شناسهٔ خبر: 60235808 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین کشتی غلات بندر اوکراین را ترک کرد

صاحب‌خبر -
آخرین کشتی غلات بندر اوکراین را ترک کرد
خبرگزاری آریا- سخنگوی سازمان ملل متحد یک روز قبل از خروج روسیه از این توافق گفت: آخرین کشتی غلات قرار است روز چهارشنبه بندری در اوکراین را و طبق توافقی که به حمل و نقل ایمن صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه اجازه می دهد؛ترک کند.

به گزارش سرویس اقتصادی آریا به نقل از رویترز؛سازمان ملل و ترکیه در ماه ژوئیه قرارداد غلات را از طریق بنادر دریای سیاه برای یک دوره اولیه 120 روزه برای کمک به مقابله با بحران جهانی غذایی که با تهاجم روسیه به اوکراین، یکی از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان تشدید شده، انجام دادند.

مسکو موافقت کرد که در ماه نوامبر قرارداد دریای سیاه را برای 120 روز دیگر تمدید کند، اما در ماه مارس موافقت کرد که آن را تنها 60 روز، تا 18 مه، تا زمانی که فهرستی از تقاضاها برای صادرات محصولات کشاورزی خود برآورده شود، تمدید کند.

در ماه ژوئیه، برای متقاعد کردن روسیه به صادرات غلات از دریای سیاه، سازمان ملل متحد موافقت کرد که به مدت سه سال در محموله های کشاورزی به مسکو کمک کند.

رسانه‌های روسی به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، دیروز، سه‌شنبه 16/5/2023 به خبرنگاران گفت: «هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی در مورد طرف ما از توافق وجود دارد. اکنون باید تصمیم گیری شود.»

مقامات ارشد روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل هفته گذشته در استانبول دیدار کردند تا درباره توافق دریای سیاه گفتگو کنند. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه گفت: «تماس ها در سطوح مختلف در حال انجام است. واضح است که ما در مرحله حساسی هستیم.»

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هفته گذشته گفت که معتقد است این توافق می تواند حداقل برای دو ماه دیگر تمدید شود.

در حالی که صادرات مواد غذایی و کود روسیه مشمول تحریم‌های غرب پس از حمله به اوکراین در فوریه 2022 نمی‌شود، مسکو می‌گوید محدودیت‌ها در پرداخت‌ها، لجستیک و بیمه مانع از ارسال کالا می‌شود.

سخنگوی سازمان ملل گفت: طبق توافق یک کشتی همچنان در یکی از بندرهای اوکراین است و قرار است امروز چهارشنبه 17/5/2023 حرکت کند و با محموله خود از کریدور دریایی عبور کند و کشتی دیگری نیز وجود دارد. که دیروز سه شنبه 16/5/2023 در راه بازگشت به ترکیه بود و پنج کشتی دیگر در آبهای ترکیه در انتظار بازرسی هستند.

نظر شما