شناسهٔ خبر: 6028727 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

جزییات طرح جایگزین "محدوده زوج و فرد"

صاحب‌خبر -

 معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران درباره جزييات طرح LEZ، آمادگي اتوبوسراني و مترو براي ليالي قدر، نماز عيد فطر و همچنين افزايش سرفاصله حرکت قطارهاي مترو توضيحاتي را ارائه کرد.

به گزارش فرهيختگان آنلاين(FDN.IR)، سيدجعفر تشکري‌هاشمي با اشاره به جلسه مديران معاونت حمل و نقل گفت: اولين دستورجلسه مربوط به ايجاد زيرساخت‌هاي طرح منطقه LEZ بود، چرا که طرح زوج و فرد به لحاظ زيست محيطي نتوانسته است تاثيرات زيادي داشته باشد و در نتيجه شهرداري در شوراي عالي ترافيک کشور و شهر تهران تغيير زوج و فرد را مطرح کرد و پيشنهاد شد که بر مبناي ميزان آلايندگي هر خودرو اعمال محدوديت صورت گيرد و هرچه آلايندگي خودرو بيشتر باشد محدوديت نيز افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اينکه جان مردم شهر عزيز است و اجازه نخواهيم داد هر وسيله نقليه آلاينده جان افراد را به خطر بيندازد، افزود: متناسب با شدت آلايندگي خودرو سخت‌گيري‌ها نيز افزايش خواهد يافت.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با بيان اينکه براساس اين طرح، خودروهايي که به سن فرسودگي رسيده‌اند، کمتر مي‌توانند در سطح شهر تردد کنند گفت: بررسي‌ها نشان داده است که طرح زوج و فرد حجم تردد را کاهش مي‌دهد؛ اما نمي‌تواند راهکار مطلوبي براي کاهش آلودگي باشد و برهمين اساس سعي داريم تا با آماده‌سازي زيرساخت‌ها و همچنين بررسي‌هاي بيشتر، طرح جامعي را درخصوص اصلاح طرح زوج و فرد به شوراي عالي ترافيک کشور ارائه کنيم.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با بيان اينکه اجراي طرح LEZ نياز به بسترهاي نرم‌افزاري گسترده دارد، ادامه داد: سيستم هوشمند و تامين زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري انجام شده است و با همکاري پليس در حال انجام اقدامات نرم‌افزاري هستيم؛ اما اين به منزله آن نيست که به زودي اين طرح شروع مي‌شود بلکه بايد مصوبات لازم را نيز کسب کند و براساس محدوديت جغرافيايي و شدت آلايندگي، ميزان ورود و خروج خودروها به اين منطقه مشخص شود.

تشکري‌هاشمي با بيان اينکه خودروها براساس ميزان آلايندگي به چهار دسته قرمز، زرد، سبز و آبي تقسيم مي‌شوند، گفت: خودروها در اين گروه داراي لايه‌هاي کيفيت متفاوت هستند و براين اساس خودروهاي قرمز شامل خودروهايي مي‌شوند که عمر مفيد آنها تمام شده و قادر به پاس کردن معاينه فني نيستند و در مقابل خودروهاي آبي داراي ميزان آلايندگي بسيار کم و در حد صفر هستند و استانداردهاي يورو5 را نيز پاس کرده‌اند.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران براي اجراي اين طرح بايد ميزان آلودگي هوا، شدت آلايندگي خودروها و محدوده جغرافيايي تردد خودروها مشخص شود.

وي با اشاره به اهميت بهبود استانداردهاي معاينه فني براي اجراي اين طرح گفت: متاسفانه در برخي از شهرهاي کوچک سيستم معاينه فني، مکانيزه نيست و ديتاهاي نرم‌افزاري قابل استفاده براي ديگر شهرها نيستند و براي اجراي اين طرح لازم است کليه مراکز معاينه فني به صورت مکانيزه اداره شود و ديتاهاي آنها برخط باشد.

تشکري‌هاشمي افزود: وزارت کشور در حال تدارک نرم‌افزاري يکپارچه براي کنترل مکانيزه مراکز معاينه فني است و تلاش‌هاي بسياري نيز در اين خصوص انجام داده است.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه بايد استاندارد خودروها را نيز به حد مناسبي رساند، تصريح کرد: نمي‌توان با وجود تردد خودروهاي آلاينده نسبت به ايجاد هواي پاک اقدام کرد.

وي با هشدار به سازندگان موتورسيکلت‌هاي کاربراتوري گفت: اين شرايط دوام ندارد و توليد محصول آلاينده نمي‌تواند ادامه داشته باشد.

تشکري‌هاشمي با بيان اينکه در اجراي طرح LEZ، محدوديت مکان، زمان و نوع خودرو بسيار مهم است، در واکنش به برخي شايعات مبني بر کاهش ساعت محدوده طرح ترافيک گفت: براي تغيير و کاهش ساعت طرح ترافيک برنامه‌اي نداريم.

آمادگي مترو،اتوبوسراني و تاکسيراني براي ليالي قدر

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با اشاره به قرار گرفتن در آستانه ليالي قدر افزود: يکي از مهم‌ترين حوزه‌هاي خدمت‌رساني به روزه‌داران در ليالي قدر وسايل حمل و نقل عمومي است که برهمين اساس در پي جلسات مکرر، مقرر شد تعداد اتوبوس، تاکسي و همچنين ساعات تردد قطارهاي مترو افزايش يابد.

به گفته وي، برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي پوشش ترافيکي نماز عيد سعيد فطر نيز انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با بيان اينکه کمتر از سه ماه به آغاز مدارس باقي مانده است، گفت: از هم‌اکنون بايد نسبت به بازسازي و نوسازي بخش حمل و نقل اقدام کرد، به گونه‌اي که بازسازي اتوبوس و قطارهاي فرسوده در دستور کار قرار گرفته است و همچنين قطعا با آغاز سال تحصيلي جديد افزايش ناوگان نيز خواهيم داشت.

تشکري‌هاشمي با اشاره به مطالبه والدين دانش‌آموزان از سازمان تاکسيراني درخصوص آموزش رانندگان سرويس‌هاي مدارس گفت: دور جديد آموزش رانندگان سرويس مدارس به زودي آغاز خواهد شد.

چرايي افزايش سرفاصله حرکت قطارهاي مترو

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در واکنش به برخي انتقادات مبني بر افزايش سرفاصله حرکت قطارهاي مترو با بيان اينکه اين مشکل هميشگي نبوده است، تصريح کرد: ممکن است اتفاقاتي رخ دهد، به گونه‌اي که در روز جمعه در خط يک به دليل حفاري فاضلاب، آب به شبکه زهکشي بخش شمالي خط يک نشت کرده و وارد تونل شده بود و ما مجبور بوديم براي حل اين مشکل سرفاصله حرکت قطارها را افزايش دهيم تا بتوانيم مشکل ايجاد شده در ايستگاه‌هاي صدر و قلهک را بهبود بخشيم.

وي با بيان اينکه سرفاصله حرکت قطارها در خط يک 4 دقيقه و در خط 3 و 4 نيز بيش از اين است گفت: قبول دارم که بايد سرفاصله حرکت قطارها در خط 3 و 4 را کاهش دهيم؛ اين در حالي است که قطعات قطارها در گمرک مانده بود و توانستيم نسبت به رهاسازي و ترخيص آنها اقدام کنيم.

تشکري‌هاشمي با بيان اينکه 60 درصد واگن‌ها در داخل کشور ساخته مي‌شود، ادامه داد: تلاش داريم با ترخيص کالاها از گمرک در طول سال 94، قطارهاي بيشتري به خط 3 و 4 مترو تزريق کنيم.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه شهرداري بايد از غربت خارج شود، گفت: سال‌هاست که بودجه‌اي از سوي دولت براي خريد قطار و اتوبوس به شهرداري داده نشده است و جاي سوال دارد که چرا 5 سال است که هيچ اتوبوسي به ناوگان شهري تهران اضافه نشده است.

وي با بيان اينکه تهران شهر بزرگ و آبادي است اما در حوزه حمل و نقل فقير است، گفت: تهران نيازمند 11 هزار دستگاه اتوبوس است و ما براي پاسخگويي به نيازهاي شهروندان به 9000 دستگاه اتوبوس احتياج داريم؛ در حاليکه تنها 4000 اتوبوس که به سن فرسودگي نرسيده‌اند در پايتخت موجود است.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با بيان اينکه براساس قانون نيمي از هزينه ساخت مترو را بايد دولت تقبل کند، گفت: اطلاع داريم که دولت در تامين نقدينگي مشکل دارد، اما چرا مترو نبايد از فاينانس که يک وام خارجي است، برخوردار باشد.

تشکري‌هاشمي با بيان اينکه کمتر از 10 درصد هزينه ساخت مترو را دولت مي‌دهد، گفت: در شرايط سختي قرار داريم و نيازمند کمک هستيم و اين در حالي است که چند برگ‌نامه و يک دستور از بانک مرکزي مي‌تواند مشکل فاينانس مترو را حل کند.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در پايان سخنان خود افزود: ما با هر زحمتي تونل و ايستگاه مي‌سازيم اما در تامين ناوگان با مشکل مواجه هستيم و اين پذيرفتني نيست چراکه دولت مي‌تواند با قبول فاينانس که در واقع يک وام است و به صورت ارزي نيز پرداخت مي‌شود، مشکل را حل کند.

*ايسنا

نظر شما