شناسهٔ خبر: 60311022 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

چهارصد و چهل و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

نیروی دریایی آمریکا وارد عرصه نبرد با روسیه در اوکراین شد / سقوط باخموت توسط زلنسکی تایید شد / مجوز آمریکا به اوکراین برای حمله به کریمه

چهارصد و چهل و هفت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

نیروی دریایی آمریکا وارد عرصه نبرد با روسیه در اوکراین شد

بین الملل تابناک: چهارصد و چهل و هفت روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

شولتز: تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ آلمان به اوکراین در دستور کار نیست
۱۴۰۲/۰۳/۰۱ - ۰۰:۳۸

 شولتز در گفت‌ وگو با شبکه‌های تلویزیونی آر.تی.ال و ان.تی.وی در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در ژاپن، افزود: قبل از هر چیز باید بگویم همه می‌دانند که آلمان اصلا جنگنده اف-۱۶ ندارد.

صدراعظم آلمان اظهار کرد: با این وجود باید تصریح کنم که آلمان پس از ایالات متحده، دومین حامی اوکراین است.

وی با تاکید بر اینکه ما تا زمانی که لازم باشد از نظر مالی، مسائل انسان‌دوستانه و تسلیحات نظامی به اوکراین کمک خواهیم کرد، افزود: همه اینها مستقیما با آنچه اکنون در اوکراین در ارتباط با تهاجم ارتش این کشور به نیروهای روسیه در اوایل تابستان در حال برنامه‌ریزی است، ارتباط دارد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی با رهبران گروه هفت در هیروشیما گفت که واشنگتن از تلاش‌های بین‌المللی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جنگنده‌های مدرن از جمله هواپیماهای اف-۱۶ حمایت خواهد کرد.

روز شنبه الکساندر گروشکو معاون وزیر خارجه روسیه در اظهارنظر در مورد قصد غرب درباره تامین جنگنده‌های اف-۱۶ برای کی‌یف، گفت: کشورهای غربی تلاش‌های خود را در مسیر تشدید درگیری در اوکراین ادامه می‌دهند اما روسیه این اقدامات آنها را در برنامه‌های خود لحاظ خواهد کرد.

حمایت بایدن از آموزش خلبانان اوکراینی با جت‌های آمریکایی اف-۱۶ و نیز احتمال انتقال این جنگنده‌ها به کی‌یف که بیشتر تحت تاثیر دوگانه «فشار کنگره» و «متحدان غربی» صورت گرفته‌، معادلات جنگ را متحول و خطر تعمیق بحران را تشدید کرده است.

از اوایل اسفندماه ۱۴۰۰ با عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین، این بحران بزرگ در عرصه بین‌المللی رقم خورد؛ بحرانی که باوجود گذشت حدود ۱۵ ماه از عمر آن اما نشانه‌ای از کاهش تنش به چشم نمی‌خورد.

در این میان هر روزه شاهد تشدید تسلیح اوکراین با سلاح‌ها و جنگ‌افزارهایی هستیم که بر وسعت و دامنه بحران می‌افزایند. در تازه‌ترین مورد، گفته می‌شود که کاخ سفید در میانه فشارها از سوی کنگره و شرکای واشنگتن بر سر ارائه تسلیحات پیشرفته آمریکایی به اوکراین، به متحدان اروپایی خود برای انتقال جنگنده‌های اف- ۱۶ به کی‌یف چراغ سبز نشان داده‌ است.

در این ارتباط شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه گزارش داده که دولت جو بایدن در هفته‌های اخیر با مخابره پیام به متحدان اروپایی خود، اعلام کرده است که واشنگتن به آنها اجازه صدور جنگنده‌های اف-۱۶ را می‌دهد.

کلینتون: پیروزی ترامپ «پایان اوکراین» خواهد بود
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۲۱:۱۳

«هیلاری کلینتون» نامزد پیشین انتخابات آمریکا شنبه (۲۱ مه) هشدار داد اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور در سال ۲۰۲۴ مجدد انتخاب شود، به معنای پایان اوکراین و پایان «دموکراسی در آمریکا» خواهد بود.

دونالد ترامپ که نوامبر اعلام کرد برای انتخابات ۲۰۲۴ نامزد خواهد شد، منتقد رویکرد جو بایدن در قبال بحران اوکراین بوده است. او در ژانویه گفت بایدن «به صورت سیستماتیک اما شاید ناآگاهانه آمریکا را به سمت آنچه که می‌تواند بزودی جنگ جهانی سوم باشد، سوق می‌دهد». 

کلینتون که در دوره اوباما وزیر خارجه بود و در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ نتوانست ترامپ را شکست دهد، در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گفت فکر نمی‌کند رقیب سابقش این بار موفق شود.

با این حال افزود اگر ترامپ در سال ۲۰۲۴ پیروز شود، «پایان دموکراسی در ایالات متحده» خواهد بود و «پایان اوکراین» خواهد بود و پیش‌بینی کرد او آمریکا را از ناتو خارج خواهد کرد. کلینتون در ادامه گفت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بر این باور است که اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز می‌شد، این کار را می‌کرد.

به ادعای وی، «ترامپ هدیه‌ای مداوم به کسانی مثل [رئیس‌جمهور چین] و پوتین بود» و رئیس‌جمهور سابق آمریکا را متهم کرد که عاشق اقتدارگرایان و ناتوان در هر رویکرد راهبردی در مقابل چین است. کلینتون همچنین مدعی شد ترامپ به وضوح هر کاری که پوتین می‌خواهد را با ناتو انجام خواهد داد.

این سیاستمدار آمریکایی در ادامه سخنانش ضمن بیان این که زمانی بر این باور بود که چین در حال آماده شدن برای انجام یک حرکت علیه تایوان در عرض چند سال است، مدعی شد «اما درگیری اوکراین، پکن را از تلاش برای بازپس‌گیری این جزیره که بخشی از قلمروی مستقل خود می‌داند، منصرف کرد». 

کلینتون در این مصاحبه به نگرانی‌های گسترده درباره سن رئیس‌جمهور ۸۰ ساله آمریکا که قصد خود برای نامزدی مجدد در انتخابات را اعلام کرده هم پرداخت و تایید کرد که سن یک مسئله است اما از رای‌دهندگان خواست او را با مردی که با او رقابت می‌کند، مقایسه کنند. 

ترامپ مدعی است تنها نامزدی است که می‌تواند مانع ورود واشنگتن به یک درگیری جهانی شود و قول داده در صورت ورود به کاخ سفید، مناقشه اوکراین را به سرعت حل‌وفصل کند. 

رویترز: سقوط باخموت نقطه عطف جنگ اوکراین است
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۲۱:۱۱

خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در گزارشی تسلط روسیه بر باخموت را یک نقطه عطف در جنگ اوکراین توصیف کرد و نوشت در صورتیکه سقوط باخموت مورد تأیید قرار گیرد، دو شهر بزرگتر در منطقه دونتسک یعنی «کراماتورسک» و «اسلوویانسک» را به راحتی در برد توپخانه روسیه قرار می‌دهد.

این گزارش همچنین تأکید کرد که تسلط مسکو بر باخموت همچنین یک پیروزی روحیه بخش برای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه محسوب می‌شود.

«یوگنی پریگوژین» فرمانده گروه شبه‌نظامی «واگنر» روسیه روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که شبه‌نظامیان این گروه، عملیات تسلط کامل بر شهر باخموت را پس از ماهها درگیری شدید به اتمام رساندند که البته تاکنون مقام‌های اوکراینی از جمله معاون وزیر دفاع اوکراین و رئیس‌جمهور این کشور، این خبر را رد کرده‌اند.

باخموت یک مرکز حمل و نقل و لجستیک منطقه‌ای در دونتسک اوکراین واقع شده است که بخشی از منطقه صنعتی دونباس است که اکثر جمعیت آن روس زبان هستند و مسکو عملیات نظامی یکسال پیش خود را به درخواست جمهوری‌های دونباس برای دفاع از آن‌ها در مقابل حملات اوکراین آغاز کرد.

رویترز سپس نوشت علی‌رغم آن‌که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و کارشناسان نظامی غربی، سقوط احتمالی باخموت را نمادین تلقی کردند اما سقوط باخموت، دو شهر بزرگتر در منطقه دونتسک یعنی «کراماتورسک» و «اسلوویانسک» را به راحتی در برد توپخانه روسیه قرار می‌دهد و مسکو برای تکمیل آزادسازی جمهوری خلق دونتسک به کنترل کامل این دو شهر نیاز دارد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در ماه مارس به شبکه «سی ان ان» گفت که نگران است که نیروهای روسیه با تسلط بر باخموت، «یک جاده باز» به سمت دو شهر مذکور پیدا کند و تصریح کرد که دستور وی برای حفظ باخموت یک تصمیم تاکتیکی است.

طبق این گزارش، شهر مجاور باخموت یعنی «چاسیو یار» واقع در غرب باخموت، احتمالاً شهر بعدی است که هدف روسیه است که البته از آن‌جایی که در ارتفاعات بالاتری قرار دارد، به نظر می‌رسد که نیروهای اوکراینی سنگرهای مستحکمی در اطراف آن مستقر کرده باشند.

طبق این گزارش، اوکراین و روسیه هر دو تأکید دارند که نبرد برای باخموت یا همان نام قدیمی آن آرتیوموفسک برای نابود کردن و منحرف کردن نیروهای یکدیگر قبل از یک ضد حمله بزرگ اوکراین مهم بوده است.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت که تسلط روسیه بر باخموت در صورتیکه مورد تأیید قرار گیرد، اولین پیروزی بزرگ و روحیه‌بخش مسکو از ژوئیه سال گذشته تاکنون محسوب می شود و علی‌رغم آن‌که متحدان اوکراین می‌گویند، این شهر اهمیت استراتژیک چندانی ندارد، اما اوکراین با از دست دادن این شهر، تضعیف روحیه خواهد شد.

بنا بر گفته «مایکل کافمن» کارشناس ارتش روسیه در اندیشکده آمریکایی «سی ان ای»، می‌گوید که حفظ باخموت به حفظ حمایت کشورهای غربی از اوکراین کمک کرده است و نشان می‌دهد که این شهر تفاوت ایجاد می‌کند.

زلنسکی هنگام بازدید از باخموت در ماه دسامبر به کنگره ایالات متحده یک پرچم رزمی امضا شده توسط مدافعان شهر داد و در ماه مارس به آسوشیتدپرس گفت که نگران است که پیروزی روسیه در باخموت، موجی از درخواست‌های بین‌المللی را به همراه داشته باشد تا اوکراین را وادار به صلح با روسیه کند و این چیزی است که کی‌یف نمی‌خواهد.

رویترز سپس در بخش پایانی گزارش خود نوشت که تسلط بر باخموت، یک پیشرفت برای شبه‌نظامیان واگنر و پریگوژین محسوب می‌شود و پریگوژین اعتراف کرده است که نیروهای شبه‌نظامی وی برای ادامه پیشروی فراتر از باخموت به حمایت بیشتری از ارتش روسیه نیاز دارند.

روسیه: سفر زلنسکی به هیروشیما جنگ تبلیغاتی غرب علیه مسکو بود
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۲۱:۰۹

 وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای حضور رئیس جمهوری اوکراین در نشست سران گروه هفت را نمایش تبلیغاتی غرب علیه روسیه دانست.

 این وزارتخانه روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حضور ولودیمیر زلنسکی در نشست گروه هفت در هیروشیما، نمایشی تبلیغاتی بوده و شواهد حاکی از این است که هدف از این سفر راه انداختن یک جنگ ترکیبی علیه روسیه است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: گروه هفت به معنای واقعی کلمه هدف خود را رویارویی همه جانبه با روسیه متمرکز کرده است.

این بیانیه اضافه می کند: آمریکا با کمک متحدانش سعی می‌کند علاوه بر تحریم‌ها با همه ابزارهایش یک جنگ ترکیبی علیه مسکو به راه اندازد.

این وزارتخانه تاکید دارد: "رهبران کشورهای گروه هفت، رئیس رژیم کی‌یف را که تحت کنترل آنها است به جلسه خود آوردند و در نهایت رویداد هیروشیما را به یک نمایش تبلیغاتی تبدیل کردند".

مجوز آمریکا به اوکراین برای حمله به کریمه
۱۴۰۲/۰۲/۳۱ - ۲۰:۵۰

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن هیچگونه محدودیتی برای توانایی اوکراین در ضربه زدن به ارتش روسیه در داخل مرزهایش از جمله شبه جزیره کریمه قرار نخواهد داد.

وی در ادامه سخنانش گفت: «به اوکراین اجازه نخواهیم داد از کمک‌های تسلیحاتی غرب برای حمله به روسیه در داخل مرزهایش استفاده کند».

 جو بایدن که اخیرا با آموزش دادن آمریکا به خلبانانان اوکراینی برای پرواز جنگنده «اف-16» موافقت کرده، از تضمین «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین درباره عدم استفاده از این جنگنده برای حمله به خاک روسیه خبر داد.

منابع رسانه‌ای غربی شامل خبرگزاری آسوشیتدپرس از هیروشیمای ژاپن مقر برگزاری نشست گروه 7 خبر دادند که رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست خبری اظهاراتی درباره اوکراین و برنامه غرب برای ارسال جنگنده آمریکایی اف-16 صحبت کرد.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدار با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که کی‌یف به واشنگتن تضمین داده که اوکراین از جنگنده‌های اف-16 برای حمله به سرزمین و خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

جو بایدن گفت: «من از زلنسکی اطمینان کامل دارم که از (اف-16) برای ادامه و حرکت به سمت قلمرو جغرافیایی روسیه استفاده نخواهند کرد، اما هر جا که نیروهای روسیه در داخل (خاک) اوکراین و منطقه باشند، می‌توانند این کار را انجام دهند».

اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگنده اف-16 و استفاده کی‌یف در شرایطی مطرح شده که اخیرا جو بایدن موافقت خود را با آموزش دادن خلبانان اوکراینی اعلام کرد.

موافقت رئیس‌جمهور آمریکا با آموزش دادن این کشور به اوکراین در شرایطی مطرح شده که طی هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره تدارک واشنگتن و غرب برای دادن جنگنده اف-16 به کی‌یف مطرح شده است.

به دنبال این گمانه‌زنی‌ها، کی‌یف از اقدام واشنگتن استقبال کرده و مسکو به آمریکا و غرب درباره پاسخ روسیه به این اقدام تحریک آمیز و تبعاتش هشدار داده است.

صحبت بایدن درباره تضمین اوکراین به آمریکا درباره استفاده نکردن از اف-16 برای حمله به خاک روسیه در شرایطی مطرح شده که او و دیگر مقام‌های غربی ادعا کرده بودند که غرب برنامه‌ای برای دادن جنگنده اف-16 به اوکراین ندارد.

تغییرات مکرر در مواضع اعلامی و اقدامی غرب در قبال جنگ اوکراین در شرایطی انجام شده است که پیش از این وبگاه آمریکایی «پالتیکو» روی عبور مداوم غرب از «خط قرمزهایی که خودش ترسیم کرده»، دست گذاشته بود.

نیروی دریایی آمریکا وارد عرصه نبرد با روسیه در اوکراین شد

نیروی دریایی آمریکا سازمان جدیدی را تاسیس کرده که هدف آن به کارگیری سریع از ابزارهای دریایی برای نبردهای کنونی و بالقوه آینده، از جمله در اوکراین و تایوان است.

به گزارش شماره یکشنبه «دیفنس نیوز» سازمان واکنش سریع دریایی، وظایف فوری از پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) دریافت می‌کند. تمرکز این سازمان، نخست بر اوکراین و تایوان و پشتیبانی اضطراری خواهد کرد.

یک منبع نیروی دریایی آمریکا بدون اشاره به جزئیات بیشتر این سازمان گفت، نیروی دریایی از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد، با موفقیت از این ابزارها برای حمایت از اوکراین استفاده کرده است. این منبع آگاه آمریکایی گفت که بودجه این سازمان از طریق بسته تخصیص تکمیلی برای اوکراین تامین می‌شود.

ریشی سوناک: حمایت انگلیس از اوکراین هرگز متزلزل نخواهد شد

نخست وزیر انگلیس در پی دیدارش با رئیس جمهور اوکراین گفت، حمایت لندن از کی‌یف هرگز متزلزل نخواهد شد.


به گزارش پایگاه پرس اسوسیشن، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس گفت، از بابت توافق گروه متحدان اوکراین بر سر اهمیت ارائه تجهیزات نظامی پیشرفته مورد نیاز به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین خرسند است؛ زلنسکی امروز یکشنبه در هیروشیمای ژاپن، نشست‌هایی را با رهبران کشور‌های غربی بزرگ دارد. او پس از مجوزی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به متحدان غربی برای دادن جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ به اوکراین داد، در آستانه برآورده شدن یکی از مطالباتش از متحدان غربی خود برای دریافت این جنگنده‌هاست.

دفتر نخست وزیر انگلیسی اعلام کرد، ریشی سوناک، زلنسکی را در جریان "پیشرفت بسیار مثبت" حاصل شده درخصوص موضوع جنگنده‌ها در زمان برگزاری نشست‌شان در شهر هیروشیمای ژاپن قرار داد.

سوناک در بیانیه‌ای گفت: گروه هفت زمانی به عنوان گروه هشت مطرح بود. روسیه در سال ۲۰۱۴ به دلیل انضمام غیرقانونی شبه جزیره کریمه و سواستفاده فاحش از حقوق بشر و حاکمیت قانون از این گروه اخراج شد.


او افزود: با گذشت ۹ سال از آن زمان، گروه هفت با پذیرش زلنسکی، طی امروز در هیروشیما، یک پیام فوق‌العاده قدرتمند را می‌فرستد. این گروه به جهان می‌گوید که در کنار مردم اوکراین در مواجهه آن‌ها با یک حمله وحشتناک می‌ایستد و ابراز می‌کند که توسل به سرکوب و زور بی رحمانه باعث پیروزی بر آزادی و خودمختاری نخواهد شد. حمایت انگلیس از بخش دفاعی اوکراین با ارائه تانک‌های چلنجر تا موشک‌های دوربرد و آموزش به خلبان‌های اوکراینی، هرگز متزلزل نخواهد شد.

نخست وزیر انگلیس اظهار کرد: من خرسندم که گروه هفت بر سر اهمیت ارائه تجهیزات نظامی پیشرفته مورد نیاز زلنسکی برای پیروز شدن در این جنگ و موفق شدن به عنوان یک کشور دموکراتیک و آزاد توافق کرده است.

سوناک و زلنسکی بعد از فرود هواپیمای حامل رئیس جمهور اوکراین در ژاپن یک نشست غیررسمی صمیمانه را در روز شنبه برگزار کردند.

نخست وزیر انگلیس در آغاز دیدار با زلنسکی او را در آغوش کشیده، به پشت او زده و گفت: خوب است که شما را می‌بینم. شما موفق به انجامش شدید.


زلنسکی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه آیا روز شنبه یک روز خوب برای اوکراین بوده، لبخند زده، سرش را تکان داده و گفت: از شما بسیار متشکرم.

زلنسکی در توئیتی نوشت: امروز صلح نزدیک‌تر خواهد شد.


دفتر نخست وزیر انگلیس درباره دیدار وی با رئیس جمهور اوکراین گفت: نخست وزیر انگلیس، زلنسکی را در جریان پیشرفت بسیار مثبتی که تا کنون در گروه هفت از جمله در زمینه اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه و ارائه جنگنده‌ها به کی‌یف حاصل شده، قرار داد. این رهبران مشتاق به پیشبرد مذاکرات با کشور‌های گروه هفت و دیگر شرکا در خصوص حمایت از اوکراین و برخورد با رفتار غیرقانونی و بی ثبات کننده روسیه هستند.

آلکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه به خبرگزاری تاس گفت: ما می‌توانیم ببینیم که کشور‌های غربی به پایبندی به یک سناریوی تشدید درگیری که حامل ریسک‌های عظیمی برای آنهاست، ادامه می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: در هر صورت ما این موضوع را هنگام تهیه برنامه‌های خود در نظر خواهیم گرفت. ما همه تدابیر لازم برای دستیابی به اهدافمان را داریم.

زلنسکی سقوط«باخموت» را رسما تایید کرد

ولودیمر زلنسکی امروز یکشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در حاشیه اجلاس گروه ۷ درباره این که شهر باخموت هنوز در کنترل اوکراین است، گفت : فکر می کنم کنترل این شهر را از دست داده باشیم. زلنسکی افزود: امروز، باخموت تنها در قلب ماست؛ این اظهارات رئیس جمهوری اوکراین درست پس از انتشار بیانیه در جلسه با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته شد.

وزارت دفاع روسیه بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در مسیر تاکتیکی آرتیموفسک، در نتیجه اقدامات تهاجمی واحدهای واگنر و با حمایت هوایی و توپخانه‌ای گروه «یوگ»، آزادسازی شهر آرتموفسک کامل شد.

این در حالی است که یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه شبه نظامی واگنر، شنبه در پیامی تصویری که در تلگرام منتشر شد، گفت، تمام شهر باخموت ظهر روز شنبه توسط نیروهای واگنر تصرف شده است.

پریگوژین ادامه داد که این عملیات با نام «چرخ گوشت باخموت» در هشتم اکتبر سال گذشته آغاز شد و ۲۲۴ روز ادامه داشت.

شهر باخموت که در شمال شهر دونتسک قرار دارد، در ماه‌های گذشته کانون اصلی درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین بود؛ این شهر کانون مهم حمل و نقل است که مسیرهای زیادی در منطقه دونباس از آنجا عبور می‌کند.

باخموت در آغاز جنگ بعنوان یک مرکز حیاتی برای تامین نیازهای نیروهای اوکراینی مستقر در منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نظر شما