شناسهٔ خبر: 60323749 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

وزیر نیرو تاکید کرد؛

پاداش ۲ هزار تومانی به ازای صرفه جویی در مصرف هر کیلووات برق / حفظ محیط‌زیست بدون بهره وری انرژی ممکن نیست

موج نیوز

علی اکبر محرابیان گفت: امسال هر خانواری مصرف خود را به مدت دوره مشابه کاهش دهد به ازای هر کیلووات ۲ هزار تومان پاداش می گیرد و از آنجایی که قیمت فروش برق ۱۰۰ تومان است مردم با کاهش مصرف می توانند ۲۰ برابر بالاتر از قیمت برق صرفه جویی شده پاداش بگیرد و این به معنای ایجاد نیروگاه مجازی است. شاید یکی از دلایلی که در سال های گذشته در بهره وری موفق نبوده ایم عدم استفاده از ظرفیت های مردمی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، وزیر نیرو در همایش ملی بهره وری با اشاره به اینکه بالاترین سطح تولید از کمترین با حفظ استاندارد بهره وری تست، گفت: در سال های گذشته با ناترازی انرژی مواجه بوده ایم، عدم بهره وری و عدم توزیع مناسب انرژی می تواند اقتصاد یک کشور را به نابودی بکشاند. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق داشته ایم از طرف دیگر سالانه مصرف برق ۵ درصد افزایش می یابد به همین دلیل با در نظر گرفتن ۷۰ هزار مگاوات برق مصرفی کشور  وضعیت خاموشی ها برای تابستان سال ۱۴۰۱ میزان خاموشی ها باید به ۶ ساعت می رسید.

علی اکبر محرابیان با بیان اینکه عمده صنایع ایران به دلیل اینکه معدنی هستند انرژی بر هستند، افزود: ناترازی را باید یا با طرح های توسعه ای یا با بهره وری یا با روش های ترکیبی مشکل را برطرف کرد. در شرایط کنونی برای افزایش تولید به سرمایه گذاری کلانی نیاز است زیرا روند مصرف بالاست به طوری که در ۴ سال به حدود ۳۵ میلیارد یورو سرمایه گذاری جدید در ساخت نیروگاه نیاز است. از طرف دیگر وقتی همسو با افزایش مصرف تولید بالا برود روند مصرف همچنان صعودی خواهد بود از طرف دیگر نباید گلوگاه محیط زیست را نادیده گرفت، برای نمونه چقدر می توانیم بنزین مصرف کنیم و مصرف بالای بنزین چه بلایی سر کلان شهرها آورده است.

محرابیان با بیان اینکه سال گذشته هزار و صد مگاوات بهره وری در تولید برق نیروگاه ها ایجاد کردیم که هزینه سرمایه گذاری آن قابل مقایسه با سرمایه گذاری طرح های توسعه ای نیست، تصریح کرد: از طرف دیگر نهاده های در دسترس برای تولید بیشتر محدود است در حالی که با اجرای بهره وری محیط زیست بهتر حفظ می شود.

او با اشاره به اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ تولید فولاد رشد داشت و به دلیل اینکه انرژی بر است تامین انرژی آن اهمیت ویژه ای داشت، اظهار کرد: به همین دلیل با مدیریت مصرف برق میزان تامین برق را افزایش داده ایم و امروز با پاداش در صرفه جویی برق این مسیر ادامه می یابد و به دلیل اینکه رفاه بالاتر در مقابل کاهش مصرف برق ایجاد می شود که این تجربه در سال ۱۴۰۱ جواب داد و باعث شد میزان مصرف برق ۴ درصد کاهش یابد و تعداد خاموشی ها افت کرد.

او افزود: امسال هر خانواری مصرف خود را به مدت دوره مشابه کاهش دهد به ازای هر کیلووات ۲ هزار تومان پاداش صرفه جویی می گیرد و از آنجایی که قیمت فروش برق ۱۰۰ تومان است مردم با کاهش مصرف می توانند ۲۰ برابر بالاتر از قیمت برق صرفه جویی شده پاداش بگیرد و این به معنای ایجاد نیروگاه مجازی است. شاید یکی از دلایلی که در سال های گذشته در بهره وری موفق نبوده ایم عدم استفاده از ظرفیت های مردمی بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما