شناسهٔ خبر: 6025660 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

نماد هتل محل مذاکرات هسته‌ای چیست؟

صاحب‌خبر -

 

با توجه به مذاکرات هسته‌اي در وين کشورمان نام " هتل کوبورگ ضمن هر نتيجه‌اي که در مذاکرات رقم بخورد در تاريخ ثبت خواهد شد.

اين هتل 5 ستاره در سال 1840 تا 1845 ساخته شد و به خاطر قدمت و ارزشي تاريخي آن به عنوان يک مکان گردشگري نيز محسوب مي‌شود در داخل اين هتل ديواري به عنوان نماد وجود دارد که در ذهنمان با توجه به فضاي مذاکرات القايي چون ديوار بي اعتمادي نقش بست.


_وزراي خارجه ايران و گروه 1+5 (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان) به همراه "فدريکا" مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در سوم آذر 1392 (24 نوامبر 2013) در شهر ژنو، در رابطه با برنامه هسته‌اي ايران به توافقي تحت عنوان "برنامه اقدام مشترک" (توافق ژنو) دست يافتند و اين توافقنامه در 30 دي ماه 92 وارد مرحله اجرا شد که از آن پس گفت‌وگوها درباره راه‌حل جامع هسته‌اي تا کنون ادامه دارد.


_همچنين قرار بود تا 29 تيرماه 93 توافقنامه جامع هسته‌اي حاصل شود اما به دليل اختلافات موجود و عدم حصول توافق، قرار شد اين مذاکرات براي چهار ماه ديگر (سوم آذر 93) تمديد شود اين در حالي است که در پايان اين ضرب‌الاجل، وزير خارجه کشورمان و هماهنگ کننده 1+5 بيانيه‌اي را با اين مفاد که؛ با استفاده از شتاب ايجاد شده کنوني مذاکرات را در کوتاه‌ترين زمان ممکن حداکثر طي 4 ماه نهايي شود و در صورت ضرورت از زمان باقيمانده تا دهم تيرماه 94 به منظور نهايي کردن هرگونه کار فني و يا نگارشي احتمالي باقيمانده استفاده کنند.


_ طبق آنچه گفته شده بود ايران و کشورهاي عضو گروه 1+5 در چارچوب عناصر مندرج در برنامه اقدام مشترک مورخ 24 نوامبر 2013 و متعاقب فرايند طولاني مذاکراتي پيچيده و طولاني در ابعاد فني، حقوقي و سياسي، به مجموعه‌اي از راه حل هاي لازم در تاريخ 13 فروردين 94 جهت نيل به برنامه جامع اقدام مشترک در شهر لوزان سويس دست يافتند. مجموعه متضمن اين راه حل ها جنبه حقوقي نداشته و صرفا راهنماي مفهومي تنظيم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت.


اکنون نشست‌ها براي نگارش برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) با فشردگي بيشتري و در سطوح مختلف به جريان افتاده‌ است و تلاش طرفين بر اين است تا هرچه مي‌توانند از تعداد اختلافات و پرانتز هاي موجود در متن به منظور دست‌يابي به يک توافق خوب، کم کنند.

*باشگاه خبرنگاران

نظر شما