شناسهٔ خبر: 60321887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چاووش اوغلو: این حرف که ما همه پناهندگان سوری را به کشورشان باز می‌گردانیم، درست نیست

صاحب‌خبر -

شفقنا-«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد این حرف درست نیست که ترکیه همه پناهندگان سوری را به کشورشان بازخواهد گرداند، حوزه‌هایی در ترکیه نظیر بخش کشاورزی و صنعت نیازمند نیروی کار است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو با بیان اینکه ترکیه تدابیر لازم را در مرزهای مشترک با سوریه و ایران اتخاذ کرده است، گفت: مشکل مهاجرت را نمی‌توان با گفتمان‌های نفرت‌آمیز یا ابزارهای پوپولیستی حل و فصل کرد.

وی گفت: ما 550 هزار پناهنده سوریه را به کشورشان بازگرداندیم، این عدد کافی نیست و شمار زیادی از پناهندگان به کشورشان بازگردانده خواهند شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه ادامه داد: ما نیازمند ارسال پناهندگان نه فقط به مناطق ایمن بلکه به مناطقی هستیم که دولت سوریه بر آن کنترل دارد لذا ما باید آنها را به شهرهایی که از آن آمده‌اند، بازگردانیم، بنابراین ما ارتباط و تماس با نظام سوریه را آغاز کرده‌ایم و تصمیم به ایجاد زیرساخت‌ها در این مناطق را گرفته‌ایم.

چاووش اوغلو با بیان اینکه ما برای تدوین نقشه راهی به منظور فراهم کردن بازگشت ایمن پناهندگان و آماده‌سازی زیرساخت‌ها در تلاش هستیم، گفت: ما مصمم به بازگرداندن پناهندگان هستیم اما باید این کار را به شیوه درخور با کرامت و عزت انسانی‌ آنها انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه احیای فرایند سیاسی، مبارزه با تروریسم و پاکسازی سوریه از این آفت و بازگشت ایمن پناهندگان با هم در ارتباط هستند، تصریح کرد: کُردهای سوری مقیم ترکیه خواهان بازگشت به مناطق تحت سلطه تروریسم نیستند زیرا تحت ظلم و ستم گروه تروریستی پ ک ک قرار می‌گیرند.

چاووش اوغلو با تاکید بر لزوم آماده‌سازی زیرساخت‌ها و تضمن سلامت پناهندگان و مشارکت سازمان ملل و حمایت جامعه جهانی از مساله بازگشت ایمن پناهندگان سوری، درخصوص وضعیت افغانستان هم گفت: ما همچنین تعداد زیادی از افغان‌ها را حتی پس از به قدرت رسیدن طالبان به کشورشان بازگرداندیم.

این خبر را در آناتولی ببینید.

نظر شما