شناسهٔ خبر: 6019329 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

لحظه به لحظه با رایزنی‌های وین

ظریف: طرف مقابل اراده داشته باشد به توافق می‌رسیم / آسوشیتدپرس: آمریکا خواستار بازرسی‌های بیشتری است/ موگرینی: چیز جدیدی وجود ندارد

وزیر امور خارجه ایران یکشنبه شب به تهران عزیمت کرده و پس از یک روز حضور در تهران به وین باز خواهد گشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است و معاونان ظریف و اعضای هیأت کارشناسی ایران در وین حضور داشتند.

از اتفاقات و اخبار روز اول مذاکرات می‌توان به دو دیدار کری و ظریف، دیدار ظریف و همتای فرانسوی و نیز حضور غیر مترقبه مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد.

اخبار روز اول مذاکرات وین را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

همچنین برای عضویت در خبرنامه ایران در جهان می‌توانید در اینجا کلیک کنید.

****

22:55 وزیر امور خارجه ایران دقایقی قبل وین را ترک و راهی تهران شد و فردا مجددا به وین باز خواهد گشت.

22:14 وزیر خارجه کشورمان گفت‌: همواره گفته‌ایم اگر طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد رسیدن به توافق کاملا میسر است.

22:13 یک مقام غربی بی‌نام به رویترز گفته که به دلیل بدقولی ایرانی‌ها و زیرپاگذاشته شدن تعهدات لوزان، مذاکرات تا 10 تیر به نتیجه نمی‌رسد و احتمالاً تمدید نمی‌شود.

21:58 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: قرار نیست دوباره درباره مسائل مجددا از اول مذاکره کنیم. تمامی مسائل همان چیزهایی است که در تفاهم لوزان در آوریل بیان شد.

21:54 خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در مقاله‌ای که با تیتر «به هدف نرسیدن مذاکرات اتمی» منتشر شده نوشته که آمریکایی‌ها خواستار اعمال بازرسی‌های سرزده‌تری از بازرسی‌های کنونی هستند.

21:48 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه در دیدارها با وزرای خارجه همه برای حصول توافق اراده سیاسی دارند، گفت: اگر قرار باشد تمدیدی صورت گیرد، بیشتر از چند روز نخواهد بود.

21:19 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای دومین بار است در هتل محل مذاکرات هسته‌ای حضور یافته دقایقی قبل هتل پله کوبورگ شهر وین را ترک کرد.

21:08 معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه کشورمان گفت:‌ گفت‌وگوهای ایران با 1+5 صرفا در موضوع هسته‌ای است اما گفت‌وگو و همکاری ایران با همسایگان همیشگی و شامل همه موضوعات مهم و مشترک منطقه‌ای است

21:08 وزرای خارجه ایران و آمریکا که دقایقی قبل برای چهارمین بار در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو نشستند، دقایقی قبل به رایزنی‌هایشان پایان دادند.

20:50 وزرای خارجه ایران و آمریکا برای چهارمین بار طی دو روز گذشته در وین به گفت‌وگو نشستند.

20:15 وزیر خارجه ایران به طور جداگانه با همتای آلمانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

20:03 وزیر خارجه ایران و معاون وزیر خارجه چین به رایزنی دو جانبه پرداختند.

20:02 یک روزنامه صهیونیستی با انتقاد از مواضع آلمان در مذاکرات هسته‌ای، این کشور را بسان «ببر کاغذی» نام نهاد.

19:31 خبرنگار آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی گفته که ایرانی‌ها در لوزان با حل ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود موافقت کرده‌اند.

19:30 حضور آمانو در هتل کوبورگ برای دومین بار

19:13 «مایکل هایدن» رئیس سیا در دولت سابق آمریکا در مصاحبه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای گفت که «نگران این هستم که در حال حاضر ایرانیها دست برتر را در اختیار داشته باشند».

18:18 وزرای خارجه ایران و انگلیس در وین به گفت‌وگو نشستند.

17:56 یک پایگاه آمریکایی در گزارشی به نقل از سه دیپلمات غربی نوشت که موضوع نظارت و راستی‌آزمایی درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران همچنان «محل بحث‌های فشرده» در مذاکرات وین است.

17:49 رسانه‌های غربی در تلاشند با جنجال بر سر هر موضوعی توپ را در زمین ایران بیاندازند؛ حتی مسئله بازگشت وزیر امور خارجه ایران به تهران را.

17:07 یک مقام آمریکایی حاضر در وین گفت که مذاکرات فقط چند روز تمدید خواهد شد و تلاش می‌کنیم در همین زمان به جمع بندی برسیم.

16:17 یک روزنامه آلمانی با اشاره به تلاش‌های رژیم‌صهیونیستی برای در تنگنا قراردادن ایران به منظور شکست مذاکرات هسته‌ای نوشت که واشنگتن و تل‌آویو می‌کوشند که رد توافق از جانب ایران باشد.

16:04 هر چند بنا بود تفاهم لوزان سنگ بنای توافق جامع را تشکیل دهد، اما آمریکایی‌ها با درخواست امتیازات بیشتر و اصرار بر تغییر برخی مفاد این تفاهم دبه در آورده‌اند.

16:02 وزیر خارجه آلمان دقایقی قبل وارد هتل محل مذاکرات هسته‌ای در وین شد.

15:42 روزنامه هافینگتون پست به نقل از یک منبع ایرانی مدعی شد که ایران و گروه 1+5 به چارچوبی برای زمانبندی رفع تحریم‌ها دست یافته‌اند.

15:41 وزیر امور خارجه فرانسه در خلال برگزاری هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای ایران و 1+5، امشب وین را ترک کرده و در سفری راهی نیویورک می‌شود.

15:14 وزیر خارجه انگلیس دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ محل مذاکرات هسته‌ای در وین حضور یافت.

15:05 آغاز دیدار وزیر خارجه آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

15:00 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه شب به تهران عزیمت کرده و پس از یک روز حضور در تهران به وین باز خواهد گشت.

14:30 پایان دیدار دو ساعته ظریف و کری

14:10 مهلت این دور از مذاکرات هسته‌ای رو به پایان است و ایران و 1+5 هنوز درباره چالشی‌ترین و مهمترین مسائل به توافق دست نیافته‌اند.

14:02 معاون وزیر خارجه چین در بدو ورود به هتل محل مذاکرات نسبت به حصول توافقنامه جامع هسته‌ای ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم همه طرف‌ها اراده سیاسی محکمی برای حصول توافق نشان دهند.

13:46 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به وین نسبت به حل مشکلات باقیمانده بر سر راه توافقنامه جامع هسته‌ای تا 10 تیر ماه ابراز امیدواری کرد و گفت: در صورتی که زمان بیشتری نیاز باشد، مذاکرات را تمدید می‌کنیم.

13:29 وزیر خارجه انگلیس قرار است تا ساعاتی دیگر به مذاکرات جاری در وین بپیوندد.

13:11 وزرای خارجه انگلیس، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعدازظهر امروز (یکشنبه) با ظریف در وین ملاقات می‌کنند.

12:45 وزیر خارجه اتریش با تاکید بر تلاش کشورش به منظور تامین امنیت مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت که این توافق نه فقط برای منطقه و ایران بلکه برای تمامی جهان اهمیت دارد.

12:36 وزیر خارجه سابق سوئد درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت، اولویت مذاکرات باید ضمانت برای آینده باشد.

12:30 آغاز سومین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا

12:02 وزرای خارجه ایران و آمریکا برای سومین بار طی دیروز و امروز با یکدیگر به گفت‌وگو می‌پردازند و قرار است امروز وین میزبان موگرینی، هاموند، اشتاین مایر و معاون وزیر خارجه چین باشد.

11:21 یک خبرگزاری مطرح غربی در گزارشی نوشت که سرعت و زمانبندی رفع تحریم‌ها و ماهیت مکانیسم‌های نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران، از اختلافات اصلی در گفت‌وگوها است.

11:15 وزیر خارجه آلمان با اعلام اینکه اکنون فرصت حل مسئله‌ای ایران فراهم شده است گفت که در صورت شکست مذاکرات، همه ضرر خواهند کرد.

10:59 رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم گفت: بحث باز طراحی یعنی راکتور اراک را تغییر بدهند 5، 6 سال سر کاریم باز طراحی به این سادگی نیست فقط مخزن این را بخواهید بسازید چند سال طول می کشد.

09:52 6 هزار سانتریفیوژ مورد توافق در مذاکرات فرسوده شده‌اند/ بازطراحی راکتور اراک 3 ماه پیش در آمریکا/ طرح گداخت بهانه‌ای برای فرار از غنی‌سازی

05:32 احتمال تمدید 2 روزه مذاکرات/ ارائه راه حل‌های خلاقانه توسط دیپلمات‌ها در وین

02:44 وزیر خارجه چین معاونش را به وین می‌فرستد

01:09 فارن پالسی: با توافق یا بدون توافق هسته‌ای، اعراب منطقه خریدهای تسلیحاتی گسترده خواهند داشت

0:06 یک روزنامه لبنانی با بیان اینکه رفع تحریم، اساس خواسته ایران در مذاکرات هسته‌ای جاری در وین است، تأکید کرد که این مسئله، کاملاً سیاسی است و مسئله فنی نیست.

0:04 یک هفته بعد از امضای 10 قرارداد چند میلیارد دلاری با عربستان، وزیر خارجه فرانسه رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران را به سه شرط منوط کرد؛ سه شرطی که از سوی تهران مردود به شمار می‌آید.

22:55 پایان دیدار کری و فابیوس پس از یک ساعت و نیم

22:01 سخنگوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که دیدار امروز یوکیو آمانو از محل برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در وین در راستای تقویت جنبه‌های فنی برنامه جامع اقدام مشترک بوده است.

21:30 آغاز دیدار وزرای خارجه آمریکا و فرانسه

21:09 وزرای خارجه آمریکا و فرانسه ساعت 19 به وقت محلی (21:30 به وقت تهران)‌ در وین به گفت‌وگو می‌پردازند.

انتهای پیام/

نظر شما