شناسهٔ خبر: 60252196 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس جمهور:

آماده افزایش ظرفیت انتقال انرژی بین ایران و پاکستان هستیم

چابهار- رئیس جمهور با تأکید بر گسترش روابط دو کشور ایران و پاکستان از آمادگی برای افزایش انتقال انرژی بین این دو کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر پنج شنبه در مراسم افتتاح خط تبادل برق از چابهار به پاکستان اظهار کرد: انتقال خط انرژی که امروز بین ایران و پاکستان انجام شد.

وی با بیان اینکه این کار باید سال‌های قبل انجام می‌شد، گفت: این ظرفیت وجود دارد که بیش از میزان فعلی که ۱۰۰ مگاوات است، در سطح بالاتری انتقال انرژی بین ایران و پاکستان انجام شود.

رئیس جمهور تأکید کرد: عقب‌ماندگی که در این حوزه وجود داشت، با کار جهادی و ۹ ماهه جبران شد.

وی با اشاره به اینکه مرزها فرصتی برای تبادلات اقتصادی و ارتقای امنیت کشورهای اسلامی هستند، ادامه داد: امروز کوچک‌ترین ناامنی در پاکستان، ناامنی در ایران محسوب می‌شود.

امنیت منطقه در درون منطقه حاصل می‌شود

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه امنیت و ثبات در منطقه با گفت‌وگوی درون‌منطقه‌ای حاصل خواهد شد، تأکید کرد: حضور بیگانگان در منطقه تهدید برای همه کشورهای منطقه است.

رئیس جمهور تاکید کرد: مسائل در منطقه را با گفت‌وگو بین مسئولان منطقه حل کرده و می‌کنیم، دخالت و حضور بیگانگان از جمله حضور آمریکا در افغانستان نتیجه اش قتل، خونریزی و مجروح شدن هزاران نفر بود، حضور آمریکا در افغانستان و منطقه امنیت‌ساز نیست بلکه برهم زننده امنیت است.

وی‬ افزود: ایران و پاکستان روابط بسیار عمیقی دارند که ریشه این ارتباط به باورها و اعتقادات دو کشور بر می‌گردد و روابط دینی، ‏اخلاقی و تمدنی بین ما وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز روابطی که بین ایران و پاکستان وجود دارد مثال زدنی است، گفت: ملت پاکستان، ملتی فهیم و مردمانی متدین و علاقه‌مند به انقلاب شکوهمند اسلامی هستند، ارتباط ما با پاکستان در حوزه‌های ‏مختلف از ابتدا تاکنون وجود داشته و روز به روز در حال ارتقا است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارتباط بسیار خوبی بین ایران و پاکستان وجود دارد، تصریح کرد: ‏امروز اراده بین ایران و پاکستان آن است که سطح این روابط از میزانی که هم اکنون وجود دارد، بالاتر برود.

حجت الاسلام رئیسی اظهارکرد: برای افتتاح طرحی مشترک بین ایران و پاکستان یعنی خط تبادل انرژی، برق پست و خط انرژی باید سال‌های پیش این افتتاح انجام می‌شد ‏اما به دلایلی به تأخیر افتاد، این ظرفیت وجود دارد بیش از میزان فعلی که ۱۰۰ مگاوات است این تبادل در سطح بالاتری انجام شود.

وی‬ ادامه‬ داد: ‬ به برکت انقلاب اسلامی و هدایت‌های امام راحل (ره) و رهبری امام خامنه‌ای (مدظله) با وجود تهدیدهای دشمن به دست نیروهای جوان و فرهیختگان کشور در حوزه‌های مختلف انرژی با برخورداری از علم، فناوری و دانش گام‌های بلندی برداشته شده به ‏نحوی که علیرغم خواست دشمنان امروز توانایی و امکانی که در کشور داریم، تمام این تحریم‌ها را ‏توانسته خنثی کند.

۶ بازارچه مرزی بین ایران و پاکستان ایجاد می‌شود

رئیس‬ جمهور بیان کرد: تلاش‌هایی در کشور انجام شده و شاید برای برخی از پیشرفتهای کشور بی اطلاع هستند، یکی از بخش‌هایی که در آن ‏بسیار کار شده، در حوزه انرژی است.

رئیسی ادامه داد: در حوزه برق، نفت و گاز که کشور ما تولید و صادرکننده است، گام‌های خوبی برداشته و در ‏راستای دانش بنیان کردن آنها کارهای خوبی شده و این آمادگی وجود دارد با کشور دوست و همسایه پاکستان گام‌های بیشتری برداشته شود.

رئیس جمهور گفت: علاوه بر تبادل انرژی، ما امروز با کشور پاکستان، توسعه را در همه جهات می‌بینیم و به عنوان نمونه بازارچه‌های مرزی نیز در حال ‏فعالیت است و در این راستا شش بازارچه مرزی دیگر در حال آماده شدن است تا تبادل مرزی بین ایران و پاکستان و مرزنشینان دو کشور را به همراه داشته ‏باشد، تا هم اشتغال هم تجارت را بین دو کشور ارتقا دهد و هم در سطح بالاتر کار تجاری و اقتصادی را با پاکستان ادامه خواهیم ‏داد.

رئیسی تصریح کرد: این نشست که نخست وزیر پاکستان در نقطه صفر مرزی حضور دارند را به فال نیک می‌گیریم و به تمام دست‌اندکاران این ‏طرح خداقوت می گوئیم.

رئیس‬ جمهور ادامه داد: پیام این اقدام، امنیت است، مرزهای ایران و پاکستان تهدید نیستند، بلکه یک فرصت برای تبادلات مرزی و ‏ارتقای امنیت بین دو کشور و کشورهای اسلامی است.

وی اظهار کرد: امنیت پاکستان به مثابه امنیت ایران است و حتی برعکس و این مساله برای ما در منطقه به شدت اهمیت دارد، دخالت بیگانگان به هیچ عنوان گره گشا در منطقه نخواهد بود و حضور آنان تهدید ‏تلقی می‌شود.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه همکاری ایران و پاکستان امنیت را به دنبال دارد و این همکاری زمینه ساز پیشرفت در منطقه خواهد بود، افزود: امید که این جلوه‌ای از همکاری بین دو کشور باشد و سطح آن روز به روز بالاتر برود.

نظر شما