شناسهٔ خبر: 60030356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

واکنش‌ها به بیزاری یک امام جمعه

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

 

کیهان: دیدگاه اصلاح‌طلبان تندرو درباره منطقه به‌دور از واقعیت و عقلانیت است

اصلاح‌طلبان در طول سالیان نشان داده‌اند که دیدگاهشان نسبت به محور مقاومت در منطقه بر مدار انکار نتایج و قابلیت‌های آن است. آنان عمدتا نسخه سازش را برای مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تجویز می‌کنند.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: علی‌رغم تقلای شدید آمریکا و فضا‌سازی گسترده طیف مدعی اصلاحات، برجام 2 و 3 هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید. طیف تندرو مدعی اصلاحات هیچ‌گاه حاضر نبود این واقعیت بدیهی را بپذیرد که مقاومت برخلاف تسلیم، موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود. مقاومت هزینه دارد اما به قول حکیمانه رهبر معظم انقلاب قطعا هزینه‌ سازش و تسلیم، به مراتب از هزینه ‌مقاومت بیشتر است. در حال حاضر وضعیت منطقه، از عراق و سوریه و افغانستان تا یمن و سرزمین‌های اشغالی فلسطین بیش از پیش ثابت کرد که دیدگاه افراطیون مدعی اصلاحات تا چه اندازه غلط و به دور از واقعیت و عقلانیت است. جریان تندرو اصلاح‌طلب، علاوه‌بر اینکه غایب همیشگی کلاس تاریخ است، در مسائلی همچون دیپلماسی و اقتصاد نیز عضو ثابت در لیست رفوزه‌ها و مردودی‌ها است. صلح و امنیت، ره‌آورد مقاومت است و گشایش‌های اقتصادی نیز میوه صلح و امنیت است. اکنون سوریه در دوره باز‌سازی و سازندگی قرار دارد. بر همین اساس ایران می‌تواند با صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین صادرات کالا و بازار‌سازی برای محصولات ایرانی از این فرصت به خوبی استفاده کند.

 

واکنش روزنامه جوان به پیشنهاد مرعشی: چندرویی وحشتناک سازندگی اصلاح‌طلبان

هر گاه از قدرت دور می‌مانند مدعی حاشیه‌نشینی نخبگان می‌شوند. گو اینکه دیگران را واجد ویژگی‌های نخبگی نمی‌دانند.

روزنامه جوان در این ارتباط نوشته: حسین مرعشی، دبیر کل حزب سازندگی که هر نطق و سخن‌پراکنی‌اش یک رسوایی سیاسی برای اصلاح‌طلبان است و در همین اواخر حزب مشارکت او را مجبور کرد یکی از صریح‌ترین حرف‌هایش را به‌شکلی بسیار مضحک پس بگیرد، دوباره در اظهارنظری موهن و موهم که تیتر یک روزنامه سازندگی شده، «فراخوان نخبگان» داده است! عجبا که صاحبان کابینه پیرمرد‌های افسرده‌حال و گندیده‌دماغ تئوری نخبگانی سر می‌دهند و از مرزبندی خود با سیاست‌هایی که مبتنی بر مشی تک‌ساحتی و غیرتکثرگرا باشد حرف می‌زنند. یک بساط خان‌سالاری و تمامیت‌خواهی بین مرحوم هاشمی و خاتمی و احزاب اصلاح‌طلب پهن بوده است و همه چیز را درون همین بساط جفت‌و‌جور و رتق‌وفتق می‌کردند و بالای سر این گردهمایی فامیلی، تابلوی پلورالیسم و تکثرگرایی و اجماع‌باوری و عبارات فریبنده دیگر می‌آویختند. مشارکت مردم در انتخابات را اگر خودشان به قدرت می‌رسیدند، نشانه شعور بالای اجتماعی و انتخاب دقیق و هوشیارانه و معنادار می‌دانستند و اگر خودشان به قدرت نمی‌رسیدند، با توهین به مردم آن را نتیجه پخش‌شدن سیب‌زمینی قبل از انتخابات و تقلب در صندوق و فریب‌خوردن مردم می‌دانستند و فریاد می‌زدند. حتی یک بار برای تعیین پشتوانه مردمی احزاب اصلاح‌طلب، فراخوان تجمع و گردهمایی ندادند، اما برای ریز و درشت آنچه ادعا می‌کنند تقاضای فراخوان و همه‌پرسی می‌دهند.

 

جوان مطرح کرد: اختلال و ابهام، مانع فراگیر شدن پیام‌رسان‌های داخلی

به‌رغم فیلترینگ پیام‌رسان‌های مورد استفاده مردم اما هنوز هم پیام‌رسان‌های داخلی آنطور که متولیانش انتظار دارند نتوانسته مورد اقبال و رضایت عمومی قرار گیرد.

روزنامه جوان در این باره نوشته: پاره‌ای از اشکالات پیام‌رسان‌های داخلی همچنان ادامه دارد. به طور نمونه همین چند روز پیش بود که پیام‌رسان‌های ایتا، بله و سروش برای چند ساعتی از دسترس خارج شدند و این اختلال منجر به بروز چالش‌هایی برای کاربران و به خصوص افرادی شد که کسب و کارشان را از پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی انتقال داده‌اند. آمار مهاجرت مردم به پلتفرم‌های داخلی، اعتماد مردم به این پیام‌رسان‌ها را نشان می‌دهد، اما امتداد این اعتماد نیازمند رشد کیفیت و اعتمادسازی است. بر همین اساس لازم و ضروری است کیفیت پیام‌رسان‌های داخلی از همه جهت افزایش پیدا کند.

 

واکنش صبح نو به یک سخنرانی مناقشه‌برانگیز: از یکدیگر بیزار نیستیم/ نقش سوپرانقلابی‌ها در موضع‌گیری امام جمعه رشت چه بود؟

اعلام بیزاری آیت‌الله رسول فلاحتی، امام‌ جمعه رشت از کسانی که در جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی حجاب را رعایت نکرده بودند با واکنش‌های متعددی روبرو شده است.

صبح نو در این رابطه نوشته: بسیاری این موضع سلبی امام جمعه رشت را در مغایرت با مشی و مرام رهبر انقلاب تحلیل کردند. نکته مهم در کلام امام جمعه محترم رشت، آن‌جایی بود که او پیش از بیزاری جستن، از احتمال موضع‌گیری علیه خودش به خاطر هم‌نشینی با بی‌حجاب‌ها، به نوعی ابراز نگرانی کرد. در واقع می‌شود چنین برداشت کرد که دلیل اصلی موضع گیری غریب آیت‌الله فلاحتی، ترس از برخوردهای بعدی بود. این برخوردهای پسینی، قرار بوده از سمت چه نیروها و چه محافلی اعمال شود که امام جمعه محترم رشت، این‌چنین سخن گفت. اگر بخواهیم قوه حدس‌مان را به کار بگیریم و برای آن محافل «کاسه داغ‌تر از آش»، مصادیقی طرح کنیم، باید دست روی جماعتی بگذاریم که طی مدت اخیر، به «سوپر انقلابی» شهره شده‌اند. سوپرانقلابی‌هایی که درکی از واقعیات روز ندارند و جز سلبی‌نگری و پرداخت یک‌سویه و متنی به اصول، مخاطبین را چونان برگ خزان، دچار ریزش می‌کنند. سوپرانقلابی‌ها ویژگی دیگری نیز دارند و آن، دور بودن از نه تنها واقعیات جامعه بلکه دور بودن از کارکردهای واقعی است. غایت هنر سوپرانقلابی‌ها، زاویه‌نشینی محض و صدور فتاوی با سویه‌های اخباری است که کمترین ردی از عقلانیت در آنها یافت نمی‌شود. برای در امان ماندن از این سبک اندیشیدن که هم ضد عقلی است، هم ضد عرفی و از همه بالاتر، ضد شرعی، باید از مشی «برائت» کمک جست و اجازه نداد این جماعت پر سروصدا، خرد را به یغما ببرند.

 

رسالت: نماینده ولی فقیه باید منظومه آراء و اندیشه ولی را نمایندگی کند/ فاصله دستور رأفت تا اعلام برائت بسیار است

پس از آنکه امام جمعه رشت از کسانی که در جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و عروسکی حجاب لازم را رعایت نکرده بودند بیزاری جست و جلسه را ترک کرد واکنش‌های گوناگونی برانگیخته شد که بخشی از آنها حمایتی و بخش بیشتری از آن انتقادی بود.

روزنامه رسالت در این زمینه نوشته: نماینده هر شخص یا هر گروه باید واقعا نماینده آن شخص یا آن گروه باشد؛ نه اینکه با آن عنوان و تابلو خودش را معرفی کند ولی هیچ ارتباط و نسبتی با شخص اصلی نداشته باشد. نمایندگان ولی‌فقیه هم باید ایشان را نمایندگی کنند و لاجرم نیاز است ابتدا منظومه آراء و اندیشه ولی را فهم کرده و سپس آن‌ها را در مقام نظر و عمل، پیاده کنند. به‌علاوه لازم است آخرین بیانات و منویات معظم‌له را شنیده، فهمیده و نصب‌العین قرار دهند و ادبیات و عملیات خود را به‌روز کنند. از دستور رأفت ولی‌ فقیه با وجود اختلاف سلایق و عقاید تا اعلام برائت کسی که در جایگاه نمایندگی ایشان قرار دارد فاصله بسیاری است. سیره انبیاء و اولیاء مملو است از یارگیری‌ها و جذب‌هایی بر مبنای تمرکز و تأکید بر مشترکات فطری و اخلاقی که باید آن‌ها را اسوه حسنه خود قرار دهیم و برائت‌ها و بی‌زاری‌ها را نه برای خواهران و برادران ایمانی که احیانا در مواردی دچار نقص و ضعف‌اند، بلکه برای کفار و مشرکان، خرج کنیم.

 

گزارش جام جم از نسخه اقتصاددانان برای مهار تورم گرانی‌ها و شیب تورم

اصلی‌ترین دغدغه و نگرانی‌ مردم را شکل داده و علاوه بر دلشوره تامین هزینه‌های روزمره، امکان برنامه‌ریزی برای آینده را نیز از آنان سلب کرده است. در این راستا روزنامه جام جم در گفت‌وگوهایی جداگانه نظر اقتصاددانان را درباره نسخه‌های مختلف مهار تورم جویا شده است. آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی می‌گوید: عواملی که پشت‌سر تقاضا وجود دارد، نقدینگی یا حجم پول است. دولت‌ها به صورت مزمن با تزریق پول به خاطر کسری بودجه منجر به افزایش حجم نقدینگی و در نتیجه ایجاد تورم شده‌اند. تیمور رحمانی، کارشناس اقتصادی هم معتقد است: سیاست کوتاه‌مدتی که می‌تواند تورم را مهار کند، جلوگیری از جهش ارزی و تشدید انتظارات تورمی است. ما برای کنترل تورم در کوتاه‌مدت، باید افزایش تدریجی نرخ ارز را بپذیریم. بایزید مردوخی دیگر کارشناس اقتصادی نیز می‌گوید: شیوه مدیریت دستگاه‌های مالیاتی، عملیاتی، سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌های تاثیرگذار بر اقتصاد باید بازبینی و اصلاح شود. علی سرزعیم، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اولین گام برای مهار تورم را رابطه میان نرخ سود بانکی و نقدینگی کشور می‌داند و معتقد است: سیاست‌های پولی انقباضی نمی‌تواند با نرخ بهره بانکی پایین همراه باشد؛ یعنی زمانی که سیاست پولی کشور انقباضی است، نرخ سود بانکی قطعا بالاتر خواهد رفت. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، مسیر مهار تورم از بانک‌ها می‌گذرد و ابتدا باید تسهیلات تکلیفی بانک‌ها کاهش یابد. پس از آن باید سراغ رفع ناترازی منابع و مصارف بانک‌ها رفت. نکته بعدی که قابل توجه است، شناور شدن نرخ بهره بانکی است. پس از آن‌که بانک‌ها دوران گذار رفع ناترازی را پشت‌سر گذاشتند، نوبت به کنترل رشد نقدینگی می‌‎رسد که یکی از عوامل آنها بانک‌هاست. البته دولت هم در رشد نقدینگی نقش مهمی دارد و کسری بودجه‌هایی که پیش می‌آید، همه از طریق پول پرقدرت یا بدون پشتوانه تامین می‌شود که نتیجه آن آثار تورمی است.

 

همشهری: برخی اظهارات عجیب و غریب هستند

مواضع حاشیه‌ساز و تنش‌زا در ماههای اخیر کم نبوده‌اند چنانکه می‌توان با جمع‌آوری یک کتاب آموزنده منتشر ساخت. با این وجود اما بعضا از تبعات این گفتارها در جامعه عبرت گرفته نمی‌شود و برخی عامدانه و یا سهل‌انگارانه بر مدار حاشیه‌سازی حرکت می‌کنند. روزنامه همشهری با اعتقاد بر اینکه اگر تا دیروز فضای غیررسمی و مجازی محمل و بستر انتشار اظهارنظرهای غیرکارشناسی از سوی افراد «مسئول‌نما» بود و کشور از رهگذر چنین اظهارنظرهایی متحمل خسارت‌های سنگین می‌شد، اکنون فضا به‌گونه‌ای در حال تغییر است که شاهد هستیم برخی صاحب‌منصبان نیز به جرگه بیان‌کنندگان چنین اظهارنظرها و اظهاراتی پیوسته‌اند، نوشته: با بررسی دقیق‌تر رفتارها و اظهارات غیرمسئولانه کسانی که در جامعه بی‌محابا اقدام به حرف زدن می‌کنند، مسئله‌ای پنهان است که نباید آن را نادیده گرفت؛ موضوع برنامه‌ریزی برای تغییر ریل و جهت‌گیری دولت‌ها و حکومت‌ها با طرح ادعاهای بی‌مبنا که بعضا اثر خود را نیز روی مسئولان تصمیم‌گیر می‌گذارد. سیدجواد حسینی، عضو هیات علمی دانشگاه این رویکرد و رویه را خطرناک و مضر به حال کشور می‌داند و می‌گوید: «به‌عنوان نمونه در بحرانی که در پاییز سال گذشته داشتیم، برخی اظهارنظرهای جنجالی فضای کشور را شدیدا امنیتی کرد. این درحالی است که در کشورهای اروپایی مسئولان به‌خود اجازه نمی‌دهند تا در هر مسئله‌ای ورود و اظهارنظر کنند. سطوح دسترسی به اطلاعات نیز مشخص است. اغتشاش و آلودگی اطلاعاتی در همه حوزه‌ها وجود ندارد و کیفرهای مشخصی نیز برای اظهارنظرهای غیرمسئولانه وجود دارد.»

 

 

نظر شما