شناسهٔ خبر: 60184152 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«تداوم یا نقض آتش بس؟» تحلیل کارشناسان در گفت وگو با شفقنا/ سعدالله زارعی: اسرائیل یک آتش بس بی قید و شرط می‌خواهد/فلسطین بدون دستاورد از این جنگ خارج نمی‌شود/ هدف‌گذاری اسرائیلی‌ها ترور فرماندهان مقاومت بود، نه شروع یک جنگ/ عماد آبشناس: اسرائیل به توافق آتش بس پایبند نخواهد بود/ احتمال ورود حماس به درگیری ها بسیار است/ احتمالاً حزب‌الله تسلیحات پیشرفته‌تری در اختیار گروه‌های فلسطینی قرار می دهد

صاحب‌خبر -

شفقنا- شب گذشته رژیم صهیونیستی و گروه های مقاومت فلسطینی بر سر برقراری آتش بس توافق کردند و پیشنهاد جدید مصر در این رابطه مورد موافقت دو طرف قرار گرفت.

توافق میان رژیم صهیونیستی و گروه های مقاومت فلسطینی، شامل برقراری آتش بس و توقف حمله به غیر نظامیان و بمباران و تخریب منازل در نوار غزه می شود. البته برخی از منابع آگاه تأکید کردند که در راستای این توافق رژیم صهیونیستی نسبت به توقف ترور رهبران جنبش جهاد اسلامی متعهد نشده و مصر خاطر نشان ساخت که برای تعلیق بلندمدت سیاست ترور این رژیم تلاش خواهد کرد.

چند ساعت پس از توافق بر سر آتش بس، «ایتامار بن گویر»، وزیر افراطی امنیت داخلی اسرائیل خواستار انجام عملیات نظامی علیه گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری شده است و مطرح کرده که همچنان ترورها باید در یهودا و السامره (کرانه باختری) انجام شود.

بن گویر مدعی شد: « آنچه طی عملیات علیه غزه روی داد، مهم و خوب بود اما نباید ما وارد دوره مهار تنش‌ها و آرامش شویم بلکه باید عملیات آتی در یهودا و السامره (کرانه باختری) باشد چرا که شمار قابل توجهی از تروریست‌ها از آنجا خارج می‌شوند لذا درخواست بعدی، قتل هدفمند این افراد در آنجاست.»

ساعاتی پیش جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد: «پایبندی به آتش بسی که از شامگاه دیروز(شنبه) وارد مرحله اجرا شد، بستگی به تعهد اسرائیل به آن دارد.»

«خالد البطش»، از رهبران این جنبش عنوان کرد: «تعهد جنبش جهاد اسلامی و جناح های مقاومت به آتش بس در گرو میزان تعهد اسرائیل به آن و احترام به تعهداتی است که در تلاش های میانجیگری برای توقف تجاوزات حاصل شد.»

وی افزود: «تلاش اسرائیل برای صدور بحران داخلی خود به خیابان های فلسطینی با مقاومت و وحدت یک موضع ملی برخورد خواهد داشت.»

پیش از این ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از آغاز حملات هوایی این رژیم به نوار غزه حدود هزار و 234 راکت از این نوار به سمت سرزمین های اشغالی شلیک شده است. چندین راکت گروه های مقاومت فلسطینی به شهرها و شهرک های صهیونیست نشین اصابت کرده که یک کشته و چندین زخمی بر جای گذاشته و همچنین خسارت های زیادی به بار آوردند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که سامانه های پدافند هوایی آن تاکنون 373 راکت را رهگیری کردند در حالی که راکت های دیگر نیز به مناطق بازی اصابت کرده و باعث هیچ گونه تلفات جانی و مادی نشدند.

ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه نیز اعلام کرد که در جریان حملات هوایی خود به نوار غزه، تاکنون 371 سایت متعلق به جنبش جهاد اسلامی فلسطین را هدف قرار داده است.

شفقنا در گفت وگو با کارشناسان اهداف اسرائیل از حملات اخیر به فلسطین و برقراری آتش بس فعلی را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

عماد آبشناس در گفت وگو با شفقنا: اسرائیل به توافق آتش بس پایبند نخواهد بود

عماد آبشناس، تحلیلگر مسایل بین الملل در گفت وگو با شفقنا درخصوص حملات اسرائیل به فلسطین، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی متاسفانه هر زمان مشکلات داخلی پیدا می‌کند، سعی دارد این مشکلات را به خارج سرزمین‌های اشغالی منتقل کند یا درگیری با فلسطینی‌ها ایجاد کند تا ذهن مردم را منحرف به سمت درگیری‌ها کند. می‌دانیم طی چند ماه اخیر یک تفرقه بزرگی درون صهیونیست‌ها ایجاد شد به دلیل اینکه نتانیاهو می‌خواست آن سیاست خود را مبنی بر کنترل قوه قضائیه توسط کنست تحمیل کند و عملاً به دلیل اینکه این سیاست با شکست مواجه شد توقع است ایشان اعلام کند کاملاً منصرف شده است. ایشان سعی می‌کند با تعلل اعلام این مسئله را عقب بیندازد و امیدوار است که با راه‌اندازی این درگیری کاری کند ترس و رعب و وحشت در دل صهیونیست‌ها بیفتد و دنبال این نباشند که با سیاست‌های او مخالفت کنند و به همین دلیل عملیات تروریستی را علیه فلسطینی‌ها اعمال کرده و این شرایط را رقم زده است.

وی بیان کرد: مقاومت فلسطین، مقاومتی نیست که با شهید شدن یکی دو نفر یا ده نفر یا صد نفر مسیر خود را گم کند. شهادت فرماندهان فلسطین انرژی بیشتر و انگیزه بیشتری به دیگران برای افزایش مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی می‌دهد و اینها عملاً عزم آنها را برای نابودی رژیم صهیونیستی و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی بیشتر می‌کند.

وحدت ملی میان فلسطینی‌ها برای مقابله با رژیم صهیونیستی افزایش یافته است

آقای آبشناس تأکید کرد: حتی برخی که شاید تا چند صباح پیش تصور می‌کردند ممکن است با تعامل با رژیم صهیونیستی – منظورم ابومزمن و فلسطینی‌هایی است که در کرانه باختری قرار دارند – مسیر تغییر کند، حتی اینها نیز به دلیل این اعمال رژیم صهیونیستی از اینکه بخواهند تعامل با رژیم داشته باشند مایوس شدند و به تدریج شاهد هستیم در کرانه باختری عملاً مردم به سمت مقاومت روی آوردند و گروه‌های مقاومت آنجا دوباره تشکیل شده است. علی رغم تعاملی که ابومزمن با رژیم صهیونیستی دارد و آن تعامل‌های امنیتی که گروه‌ها دارند، باز شاهد هستیم آنها در آن قسمت عملاً زمینه مقاومت بیشتری دارند؛ حتی اگر گروه‌های اجتماعی وابسته به فلسطینی‌های ناسیونالیست را نگاه کنید، می‌بینید همه آنها در حال حاضر از مقاومت ملت فلسطین در غزه حمایت می‌کنند و عملاً این ماجرا موجب وحدت ملی میان فلسطینی‌ها برای مقابله با رژیم صهیونیستی شده است.

فلسطینی‌ها موفق شدند از گنبدآهنین کذایی رژیم صهیونیستی عبور کنند

آقای آبشناس با بیان اینکه اسرائیل از پیامدهای جنگ با مقاومت نگران است، گفت: اسرائیل مخصوصاً نتانیاهو معمولاً عادت دارد عملیاتی انجام دهد و توقع دارد چند موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شود و بعد گنبد آهنین اینها را بگیرد و در نهایت ممکن است چند تن از مردم زخمی شوند. این سناریویی است که همیشه روی آن حساب باز کردند، اما این بار مشاهده می‌کنیم علی رغم همه تلاش‌هایی که مصر و قطر انجام دادند تا مثل سابق آتش بس ایجاد کنند، هنوز موفق نشدند و روزانه صدها موشک بر سر رژیم صهیونیستی پرتاب می‌شود و ضعف‌های گنبدآهنین مشخص شده و فلسطینی‌ها موفق شدند که از گنبدآهنین کذایی رژیم صهیونیستی عبور کنند.

اسرائیل به تعهدات خود پایبند نیست

وی معتقد است که علی رغم توافق بر سر برقراری آتش بس، در نهایت اسرائیل زیر حرف خود می‌زند، اما معمولاً یک کاری که امریکایی‌ها می‌کنند این است از قطر، مصر و اردن می‌خواهند به این جریان ورود کنند و کاری کنند تا آتش بس اعلام شود. این بار این کشورها چند بار سعی کردند فلسطینی‌ها را قانع کنند اما فلسطینی‌ها نپذیرفتند و شروطی گذاشتند که بر اساس آن تضمین‌هایی می‌خواهند که رژیم صهیونیستی فعلاً در آن مانده است.

وی در ادامه به شروط فلسطینی ها اشاره و  خاطرنشان کرد: اسرائیل باید تضمین‌های لازم را انجام دهد تا مثل توافق 2012 رژیم صهیونیستی از این به بعد اقدام به ترور مسئولین جهاد اسلامی و کل مسئولین فلسطینی نکند و همچنین جسد شهدای فلسطینی را تحویل دهد. اینها چیزهایی است که تاکنون رژیم صهیونیستی نپذیرفته است چون فلسطینی ها این تعهد را به صورت یک تعهد مکتوب بین‌المللی با ضمانت بین‌المللی خواستند.

احتمال ورود حماس به درگیری ها بسیار است

آقای آبشناس گفت: فعلاً حماس به صورت مستقیم وارد درگیری‌ها نشده است، فعلاً در این درگیری جهاد اسلامی حضور دارد، اما ادامه این روند فشار روحی و روانی زیادی به حماس وارد می‌کند. به هر حال مردم در غزه از حماس هم توقع دارند از آنها دفاع کند و احتمال اینکه حماس بخواهد ورود کند بسیار زیاد است و اسرائیلی‌ها هم این ترس را دارند تا مبادا حماس ورود کند. درباره حزب‌الله لبنان تصور نمی‌کنم بخواهد به صورت نظامی ورود کند ولی احتمال اینکه حزب‌الله بخواهد تسلیحات بیشتر و پیشرفته‌تری را در اختیار گروه‌های فلسطینی قرار دهد که با آن به اسرائیل حمله کنند، بسیار زیاد است.

سعدالله زارعی در گفت وگو با شفقنا: اسرائیل یک آتش بس بی قید و شرط می‌خواهد

سعدالله زارعی تحلیلگر و کارشناس مسایل بین الملل در گفت وگو با شفقنا، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی سیاست مشخصی مبنی بر ترور فرماندهان و رهبران مقاومت دارد که در فلسطین، لبنان، سوریه و غیره انجام می‌دهد و این سیاست قدیمی است و اگر ما تاریخ رژیم صهیونیستی را بازخوانی کنیم، در حدود دهه‌های 1950 به بعد همواره ترور رهبران به عنوان یک راهکار برای تثبیت رژیم صهیونیستی مدنظر اسرائیل بود.

اسرائیل از نظر مسائل داخلی به شدت بی‌ثبات و درگیر است

وی ادامه داد: خلیل‌الوزیر و شخصیت‌های دیگر در طول تاریخ توسط رژیم صهیونیستی ترور شدند، حتی شخصیت‌های فرهنگی مثل ناجی العلی به وسیله اسرائیل ترور شدند. این سیاست شناخته شده اسرائیل است و نکته دیگر این است که از نظر اسرائیل آن جریان اصلی که می‌تواند کرانه باختری را علیه اسرائیل مشتعل کند، جهاد اسلامی است. بنابراین با ضربه زدن به جهاد سعی می کند مواجه رژیم با کرانه باختری را کنترل کند. مسئله دیگر نیز این است که اسرائیل از نظر مسائل داخلی به شدت بی‌ثبات و درگیر است و یک درگیری با محیط خارج از یهودی‌ها می‌تواند برای دولت نتانیاهو فضای تنفسی ایجاد کند.

گروه مقاومت فلسطین پاسخ قاطعی به اسرائیل داد

وی بیان کرد: گروه مقاومت فلسطین پاسخ قاطعی به اسرائیل داد. از همان روز سه شنبه که حملات شروع شده تاکنون شلیک بیش از هزار موشک، کاتیوشا و انواع راکت‌ها به سمت اسرائیل حتی در تل آویو را شاهد بودیم. بنابراین مقاومت بیکار ننشسته و چندین روز است که وضعیت داخلی اسرائیل به شدت مختل شده است و رفت‌وآمد تقریباً قطع شده و فرودگاه‌ها، مدارس، بانک‌ها و غیره تعطیل است و به عبارتی وضعیت غیرعادی در کل اسرائیل حاکم است.

اسرائیل یک آتش بس بی قید و شرط می‌خواهد

آقای زارعی درخصوص میانجی گری برخی از کشورها گفت: در همان روز سه‌شنبه که فرماندهان مقاومت در غزه شهید شدند اسرائیل دنبال میانجی‌گری بود، به مصر و اردن مراجعه کرد، مصری‌ها فعال شدند منتهی اسرائیل یک آتش بس بی قید و شرط می‌خواهد در حالیکه طرف فلسطینی می‌گوید آتش بسی که به راحتی نقض می‌شود، ارزشی ندارد. باید تضمینی وجود داشته باشد برای اینکه این اقدام تکرار نشود فلذا علی رغم فعالیت مصر و درخواست اسرائیل به دلیل اینکه اسرائیلی‌ها چنین تضمینی را ندادند بنابراین عملاً آتش بس هم برقرار نشده است. در واقع آتش بس حربه‌ای برای فلسطینی‌هاست تا نشان دهند هر وقت جنگی را اسرائیل شروع کند خود نمی‌تواند پایان‌دهنده باشد بلکه باید تبعات جنگی که تحمیل کرده را بپذیرد.

وی به وظایف کشورها به خصوص کشورهای اسلامی در شرایط فعلی اشاره و خاطرنشان کرد: در مجموع تحرک نسبتاً خوبی بوده است مخصوصاً در اوضاع دیپلماتیک خوب بود منتهی بیش از این مسلمانان باید نسبت به فلسطین و قدس حساس باشند. در داخل ایران هم شاهد هستیم گرچه در سطح دولتی مواضعی گرفته شد ولی در سطح مردمی این انتظاری که از مردم ایران می‌رود در جهت واکنش فوری به اتفاقات غزه را شاهد نبودیم.

وی به شهادت فرماندهان گروه مقاومت فلسطین اشاره و عنوان کرد: 4 نفر از فرماندهان شهید شدند و سه نفر روز سه‌شنبه و یک نفر روز پنجشنبه بود و هر 4 نفر از فرماندهان میدانی جهاد اسلامی بودند که برخی سوابق 30-20 سال فعالیت را داشتند در عین حال فرماندهان جهادی شخصیت‌های قابل تکراری در عرصه مبارزات چریکی هستند. به همین خاطر بلافاصله افراد جدیدی جایگزین چهره های شهید شدند.

هدف‌گذاری اسرائیلی‌ها ترور فرماندهان مقاومت بود، نه شروع یک جنگ

وی افزود: هدف‌گذاری اسرائیلی‌ها ترور فرماندهان مقاومت بود، نه شروع یک جنگ؛ اما ناخواسته با یک جنگی مواجه شدند و نتانیاهو فکر نمی‌کرد طرف فلسطینی آمادگی گسترش درگیری را داشته باشد اما عملاً این اتفاق افتاد و این وضعیت نشان می‌دهد از این به بعد اسرائیلی‌ها ناچار هستند درباره درگیری‌ها تامل بیشتری داشته باشند چون هر کار اسرائیل می‌تواند منجر به جنگ شود در حالیکه در گذشته اسرائیلی‌ها وقتی می‌جنگیدند طرف مقابل واکنش محدود نشان می‌داد، اکنون اگر اسرائیل اقدام محدودی کند واکنش نامحدود در پی دارد و این نشان می‌دهد صحنه بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به مقدار زیادی تغییر کرده است.

فلسطین بدون دستاورد از این جنگ خارج نمی‌شود

آقای زارعی درخصوص درگیری های اخیر میان اسرائیل و فلسطین پیش بینی کرد: طی روزهای آینده قاعدتاً جنگ متوقف می‌شود ولی طرف فلسطینی بدون دستاورد از این جنگ خارج نمی‌شود و آن سه شرطی که فلسطینی‌ها مطرح کردند قطعاً مدنظر است و این می‌تواند مانعی بر سر راه اتفاقات بعدی باشد که اسرائیلی‌ها می‌توانند شکل دهند.

نظر شما