شناسهٔ خبر: 60027377 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مدیرکل راه و شهر‌سازی استان تهران:

مالیات سنگینی در انتظار مالکان واحدهای خالی است

مدیرکل راه و شهر‌سازی استان تهران با‌اشاره به اینکه فهرست خانه‌های خالی پردیس را تا پایان ماه جاری به منظور اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دهیم، گفت: مالیات سنگینی در انتظار مالکان واحدهای خالی است.

صاحب‌خبر -

 


خلیل محبت‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا، با‌اشاره به وجود ۶۵ هزار واحد مسکونی خالی در پردیس اظهار کرد: آمار خانه‌های خالی در پردیس و سایر نقاط کشور از طریق سامانه املاک و اسکان دریافت شده که ممکن است در مواردی خانوارها در واحدها ساکن شده باشند و این آمار مقداری تغییر کرده باشد.
وی تاکید کرد: ما فهرست خانه‌های خالی پردیس را تا پایان ماه جاری به منظور اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌دهیم و مالیات سنگینی در انتظار مالکان واحدهای خالی است.
این مسئول درباره سازوکار شناسایی واحدهای خالی گفت: زمان تحویل خانه‌هایی که در شهرهای جدید آماده شده مشخص است. آمار واحدهای خالی یا دارای سکنه نیز در دسترس قرار دارد که از طریق سامانه املاک و اسکان مشخص شده است.
بنابراین گزارش، قانون مالیات بر خانه‌های خالی آذرماه سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید. طبق آمار سال ۱۳۹۵ حدود دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که حدود ۵۰۰ هزار واحد آن در استان تهران است.
چند روز پیش نیز اعلام شد که ۶۵ هزار واحد مسکونی خالی در شهر جدید پردیس، ۴۵ هزار واحد خالی و در حال ساخت در منطقه ۲۲ تهران و ۱۰ هزار واحد خالی متعلق به بانک‌ها و ادارات در استان تهران است. مسئولان دولتی در روزهای اخیر گفته‌اند از ۱۵ شهریورماه سال جاری قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرا خواهد شد.
جزئیات قانونی
در همین رابطه مهدی موحدی، رئیس ‌مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی مکلف به اجرای قانون است، توضیح داد: طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم که مربوط به مالیات خانه‌های خالی است، شناسایی این خانه‌ها منوط به به اطلاعاتی است که توسط مالکین در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت شده است.
وی ادامه داد: چنانچه تغییری در قانون مذکور رخ دهد، سازمان امور مالیاتی می‌تواند از اطلاعات سایر دستگاه‌ها و نهادها از جمله شهرداری استفاده کرده و مالیات را وصول کند. در غیر این صورت تا زمانی که قانون تغییر پیدا نکرده است تفاوتی در فرآیند شناسایی خانه‌های خالی رخ نخواهد داد، زیرا قانون سازمان امور مالیاتی را به خوداظهاری صورت گرفته در سامانه ملی املاک و اسکان محدود کرده است.
بر اساس این گزارش، بر اساس ماده ۵۴ مکرر اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی برای اینکه ملکی مشمول این قانون شود باید شرایط زیر را داشته باشد:
۱- واحد خالی مسکونی باشد، بنابراین واحد‌های تجاری و اداری مشمول این مالیات نیستند.
۲- واحد مسکونی در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت قرار داشته باشد.
نکته- واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که مالک و بهره‌بردار آنها هر یک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی شده و صرفاً مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد مالیات سال اول (شش برابر اجاره ماهیانه) موضوع قانون مالیات بر خانه‌های خالی خواهد شد؛ بنابراین واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور هم موظف به ثبت در سامانه ملی املاک و اسکان هستند.
۳- واحد مسکونی در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد.
۴- واحد مسکونی توسط سامانه املاک و اسکان کشور به عنوان خانه خالی شناسایی شده باشد.

نظر شما