شناسهٔ خبر: 60136909 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

نحوه تولید و ساخت باتری ups

    علت استفاده از باتری ups چیست دستگاه یو پی اس به جهت محافظت کردن از مراکز داده‌ها، رایانه‌ها و تجهیزات مخابراتی و علاوه بر

صاحب‌خبر -

 

 

علت استفاده از باتری ups چیست

دستگاه یو پی اس به جهت محافظت کردن از مراکز داده‌ها، رایانه‌ها و تجهیزات مخابراتی و علاوه بر آن‌ها در سایر تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود.

 در صورتی که برق شهری به صورت ناگهانی قطع شود در بیشتر شرکت‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و ادارات که تجهیزات الکترونیکی را مورد استفاده قرار می‌دهند، ممکن است که با خسارت‌های جبران ناپذیری رو به‌ رو شوند. باتری یو پی اس 6 ولت 12 آمپر ساعت ایبیزا ibiza یکی از باتری‌های کاربردی است که به کمک آن می‌توانید از خسارت به کسب‌وکار خود جلوگیری کنید.

در این شرایط دستگاه‌های یو پی اس با کمک باتری یو پی اس می‌تواند جریان برق را تا حدود ۵ الی ۱۵ دقیقه حفظ کند تا کاربر با آرامش بتواند کار خود را به اتمام برساند.

 

نحوه تولید و ساخت باتری ups

در تولید باتری یو پی اس عوامل مختلفی را باید مد نظر قرار داد. به عنوان نمونه سرب را می‌توانیم جزو مواد اصلی تشکیل دهنده‌ باتری‌های یو پی اس بدانیم. به همین علت قیمت باتری‌های یو پی اس همواره در حال تغییر می‌باشد، زیرا  قیمت آن بر روی قیمت یو پی اس تاثیر گذار است.

 در صورتی که بخواهیم به صورت اجمالی نحوه تولید باتری یو پی اس را بگوییم، این گونه است که در مایع اسیدی یا الکترولیت دو فلز غیر همنام را تشکیل می‌دهند. به فلز ذکر شده در واقع الکترود می‌گویند.

 پس از این که الکترود‌ها را در داخل الکترولیت قرار می‌دهند، باعث به وجود آمدن جریان الکتریکی می‌گردد. در صورتی که بخواهیم به صورت دقیق‌تر مسئله را برانداز کنیم، باید بگوییم که یون‌هایی که دارای بار منفی می‌باشند را الکترود مثبت به خود جذب می‌کند. سپس اکسید سرب یعنی الکترون مثبت با یون‌هایی که جذب شده‌اند واکنش می‌دهند که در نتیجه این واکنش،  پتانسیل الکتریکی در دو قطب مثبت و منفی باتری، به وجود خواهد آمد.

در صورتی که قصد داشته باشید باتری سیلد اسیدی طراحی نمایید، حتماً باید به جریان شارژ توجه ویژه‌ای کنید. به عبارت دیگر  باید جریانش را به گونه‌ای تنظیم نمایید که باتری را قادر سازد تا انرژی را خود به خود جذب کند.

 

تولید و ساخت باتری ups

روی هم رفته با گردهمایی یک الکترود مثبت و همچنین یک الکترود منفی با الکترولیت یا مایع اسید باعث تشکیل شدن یک مجموعه می‌شوند که اصطلاحاً آن‌ها را سلول می‌نامند.

 هر یک از این سلول‌ها قادر هستند که به طور تقریبی ۲ ولت برق را تولید کنند. به علت این که افزایش ولتاژ رخ دهد، این سلول‌ها را به حالت سری به یکدیگر وصل می‌کنند.

 در سری کردن سلول‌ها باید به این نکته توجه داشته باشید که سلول‌ها را باید به گونه‌ای در مدار جای بدهید که الکترون مثبت یک سلول به الکترون منفی سلول دیگر متصل باشد. این امر در نهایت باعث می‌شود که باتری ساخته شود، باتری که دارای یک قطب مثبت و یک قطب منفی است.

 

کاربرد باتری یو پی اس چیست؟

کاربرد اصلی باتری یو پی اس این است که در واقع شکاف بین قطع برق و برق پشتیبان را پوشش دهد. اما می‌تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد. 

در صورتی که در منطقه‌ای که منابع تغذیه ناپایداری دارد زندگی می‌کنید، به عنوان مثال در یک بیمارستان روستایی و یا دفتر صحرایی، باتری یو پی اس می‌تواند به منظور حفظ سطح برق در هنگامی که فرورفتگی‌های آشفته و جهش‌های منبع تغذیه اصلی رخ می‌دهد، بسیار مفید عمل کند.

کاربرد باتری یو پی اس

 در واقع باتری یو پی اس مسئولیت را به سیستم پشتیبان واگذار نمی‌نماید. اما می‌تواند نقش مهمی را به جهت تامین انرژی کوتاه مدت به جهت پرکردن شکاف قبل از بازگشت به حالت عادی ایفا نماید. دستگاه یو پی اس در صنایع مختلفی می‌تواند کاربرد داشته باشد. مانند کاربرد آن در صنعت برق، صنعت پزشکی، اداره‌ها و منازل می‌تواند مثال خوبی برای کاربرد دستگاه یو پی اس باشد.

 

روش تولید باتری یو پی اس خانگی

برای تولید کردن باتری یو پی اس باید به این توجه داشته باشیم که یو پی اس‌ها از سه قسمت اصلی تشکیل می‌شوند که شامل اینورتر، شارژر و تثبیت کننده ولتاژ می‌باشد. به جهت تولید باتری یو پی اس خانگی باید در ارتباط با طراحی باتری و محاسبه کردن بار ورودی و خروجی باتری اطلاعات کافی را در اختیار داشته باشید. 

همچنین، به جهت طراحی کردن سیستم یکسو کننده حتماً باید به مقدار جریان و ولتاژ شبکه آن دقت کنید. مدارهای نویزگیر و تثبیت کننده ولتاژ باید مطابق جریان و ولتاژ ورودی و کیفیت جریان نهایی مورد طراحی قرار بگیرند.

 در مرحله نهایی باید مقدار گاز تولید شده در باتری را محاسبه کنید. همچنین باید دمای نهایی باتری را نیز به دست بیاورید. این طراحی حتماً باید به صورت مجازی انجام شود و پس از ساخت آن باید در آزمایشگاه تمامی جریان‌های باتری کنترل و بازرسی گردد.

عمر باتری یو پی اس خانگی چقدر است؟

طول عمر باتری یو پی اس خانگی ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. در صورتی که باکیفیت‌ترین و قوی‌ترین نوع باتری یو پی اس را خریداری نمایید، ممکن است که طول عمری تا حدود ۱۲ سال یا حتی بیشتر را داشته باشد.

 باتری‌ها حداکثر در بین ۱۰ تا ۱۲ سال عمر دارند و به بیشتر از ۱۲ سال نمی‌توانند کارایی خوبی را ارائه دهند. برخی از گروه‌های باتری‌ها نیز وجود دارند که ارزان‌ قیمت می‌باشند. 

این نوع از باتری‌ها طول عمر کوتاه‌تری یعنی حدود ۶ تا ۱۰ سال را خواهند داشت. البته به طور معمول می‌توانیم بگوییم که این باتری‌ها در رسیدن به طول عمر ۹ ساله خود کارایی خود را از دست می‌دهند و کمتر پیش می‌آید که تا ۱۰ سال عمر کنند. بنابر این در حالت کلی می‌توانیم بگوییم که ارزان‌ترین گروه باتری‌های یو پی اس خانگی می‌تواند طول عمر بین ۳ تا ۵ سال را داشته باشد.

 

باتری یو پی اس خانگی بهتر است یا صنعتی؟

باتری یو پی اس‌هایی که در دستگاه‌های یو پی اس صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به جهت مجهز کردن دستگاه صنعتی هستند. بنابراین به مراتب می‌توانند توان بالاتری در مقایسه با باتری‌های یو پی اس خانگی داشته باشند. از سایر تفاوت‌هایی که می‌توانیم بین باتری یو پی اس خانگی یا صنعتی اشاره کنیم، قیمت و سایز آن‌ها می‌باشد. باتری یو پی اس‌های صنعتی قیمت‌های بالاتری دارند و سایز آن‌ها نیز بزرگ‌تر از یو پی اس‌های خانگی می‌باشد.

 باتری‌های یو پی اس خانگی که در سیستم‌های یو پی اس خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، طول عمر بیشتری دارند و قیمت آن‌ها نیز مناسب‌تر می‌باشد. همچنین از کیفیت بالاتری برخوردار هستند، زیرا بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ولت آمپر دارای ظرفیت و توان می‌باشند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما