شناسهٔ خبر: 60191593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

نتیجه نهایی انتخابات ترکیه

اردوغان و قلیچدار به مرحله دوم رفتند

اردوغان: 49.51 درصد/ قلیچدار اوغلو 44.88 درصد .

صاحب‌خبر -
 شورای عالی انتخابات ترکیه ممنوعیت زمانی انتشار نتایج انتخابات این کشور را لغو کرد و شبکه تلویزیونی تی.آر.تی نتایج اولیه شمارش آرای ۲۵ درصد از صندوق ها را اعلام کرد که بر اساس آن، اردوغان پیشتاز است.
 
به گزارش ایرنا، رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت.
 
رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ امروز به وقت محلی پایان یافت.
 
برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.
 
مردم ترکیه امروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز برگزیدن ۶۰۰ نفر نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور پای صندوق های رای رفتند.
 
امروز از میان سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا، یک نفر به عنوان رییس جمهور دوره سیزدهم کشور ترکیه انتخاب می شود.
 
در انتخابات امروز در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده واجد شرایط رای بودند که چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر از آنها برای نخستین بار پای صندوق های رای رفتند.
 
دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.
 
۱۹:۴۰- بر اساس نتایج اولیه، در انتخابات پارلمانی نیز ائتلاف هواداران اردوغان موسوم به ائتلاف جمهور، پیش افتاده است.
 
۱۹:۳۸- بر اساس این نتایج، حزب عدالت و توسعه ۴۷ درصد، حزب جمهوری خواه خلق ۱۶ درصد، حزب حرکت ملی حدود ۱۵ درصد و حزب چپ سبز حدود هشت درصد رای کسب کرده است.
 
۱۹:۳۳- بر اساس نتایج اولیه اعلام شده، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور با کسب بیش از ۵۸ درصد آرا پیشتاز است و کمال قلیچداراوغلو نامزد رقیب او از ائتلاف ملت توانسته حدود ۳۷ درصد آرای انتخابات ریاست جمهرری ترکیه را کسب کند.
 
۱۹:۳۰-بر اساس نتایج اولیه منتشر شده، سینان اوغان دیگر رقیب این انتخابات نیز کمی بیش از ۵ درصد رای کسب کرده است.
 
۱۹:۲۰-شورای عالی انتخابات ترکیه ممنوعیت زمانی انتشار نتایج انتخابات این کشور را لغو کرد.

نظر شما