شناسهٔ خبر: 60212896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«سنان اوغان» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از کدام نامزد حمایت می‌کند؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-«سنان اوغان»، نامزد ملی‌گرایی که در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در مرتبه سوم قرار گرفت، اعلام کرده است تنها در صورتی از «کمال قلیچدار اوغلو»، نامزد اپوزیسیون حمایت خواهد کرد که وی به حزب حامی کُردها امتیازی ندهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی، اوغان در انتخابات روز گذشته تنها 5.2 درصد آرا را کسب کرد؛ امری که می‌تواند در دور دوم انتخابات در نشاندن رجب طیب اردوغان (حائز 49.5 درصد آرا) و یا قلیچدار اوغلو (حائز تقریبا 45 درصد) بر کرسی ریاست جمهوری تعیین‌کننده باشد.

اوغان در مصاحبه با رویترز گفت: «با حامیان خود پیش از تصمیم‌گیری درباره دور دوم انتخابات گفت‌وگو خواهیم کرد اما توضیح دادیم که مبارزه با تروریسم و بازگرداندن پناهندگان خط قرمز ماست، هدف ما حذف دو حزب کُردی از معادله سیاسی ترکیه وحمایت از ملی‌گرایان و سکولارهای تُرک است، نتایج انتخابات نشان داد که ما در این زمینه موفق شدیم.»

حزب خلق دموکرات که حامی کُردهاست، از نامزدی قلیچدار اوغلو در انتخابات حمایت می‌کند، این در حالی است که حزب اسلامگرای کُردی هدایت از اردوغان حمایت می‌کند.

اوغان اظهار داشت: پس از انتخابات روز گذشته با اردوغان و قلیچدار اوغلو دیدار نکرده است اما حاضر به گفت‌وگو با آنهاست به طور مثال می‌توانیم با ائتلاف ملت برای حمایت از قلیچدار اوغلو توافقی امضا کنیم با این شرط که امتیازی به حزب خلق دموکرات نخواهند داد، موضوع به همین سادگی است.

اوغان که عضو سابق حزب حرکت ملی و از ملی گرایان سرسخت ترکیه محسوب می‌شود، همواره در تبلیغات انتخاباتی خود حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها را تشکیلات تروریستی عنوان کرده و حتی هنگام تبلیغات انتخاباتی استانی، در مناطق کردنشین از جمله دیاربکر مورد حمله هواداران این حزب قرار گرفت.

این حزب در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی کمال قلیچداراوغلو اعلام حمایت کرد و در انتخابات پارلمانی نیز با بیم انحلال، نامزدهای خود را از فهرست حزب کُردی دیگر یعنی حزب چپ سبز معرفی کرد که در این قالب، دو حزب ۶۱ کرسی مجلس را به صورت مشترک به دست آوردند.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، شمارش آرا همچنان ادامه دارد و نتایج رقابت انتخابات ریاست جمهوری دیروز ترکیه هنوز قطعی نیست ولی در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، رای گیری آن دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه، اردوغان ۴۹.۴۲ درصد آراء و قلیچداراوغلو با کسب ۴۴.۹۵ درصد رای مردم را کسب کرده اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

این خبر را در آرتی ببینید.

نظر شما