شناسهٔ خبر: 60146881 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با پیروزی رقیب اردوغان چه چیزی ممکن است در ترکیه تغییر کند؟

صاحب‌خبر -
با پیروزی رقیب اردوغان چه چیزی ممکن است در ترکیه تغییر کند؟

خبرگزاری آریا-امروز ترکیه بر سر چهارراه مهمی در زندگی سیاسی خود ایستاده است، در حالی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه علیرغم موانع فراوانی که بر زندگی سیاسی او اثرگذار است، در تلاش است تا با پیروزی بر این انتخابات فائق آید و چند روز مانده به انتخابات سرنوشت ساز، آخرین نظرسنجی ها حاکی از پیشرفت رقیب او کمال کیلیچداراوغلو، رئیس حزب مردم جمهوریخواهان این کشور است. 

به گزارش سرویس بین الملل آریا؛این پرسش مطرح است؛در صورت پیروزی ائتلاف اپوزیسیون، چه چیزی ممکن است در کشور تغییر کند، به خصوص که قبلاً وعده گسست با دو دهه میراث اردوغان را داده بود؟

وعده‌های قلیچداراوغلو و ائتلاف مخالف به طور کلی حامی او حاکی از تغییرات زیر است که او در صورت پیروزی در ریاست‌جمهوری و پارلمان به دنبال آن است:

کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف ملی برای ریاست جمهوری، بارها به رای دهندگان و حامیان خود وعده داده است و تاکید کرده است که می خواهد به "نظام یک نفره" پایان دهد، فرمولی که او تکرار می کند. تمرکز قدرت در دست رئیس جمهور را محکوم می کند.

ائتلاف شش حزبی در برنامه 240 صفحه ای خود وعده داد که سیستم ریاست جمهوری را که در سال 2018 به تصویب رسیده بود کنار بگذارد و به تفکیک شدید قوا با "اقتدار اجرایی که مسئول تصمیماتش است" بازگردد.

به عبارت دیگر، اپوزیسیون به دنبال بازگشت به نظام پارلمانی است که در آن اختیارات قوه مجریه به نخست وزیر منتخب پارلمان تفویض می شود.

در حالی که برتیل اودر، استاد حقوق اساسی در دانشگاه کوچ استانبول، معتقد است که "تغییر رژیم به دلیل سقف بسیار بالای پارلمانی 3/5 مورد نیاز برای بررسی قانون اساسی آسان نخواهد بود."

علاوه بر این، اپوزیسیون قبلاً متعهد شده بود که یک «قوه قضاییه مستقل و بی‌طرف» ایجاد کند و بسیاری از زندانیان سیاسی را آزاد کند، از جمله صلاح الدین دمیرتاش، شخصیت اصلی حزب دموکراتیک خلق‌های طرفدار کرد. دشمن قسم خورده اردوغان که از سال 2016 به اتهام "تبلیغات تروریستی" در زندان است.

اپوزیسیون همچنین به دنبال احیای آزادی بیان و آزادی مطبوعات و لغو جرم "توهین به رئیس جمهور" است که امکان خفه کردن صداهای مخالف را فراهم می کند.

علاوه بر این، رئیس حزب جمهوری خواه خلق (که یک حزب سکولار است) تأیید کرد که از گنجاندن حجاب در قانون اطمینان می دهد تا به رای دهندگان محافظه کار که ازحزبش که از لحاظ تاریخی به مخالفت خود با حجاب معروف است، می ترسند؛اطمینان دهد.

او در یکی از سخنرانی های خود گفت: «ما از حق همه زنان دفاع خواهیم کرد» و همچنین متعهد شد به «عقاید، سبک زندگی و هویت هر فردی احترام بگذاریم».

به همین ترتیب، کمال قلیچداراوغلو نیز تمایل خود را برای بازگرداندن ترکیه به کنوانسیون استانبول، که مستلزم تعقیب عاملان خشونت علیه زنان است، تأیید کرد، که آنکارا در سال 2021 از آن خارج شد.

در مورد اقتصاد که مهمترین مسئله در کشور است، اپوزیسیون متعهد شد که از سیاست اردوغان که برخلاف تمام تئوری های کلاسیک اقتصادی، علیرغم تورم بیش از 50 درصد، دائماً نرخ بهره را کاهش می دهد، کنار بگذارند.

اتحاد ملی تأیید کرد که تورم را تا دو سال به «زیر ده درصد» بازگرداند و پس از از دست دادن حدود 80 درصد ارزش لیر ترکیه در پنج سال در برابر دلار، «اعتبار لیر ترکیه را بازگرداند».

با این حال، اردال یالچین، استاد اقتصاد بین‌الملل در دانشگاه کنستانس (آلمان)، مشاهده کرد که «هر کسی که در انتخابات پیروز شود، بعید است که اقتصاد ترکیه به سرعت بهبود یابد».

احمد اونال چویکوز، مشاور ویژه کمال کیلیچداراوغلو، گفت: در رابطه با روابط خارجی، اپوزیسیون به دنبال «عضویت کامل در اتحادیه اروپا» است.

با این حال، دیپلمات ها و ناظران پیشرفت در کوتاه مدت یا میان مدت را انتظار ندارند.

این کشور همچنین می‌خواهد ضمن حفظ «گفتگوی متوازن» با روسیه، موضع این کشور را در داخل ناتو تأیید کند و متوجه شود که آنکارا با برقراری رابطه ممتاز با مسکو از سال 2016، متحدان خود را در این ائتلاف آزار داده است.

با این حال، به گفته Cvivkoz، اولویت، احیای روابط با سوریه خواهد بود، با توجه به اینکه آشتی برای اطمینان از بازگشت 3.7 میلیون آواره سوری مقیم ترکیه به صورت "داوطلبانه" و ظرف کمتر از دو سال اجتناب ناپذیر است. این وعده ای است که مدافعان حقوق بشر را نگران می کند.

این ها تمام آن وعده ها یا پروژه ها در برنامه کمال قلیچداراوغلو در صورت پیروزی اوست!

نظر شما