شناسهٔ خبر: 60292396 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

آخرین گزارش‌ها از جنگ داخلی سودان 700 کشته، 5300 زخمی و یک میلیون آواره شدند

صاحب‌خبر -

 

سرویس خارجی-
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است یک ماه پس از آغاز درگیری‌های مسلحانه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، دست‌کم ۷۰۵ نفر در این کشور کشته و حدود ۵ هزار و ۳۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند. به گفته سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تاکنون بیش از یک میلیون نفر نیز بر اثر این جنگ آواره شده‌اند.
درگیری‌های سودان از حیثی یادآور جنگ داخلی لیبی است؛ درگیری‌هایی که میان نیروهای «عبدالفتاح البرهان»، رئیس ‌ارتش و نیروهای «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی»، فرمانده نیروهای واکنش سریع در تاریخ ۱۵‌آوریل (26 فروردین) در یکی از پادگان‌های نیروهای واکنش سریع در منطقه سوبا در نزدیکی شهرک ورزشی آغاز شد؛ اما چند دقیقه بعد به جبهه‌های مختلف در خارطوم از جمله مقر فرماندهی ارتش، فرودگاه خارطوم و کاخ ریاست‌جمهوری رسید و تاکنون بسیاری از مناطق این کشور را گرفتار آشوب کرده است. حالا افق چنان تیره است که حداقل در کوتاه‌مدت امیدی به یک صلح پایدار و آرامشی فراگیر نیست.
کشته‌ها و زخمی‌ها
با گذشت بیش از یک ماه از آغاز این بحرانِ ویرانگر، سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد که براساس آمار وزارت بهداشت فدرال سودان از آغاز درگیری‌ها در این کشور تا تاریخ ۱۶ ماه مه (۲۶ اردیبهشت) ۵ هزار و ۲۸۷ نفر زخمی و ۷۰۵ نفر نیز کشته شده‌اند. این آمار ناراحت‌کننده حکایت از آن دارد که در خارطوم، پایتخت سودان، ۳ هزار و ۲۵۴ نفر در جریان این درگیری‌ها زخمی و ۲۰۳ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. آن‌طور که ایرنا نوشته، همچنین سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ۳۴ حمله به مراکز درمانی در داخل سودان را به ثبت رسانده است.
گفتنی است، هفته گذشته ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع توافق کردند از هرگونه حمله‌ای که ممکن است منجر به تلفات غیرنظامی‌شود خودداری کنند. دو طرف همچنین توافق کردند که به همه غیرنظامیان سودان اجازه دهند مناطق جنگی را ترک کنند و متعهد شدند از پرسنل پزشکی و موسسات عمومی در این کشور محافظت کنند؛ اما روشن است که وقتی جنگ داخلی در جریان باشد این تعهدات آخرین نگرانیِ طرف‌های درگیر است.
آوارگان
جنگ داخلی سودان که حاصل درگیری نظامی میان نظامیان حاکم و نیروهای وابسته به رئیس ‌نیروهای واکنش سریع است، بحران انسانی گسترده‌‌ای در سودان ایجاد کرده است. آن‌طور که شفقنا از رویترز آورده، «متیو سالتمارش»، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل، در نشستی در ژنو گفت که آخرین آمار نشان می‌دهد که حدود 843000 در این جنگ آواره داخلی‌اند و حدود 250000 نفری نیز از مرزهای سودان ‌گریخته‌اند؛ یعنی در مجموع بیش از یک میلیون آواره. سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل همچنین گفت بسیاری از کسانی که در پی این بحران به ما مراجعه کرده‌اند مضطرب هستند و در معرض خشونت یا شرایط آسیب‌زا در سودان قرار گرفته‌اند و از سفرهای سخت رنج کشیده‌اند. او افزود که سرعت این وقایع تلخ در هفته‌های اخیر افزایش یافته است و روزانه حدود 5000 نفر به مصر وارد می‌شوند. خبر دیگر از سودانِ جنگ‌زده آن‌که پس از بیانیه اردن درباره حمله به سفارت این کشور در خارطوم و تخریب آن، قطر نیز در بیانیه‌ای خبر داد که عده‌ای افراد مسلح به صورت غیرقانونی وارد سفارت این کشور در سودان شده‌اند و آن را تخریب کرده‌اند.

نظر شما