شناسهٔ خبر: 60154644 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

خطیب جمعه تهران:

مسئله اجاره‌ مسکن نیازمند نسخه درمانی فوری است

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مسئله مسکن و اجاره بها جزو ابتلائاتی است که بخش مهمی از مردم درگیر آن هستند، گفت: در شرایط فعلی نیازمند یک نسخه درمانی فوری هستیم که این مسئله را تا حد زیادی مدیریت کند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جواد
حاج علی‌اکبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، با‌ اشاره به سالروز شهادت حضرت امام صادق‌(ع) در روز سه شنبه این هفته، گفت: فرصت سالروز شهادت امام صادق‌(ع) فرصت مغتنمی برای تلاش فردی و جمعی برای شناخت بیشتر و بهتر این امام مظلوم و فرصتی برای مراجعه به آموزه‌های مکتب آن حضرت است. ان‌شاءالله ملت شریف ما که در مودت اهل بیت‌(ع) زبانزد روزگار هستند در این مناسبت با برگزاری مجالس پرشور و سرشار از معرفت و شعور، عرض ارادت خالصانه‌ای را به آن حضرت داشته باشند.
به گزارش مهر، امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: امام صادق‌(ع) در حوزه‌های اعتقادی اسلام ناب را معرفی کرده‌اند و در ادامه نهضت بزرگی که پدر بزرگ‌شان ایجاد کردند، مرزهای دانش را توسعه دادند و از طرفی هم سازماندهی درونی امت اسلامی و انسجام داخلی شیعیان را دستور کار ویژه خودشان قرار دادند و در مجموع یک مکتب دارای چارچوب فکر و قواعد فقهی و نظم و نظام اجتماعی را در دسترس پیروان خودشان قرار دادند.
وی گفت: انقلاب اسلامی آغاز حرکت جمعی و سازمان یافته شیعیان امام صادق‌(ع) است.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه در تقوای الهی باید پیشگام باشیم، ادامه داد: امام صادق‌(ع) بسیار بر دین شناسی تاکید کرده‌اند و همواره فرموده‌اند شیعه باید دائم در حال درک بهتر از دین باشد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه شیعه امام صادق‌(ع) یعنی کسانی که در عالی‌ترین سطح اتحاد درونی دارند، تصریح کرد: امام صادق‌(ع) از شیعیان خود توقع دارند که در مسئله اخوت سرآمد زمانه خودشان باشند.
وی با ‌اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب، عنوان کرد: این روزها یک رویداد بسیار بزرگ در حوزه کتابخوانی و نشر برای عموم مردم و فرهیختگان در حال برگزاری است.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه اسلام پرچم دار کتاب و کتابخوانی است، افزود: به رقم میدان داری رسانه‌های جدید، کتاب جایگاه خودش را دارد لذا کتابخوانی باید به یک فرهنگ و عادت عمومی در جامعه ما تبدیل شود.
امام جمعه موقت تهران گفت: ماه شوال بدرقه ماه مبارک رمضان است. در مجموع ما یک ماه رمضان سرشار از معنویت را پشت سر گذاشتیم اما در دهه آخر ۳ اتفاق بزرگ رخ داد که یکی حضور شورانگیز و معنوی مردم در شب‌های قدر بود و دیگری برگزاری راهپیمایی روز قدس است که از نظر حضور مردم بسیار پرشور بود، سومین اتفاق حضور میلیونی مردم در نمازهای عید فطر بود که حکایت از تفاوت محسوس آن با سال‌های قبل دارد.
وی بیان کرد: امیدواریم این موارد را قدر بدانیم و ان‌شاءالله مجموعه دست‌اندرکاران نماز عید فطر به‌ویژه در تهران از الان به فکر باشند تا زیرساخت‌های لازم را برای سال‌های آینده فراهم کنند چرا که افراد بسیاری نتوانستند به نماز برسند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: مسئله تقویت اراده ملی برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی در برابر جنگی است که از طرف دشمن در حال انجام است. دشمن برای ایجاد گسل‌های داخلی سرمایه‌گذاری کرده است.
امام جمعه موقت تهران گفت: در نماز عید فطر، حکمت رهبری جلوه مجددی داشت و ایشان راهبردهای پیش روی امت را به زیبایی طراحی کردند و این همان چیزی است که امروز نیازمندیم.
وی بیان داشت: در طرف دیگر مسئله همکاری و هم افزایی ملی با تاکید بر مسئولان است که این همان جایی است که دشمن سرمایه‌گذاری کرده است تا شقاق و نفاق درونی ایجاد کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری تصریح کرد: در شرایطی که اعتماد عمومی نیاز به تقویت دارد، ائمه جمعه باید مراقب خطبه‌ها و اظهارنظرها باشند، نمایندگان و مسئولان دولت در تریبون‌ها مراقب باشند. جامعه ظرفیت ابتلا به حواشی را ندارد.
به گزارش تسنیم، امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مهار تورم و رونق تولید که امسال پیش روی ما قرار گرفته وقتی همه متحد باشند، اتفاق خواهد افتاد، اظهار داشت: یکی از نکات قابل تاکید در این ماجرا، مسئله گرانی‌هاست که به تعبیر امام صادق(ع)، گرانی‌ها حال مردم را بد می‌کند و به اخلاق مردم آسیب می‌زند؛ مسئله مسکن و اجاره بها جزو ابتلائاتی است که بخش مهمی از مردم درگیر آن هستند. در تهران که شرایط سخت‌تر است، حوالی 50 درصد افزایش بها داشته که نیازمند مراقبت ویژه است.
وی متذکر شد: حساسیت مسکن در سبد خانوار، آرامش کل خانواده را می‌تواند مختل کند و تابعی از قیمت زمین و مسکن شده است، یک کالای زیستی به یک کالای دلالی تبدیل شده که در نتیجه شاهد فوران بی‌حساب و کتاب قیمت‌ها هستیم که کمر مستاجرها را می‌شکند؛ این مسئله وقتی که با آشفتگی قیمت، فقدان نظارت و بی‌انصافی و عدم بسته‌های حمایتی همراه شود، می‌بینید که چه داستانی درست می‌کند.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی‌اکبری خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نیازمند یک نسخه درمانی فوری هستیم که این مسئله را تا حد زیادی مدیریت کند. مردم و نهادهای حمایتی نیز دست به دست هم دهند که از این مسئله دشوار عبور کنیم و این نیاز به عمل به راهبردهای رهبری دارد.
محمدبیگی: مشوق‌های جمعیت و قانون جوانی جمعیت باید بیش از پیش اجرایی شود
فاطمه محمدبیگی، رئیس‌فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه امروز 20 میلیون جمعیتی که باید در ایران متولد می‌شدند، با قوانین تحدید جمعیتی به دنیا نیامدند، بیان داشت: امروز با ابراز نگرانی نمی‌توان این موضوع را اداره کرد و باید در فرآیند‌های حکمرانی جمعیتی ورود کرد. مجلس یازدهم در ابتدای امر شروع به تشکیل کمیسیون جوانی جمعیت کرد و در مردادماه 99 با تشکیل کمیسیون، اقدام به قانون‌گذاری کردیم و ریل سیاست‌گذاری جمعیت از تحدید و کاهش به افزایش نرخ باروری تغییر کرد؛ مجلس موفق شد قانون 73 ماده‌ای جمعیت را ابلاغ کند اما در ادامه، از این 73 ماده که بیش از 236 تکلیف قانونی دارد، موادی اجرا شد و مادی اجرایی نشد.
وی با ‌اشاره به اینکه در دولت سیزدهم اهتمام رئیس‌جمهور به ستاد ملی جمعیت منجر شد و در طی این مدت اهم مواد قانون جوانی جمعیت اجرا شد اما نواقصی وجود دارد، اظهار داشت: در این میان درصد واگذاری مسکن زیر 100 مورد بوده و خانواده‌های سه فرزندی باید موفق به دریافت مسکن شوند؛ در افزایش حق عائله‌مندی که قرار بود 2 برابر و حق اولاد 3 برابر شود نیمه اجرا شد و هنوز اجرایی نشده است؛ حمایت از مادران شاغل و دانشجو در این قانون وجود دارد اما هنوز کامل اجرایی نشده.
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز بر اثر فرهنگ اومانیستی شاهد ترس از فرزندآوری هستیم. آمار فزاینده سقط نیاز به برخورد دارد و آئین‌ نامه مقابله با سقط توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده و امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد. نرخ باروری از سال 94 تاکنون، 3.7 کاهش داشته که مشوق‌های جمعیت و قانون جوانی جمعیت باید بیش از پیش اجرایی شود؛ با این وجود میزان تولد فرزندان سوم دو و نیم درصد و فرزند چهارم تا 15 درصد افزایش پیدا کرده که نشان از تاثیر گفتمان جمعیت در جامعه دارد ولی ترس از فرزند اول و دوم نشان می‌دهد باید تسهیلات ازدواج برای جوانان را افزایش داد.
به گزارش تسنیم، محمدبیگی با بیان اینکه بحران جمعیت می‌توان صندوق‌های بازنشستگی را با ورشکستگی روبه رو کند و ما با یک سرعت سه برابری، تنها کشوری هستیم که به سیاه‌چاله جمعیتی درحال ورود هستیم، گفت: امروز نهضت و جهاد ازدواج و فرزندآوری وظیفه جهادی همه خانواده‌هاست و گروه‌های مردمی و جمعیتی باید فعال شوند و مسئولین هم در زمینه حکمرانی باید تلاش کنند.
وی افزود: امروز کم‌کاری مدیران در اجرای قانون جوانی جمعیت و قانون جهش تولید مسکن و مجوزهای کسب و کار نابخشودنی است و اگر این قوانین اجرا نشود نمی‌توان از نسل جوان انتظار فرزندآوری داشت و نمی‌توانیم بپذیریم سازمان برنامه و بودجه، بودجه مصوب که ده هزار و پانصد میلیارد بود را اختصاص ندهد.
رئیس‌فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده با تشکر از اهتمام وزارت بهداشت و وزارت کشور، گفت: از شخص رئیس‌جمهور که سیاست‌های جمعیت را تغییر دادند خواهشمندم که مدیرانی که توان اجرای این قانون را ندارند برکنار کنید و نگذارید سیاست‌های جمعیت معطل مسئولینی شود که اعتقادی به جوانی جمعیت ندارند.

برچسب‌ها:

نظر شما