار را به دست گرفت تا حدی موفق بود و برجام محصول همین عملکرد وزارت خارجه بود. الان دولت نقش سابق را در مذاکرات ندارد و تفاوتی ندارد وزارت خارجه مسئول مذاکرات باشد یا شورای عالی امنیت ملی.
وی درباره میزان توان شورای عالی امنیت ملی برای پیشبرد پروندههای سیاست خارجی افزود: مسلما وزارت خارجه حرفه ایتر برخورد میکند و حرفه گفتگو در وزارت خارجه انباشته شده است. همه دنیا وزارت خارجه را مامور این پروندهها میدانند. اما وزارت خارجه فعلی دچار مشکل است و بیشتر کارشناسان با سابقه آن بازنشسته شده اند و فقر کارشناسی و مدیریتی دارد.
محبعلی درباره تاثیر تغییر شمخانی و نقش احمدیان در پیشبرد مذاکرات احیای برجام گفت: تصمیم گیری در این پرونده در اختیار شورای عالی امنیت ملی نیست و آنها فقط کارگزار هستند. آنها فقط میتوانند از نظر فنی یک سری کارها را پیش ببرند و این تغییر اخیر اهمیتی ندارد و مهم نیست چه کسی در آن جا باشد
ش
∎
نظر شما