شناسهٔ خبر: 60075121 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سازمان ملل: طالبان در شش ماه گذشته ۲۷۴ مرد و ۵۸ زن را در ملاء عام مجازات کرده‌اند

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – سازمان ملل اعلام کرد که طالبان در شش ماه گذشته ۲۷۴ مرد و ۵۸ زن و دو پسر را در ملاء عام مجازات کرده اند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ فیونا فریزر، رئیس حقوق بشر دفتر نمایندگی سازمان ملل،‌ با انتقاد از نظام قضایی طالبان خواستار توقف مجازات های این گروه شده است.

طبق این گزارش که روز دوشنبه منتشر شد، این سازمان بین ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۲، دست‌کم ۱۸ مورد مجازات را که توسط محکمه‌های طالبان صورت گرفته فهرست کرده است.

بر اساس گزارش یوناما، در ۱۸ مورد مستند، ۳۳ مرد و ۲۲ زن، از جمله دو طفل (هر دو دختر) به جرم های مختلف مجازات شدند.

«اثر پیش‌گیرانه مجازات»

در این گزارش آمده است از زمان بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱، مقام‌های حاکم این گروه بدون در نظرداشت حقوق متهمان اقدام به مجازات کرده اند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان حقوقی افغانستان معتقدند که دادگاه های طالبان فاقد مشروعیت لازم برای مجازات شهروندان این کشور می باشد و مطابق با اصول معیاری حقوقی و دادگاه اسلامی برگزار نمی شود و این گروه برای ایجاد رعب و وحشت مردم این دادگاه ها را برگزار می کند.

در این گزارش آمده است که بعد از توییت ۱۳ نوامبر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مورد اظهارات رهبر طالبان با قضات این گروه،‌ «افزایش قابل توجهی در تعداد و منظم بودن مجازات‌ها مشاهده شده است.»

بر اساس این گزارش، بین ۱۳ نوامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ آپریل ۲۰۲۳، چهل و سه مورد مجازات گروه طالبان در یوناما ثبت شده است که از این ۴۳ مورد، ۵۸ زن و ۲۷۴ مرد و دو کودک پسر شامل بوده‌اند.

 

سابقه اعدام توسط طالبان

یوناما در گزارش خود نوشته است که این محاکم در دوره نخست تسلط طالبان (۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱) در افغانستان نیز صورت می گرفت و برخورد طالبان با شهروندان افغانستان در دوره کنونی تفاوتی با دوره پیشین حکمرانی این گروه ندارد.

اما طالبان این مجازات‌ها را «بازدارنده اصلی» برای جنایت‌کاران می‌دانند.

نظر شما