شناسهٔ خبر: 60240343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

احضار سفیر آلمان در آنکارا در پی بازداشت 2 خبرنگار تُرک در فرانکفورت

صاحب‌خبر -

شفقنا- به دنبال حمله نیروهای پلیس آلمان به دفتر یک روزنامه تُرک زبان و بازداشت دو خبرنگار آن، سفیر این کشور در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از شبکه خبری «الشرق» عربستان سعودی، وزارت امور خارجه ترکیه بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) «یورگن شولتز»، سفیر آلمان در آنکارا را در رابطه با اقدام نیروهای پلیس این کشور در حمله به دفتر روزنامه تُرک زبان «صباح» در شهر «فرانکفورت» و بازداشت دو خبرنگار آن احضار کرد.

در همین حال، «فخرالدین آلتون»، رئیس اداره ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه نیز ضمن اعلام این که «اسماعیل آرال»، نماینده روزنامه صباح در آلمان و «جمیل آلبای»، مدیر امور تحریریه روزنامه «صباح اروپا» توسط نیروهای پلیس این کشور بازداشت شدند، خواستار آزادی هر چه سریع تر آنها شد.

آلتون ضمن تاکید بر این که یورش نیروهای پلیس آلمان به منزل و دفتر کار آرال و آلبای در ساعات اولیه صبح و مصادره رایانه و تلفن های همراه آنها «نقض آشکار آزادی مطبوعات» است، موضع برلین در قبال «ساکت کردن خبرنگاران» را غیر قابل قبول خوانده و عنوان کرد که آنکارا در رابطه با «فشار بر آزادی مطبوعات در آلمان» نگران است.

رئیس اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه ضمن اعلام این که بازداشت دو روزنامه نگار مذکور به دلیل شکایت یکی از حامیان «جنبش گولن» بوده، اظهار داشت: از مقامات آلمانی که برای حامیان سازمان تروریستی گولن حفاظت تامین می کنند و به این سازمان اجازه فعالیت در خاک خود را می دهند، می خواهیم که از این اشتباه دست بکشند و صادقانه با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری کنند.

از سوی دیگر، یک دادستان عمومی محلی در آلمان در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه (AFP)، بازداشت دو روزنامه نگار مذکور را تکذیب کرده با این حال تایید کرد که به آنها اتهام «انتشار خطرناک اطلاعات شخصی» وارد شده است.

در حالی که هنوز دلایل و عوامل حمله نیروهای پلیس آلمان به دفتر روزنامه صباح و منزل آرال و آلبای مشخص نیست، این روزنامه اعلام کرده که با وزارت امور خارجه ترکیه و سازمان های حرفه ای در این زمینه در تماس است.

خبر اصلی را در الشرق ببینید

نظر شما