شناسهٔ خبر: 6001222 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رويترز: ظريف و کری امروز ديدار می کنند

صاحب‌خبر -

خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم ارشد محمد و پریسا حافظی نوشت:همچنانکه اختلافات اساسی بر سر توافق جامع هسته ای با ایران باقی است یک مقام بلندپایه آمریکا اعلام کرد وزرای امور خارجه ایران و آمریکا امروز شنبه دیدار خواهند کرد.

به گزارش شفقنا، به نقل از واحد مرکزی خبر، در آستانه ضرب الاجل سی ژوئن که بسیاری از مقامات احتمال تمدید آن را می دهند ، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در وین پایتخت اتریش دیدار خواهند کرد.

اختلافات مهم و اساسی همچنان باقی است به ویژه بر سر اولویت بندی کاهش تحریم های اقتصادی ایران و ماهیت ساز و کار نظارت به منظور اطمینان از اینکه تهران در هیچ توافقی تقلب نمی کند.

یک دیپلمات بلندپایه غرب که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد چند روز آینده بسیار دشوار خواهد بود و گفتگوها ممکن است دست کم دو یا سه روز پس از ضرب الاجل ادامه یابد.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایرانی اعلام کرد روند گفتگوهای کنونی کند و دشوار شده است.

علاوه بر ایران و آمریکا کشورهای دیگری همچون انگلیس ، چین ، فرانسه ، آلمان و روسیه نیز در گفتگوهای هسته ای شرکت دارند.

پیش بینی می شود وزرای امور خارجه همه این کشورها در روزهای آینده در وین به بررسی روند پیشرفت گفتگوها بپردازند.

مقامات نزدیک به گفتگوها اعلام کردند آنها هنوز درباره سرعت و دامنه لغو تحریم ها ، اینکه ایران چگونه ذخایر اورانیوم غنی شده خود در سطوح پایین را کاهش خواهد داد ، وسعت برنامه تحقیق و توسعه تهران، دسترسی بازرسان سازمان ملل به تاسیسات نظامی و دیگر تاسیسات و نیز دسترسی سازمان ملل به دانشمندان هسته ای ایران توافق نکرده اند.

دیگر موضوع باقیمانده آن است که ایران ممکن است ملزم به چه کاری برای پاسخگویی به سوالات درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت هسته ای این کشور در گذشته شود.

ایران خواهان لغو فوری تحریم هاست گرچه دیپلمات ها می گویند تحریم ها به تدریج و طبق برنامه و تنها پس از تایید اینکه ایران به تعهدات خود برای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور پایبند بوده است لغو خواهد شد.

انتهای پیام

http://shafaqna.com/persian/

برچسب‌ها:

نظر شما