شناسهٔ خبر: 60319675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه؛ «اوغان آماده اعلام حمایت از اردوغان می‌شود»

صاحب‌خبر -

شفقنا-«سنان اوغان»، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری به زودی حمایت خود را از «رجب طیب اردوغان» در دور دوم انتخابات اعلام خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، روزنامه «حریت» ترکیه به نقل از منابع آگاه نوشت: سنان اوغان، نامزد ائتلاف آتا امروز دوشنبه حمایت خود از اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد کرد.

کمیسارای عالی انتخابات ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که اردوغان در دور نخست انتخابات 49.24 درصد و رقیب وی یعنی «کمال قلیچدار اوغلو»، نامزد اپوزیسیون 45.07 درصد آرا را کسب کرده‌اند.

در همین رابطه، «عبدالقادر سلوی»، نویسنده نزدیک به اردوغان در روزنامه حریت نوشت: بر اساس اطلاعاتی که به دست آوردیم، اوغان امروز حمایت خود را از اردوغان اعلام خواهد کرد و خواهد گفت که از قلیچدار اوغلو حمایت نخواهد کرد زیرا وی حامی سازمان‌های تروریستی است.

به گفته سلوی، اوغان تنها به صدور بیانیه اکتفا نخواهد کرد و به بیان مواردی که با اردوغان رایزنی کرده خواهد پرداخت، از جمله: عدم تغییر چهاربند نخست قانون اساسی، ممانعت از تلاش‌ها برای زدودن هویت تُرکی از قانون اساسی، مبارزه با همه انواع سازمان‌های تروریستی و مبارزه با تروریسم، کوچاندن تدریجی پناهندگان بر اساس طرح، توسعه سیاست اقتصادی همسو با بازارهای بین المللی و ایجاد نرمش بزرگتر در سیاست نرخ بهره.

اوغان پیش از این گفته بود از جمله شروط وی برای حمایت از دو نامزد در دور دوم انتخابات، اجازه ندادن به نمایندگان حزب دموکرات خلق (حزب کُردی) به ورود به پارلمان است چرا که این حزب، شاخه سیاسی پ ک ک در ترکیه است.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز یکشنبه با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

این خبر را در حریت ببینید.

نظر شما