شناسهٔ خبر: 60235965 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

دریافت تعهد پشتیبانی جنگنده اف ۱۶ از بریتانیا و هلند توسط اوکراین

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و مارک روته، نخست وزیر هلند، برای ایجاد یک ائتلاف بین المللی برای تامین جت های جنگنده اف-16 به کی یف به توافق رسیدند

صاحب‌خبر -

به گزارش پارسینه به نقل از الجزیره، سخنگوی دفتر سوناک در بیانیه‌ای گفت: «نخست‌وزیر بریتانیا و نخست‌وزیر روته توافق کردند که برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای ارائه قابلیت‌های هوایی رزمی اوکراین، از آموزش گرفته تا تهیه جت‌های  جنگنده اف ۱۶، کار کنند. نخست وزیر اعتقاد خود را تکرار کرده که جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است و رهبران بر اهمیت ارائه کمک های امنیتی طولانی مدت به اوکراین توسط متحدان برای تضمین آنها در برابر حملات آینده توافق کردند.»

جان پساروپولوس خبرنگار الجزیره در آن زمان گزارش داد که اکثر اعضای ناتو در اروپا امکان ارسال جنگنده اف ۱۶ های خود را به اوکراین باز نگه داشته اند، حتی زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه ژانویه گفت که ایالات متحده این کار را نخواهد کرد.

به گفته پساروپولوس، کارشناسان پدافند هوایی می‌گویند که جنگنده‌ اف ۱۶ ساخت ایالات متحده به اوکراین برتری بیشتری نسبت به نیروی هوایی روسیه می‌دهند، اما تنها در صورتی که با موشک‌های قدرتمند و اطلاعات هدف‌گیری ترکیب شوند، که غرب نیز باید آن‌ها را فراهم کند و خطری را به همراه خواهد داشت و آن این است که متحدان غربی اوکراین را فعال تر به جنگ می کشاند.

روته در توییتی در روز سه‌شنبه گفت که او و سوناک درباره مسائلی صحبت کرده‌اند : «ما در حال کار روی مسایلی هستیم و البته در مورد حمایت مشترک ما از اوکراین در مواجهه با تجاوز روسیه». 

البته نخست وزیر هلند در توییت خود به ارائه پشتیبانی و آموزش جت های جنگنده اشاره ای نکرد.

کشورهای غربی در مورد عرضه هواپیماهای جنگنده پیشرفته به اوکراین محتاط بوده اند، زیرا می ترسند استفاده از آنها باعث تشدید جنگ شود. اما، زلنسکی روز دوشنبه، گفت که "کار بر روی ائتلاف جت های جنگنده به طور فعال پیش می رود".

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه نیز گفت که کشورش در را برای آموزش خلبانان جنگنده اوکراینی باز کرده است، حتی اگر او ارسال هر گونه هواپیمای جنگی به نیروهای اوکراینی را رد کند.

ما با چندین کشور اروپایی دیگر که آماده هستند، در را برای آموزش خلبانان باز کرده ایم. ماکرون در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه تلویزیونی TF1 گفت: فکر می‌کنم مذاکرات با آمریکایی‌ها در حال انجام است.

او بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «آموزش می تواند از هم اکنون آغاز شود.»

خبرگزاری هلندی NOS روز سه‌شنبه گزارش داد که نخست‌وزیر روته در 4 ماه مه، در جریان سفر زلنسکی به هلند، گفته بود که تامین جنگنده‌های اف-16 بین بریتانیا، دانمارک و بلژیک در حال مذاکره است، در حالی که آمستردام و لندن نیز در حال مذاکره بودند

زلنسکی در سخنرانی خود در نشست شورای اروپا در ایسلند، اوایل روز سه‌شنبه، بار دیگر از متحدان غربی خواست به تقویت دفاع هوایی اوکراین کمک کنند، به ویژه با توجه به سرنگونی موفقیت‌آمیز چندین موشک مافوق صوت روسیه که یک شبه به کی یف شلیک شد

زلنسکی بعداً در سخنرانی شبانه خود، قول گزارش شده سوناک و روته مبنی بر ارائه جت های جنگنده را «شروع خوبی برای ائتلاف» خواند.

نظر شما