شناسهٔ خبر: 60204859 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرانسه و انگلیس برنامه‌ای برای ارسال جنگنده به اوکراین ندارند

امیرمحمد سهرابی

دولت فرانسه معتقد است هنوز برای بحث در مورد تحویل جت‌های جنگنده به اوکراین زود است. نخست‌وزیر انگلیس هم گفته است که لندن هیچ برنامه‌ای برای ارسال جنگنده به کی‌یف ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نشریه پولیتیکو در گزارش خود به نقل از یک مقام ناشناس از دفتر ماکرون نوشت: آنچه اوکراین به آن نیاز دارد تجهیزات جنگی، خودروهای زرهی، تانک‌ها و توپخانه است. علاوه بر این، پاریس به درخواست‌های کی‌یف برای تامین بیشتر سیستم‌های دفاع هوایی توجه خواهد کرد.

این مقام در پاسخ به این سوال که آیا فرانسه در حال بررسی ارسال جت های جنگنده به اوکراین است، این موضوع را "کمی زود" عنوان و تاکید کرد که در حال حاضر باید روی عملیات زمینی و پدافند هوایی تمرکز شود.

این نشریه به نقل از این مقام فرانسوی نوشت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین بر اهمیت محافظت از آسمان‌ اوکراین در برابر پهپادها یا موشک‌های تهاجمی تاکید کرد... فرانسه به ارسال بیشتر مدرن‌ترین سیستم‌ها ادامه خواهد داد.

دفتر نخست وزیر بریتانیا نیز اعلام کرد که انگلیس هیچ برنامه‌ای برای ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین ندارد.

رویترز در گزارشی اعلام کرد: سخنگوی این دفتر گفت: هیچ برنامه‌ای برای انجام این کار وجود ندارد.

پیش از این، دولت بریتانیا اعلام کرد که لندن موشک‌های دفاع هوایی و سامانه‌های هوایی بدون سرنشین را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. بریتانیا نیز در تابستان امسال آموزش خلبانان اوکراینی را آغاز خواهد کرد.

زلنسکی اواخر روز یکشنبه در سفری غیرمنتظره به پایتخت فرانسه، پس از دیدار با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در روز شنبه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، رفت. پس از یک شام سه ساعته، ماکرون و رهبر اوکراین بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن جزئیات برنامه‌های پاریس برای «آموزش و تجهیز چندین گردان به ده‌ها خودروی زرهی و تانک سبک، از جمله AMX-۱۰RC را تشریح کردند.

زلنسکی در اوایل روز در حالی که در برلین بود، یک بسته کمک نظامی ۲.۷ میلیارد یورویی (۲.۹۴ میلیارد دلار) دریافت کرده بود. وی ابراز امیدواری کرد که اوکراین امسال با شکست دادن نیروهای روسی به درگیری پایان دهد.

دولت زلنسکی در چند ماه گذشته درخواست‌های خود را برای هواپیماهای نظامی ساخت غرب افزایش داده است، اگرچه این درخواست‌ها هنوز اجابت نشده است. چندین کشور عضو ناتو در عوض جت‌های جنگنده طراحی شده توسط شوروی را به اوکراین ارائه کرده‌اند.

کی‌یف خواستار جت‌های جنگنده اف-۱۶ شده است و در همین راستا، نخست‌وزیر هلند گفت که این کشور در حال رایزنی با شرکایش است تا گزینه ارسال اف-۱۶ به اوکراین را بررسی کنند.

انتهای پیام

نظر شما