شناسهٔ خبر: 59999992 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

صفری خبر داد

حضور هیئت تجاری عربستان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اعلام اینکه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشورمان با حضور بیش از 60 کشور برگزار می‌شود گفت: هیئت تجاری عربستان نیز در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما همکاری با کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین، همسایه‌ها و ... برای ارزآوری است، اظهار داشت: از مهر سال پیش با وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران همکاری کردیم که در نهایت ۶۰ کشور آفریقایی، آسیایی و همسایه‌ها برای شرکت در این نمایشگاه اظهار تمایل کردند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: ۷۵۰ شرکت ستاره‌دار داخلی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند یافت. این شرکت‌ها پاسخگوی صادرات در سطح بالا هستند. وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه بخش خدمات همچون کشتیرانی است. این بخش ارزآوری بسیار بالایی دارد. بیش از ۷۰ درصد ارزآوری برخی از کشورهای اروپایی از طریق خدمات است.
صفری خاطرنشان کرد: برای حفظ و توسعه بازارهای صادراتی و جدید نیازمند برگزاری این دست از نمایشگاه‌ها هستیم.
تجار عربستانی 
در این نمایشگاه حضور می‌یابند
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مورد حضور کشور عربستان در این نمایشگاه نیز اظهار داشت: در حال آماده ‌سازی سرکنسولگری و سفارتخانه‌ها در عربستان و ایران هستیم. هیئت تجاری هم از عربستان به ایران سفر خواهد کرد. البته از ایران هم هیئت‌هایی به عربستان اعزام می‌شوند. در اجلاس بانکداری اسلامی نیز وزیر اقتصاد ما حضور می‌یابد. تجار عربستانی در این نمایشگاه حضور می‌یابند.
صفری در مورد انعقاد قرارداد در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران تصریح کرد: در نمایشگاه روسیه
۷۵۰ میلیون دلار قرارداد منعقد شد و حدود ۱۰۰ میلیون دلار اجرایی شده است. حال در این نمایشگاه که ۶۰ کشور حضور می‌یابند انعقاد 
یک میلیارد دلار قرارداد دور از ذهن نیست.
وی در مورد تأمین زیرساخت‌ها با بیان اینکه باید روز به روز خود را توسعه دهیم، گفت: وضعیت نسبت به قبل بهتر شده است. خطوط کشتیرانی به آمریکای لاتین و غرب آفریقا کشیدیم.
این مقام مسئول افزود: همچنین قبلاً تنها راه عبور کالاهای ایرانی به روسیه مسیر آستارا - رشت بود که قدمت ۷۰ ساله داشت. هم اکنون مسیر دریای خزر راه افتاده و حرکت کشتی‌های رو-رو در بندر انزلی 
تا دو ماه آینده راه می‌افتد.
گفتنی است، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ۱۷ اردیبهشت ماه 
تا ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.
مقاصد صادراتی ایران
افزایش می‌یابد
مهدی ضیغمی، معاون سازمان توسعه تجارت نیز در این مراسم با بیان اینکه پنجمین دور این نمایشگاه بعد از چند سال وقفه برگزار می‌شود، اظهار داشت: این نمایشگاه از آن دست از نمایشگاه‌هایی است که کشورهای در حال توسعه برای نمایش دستاوردهای صادراتی خود برگزار می‌کنند و دولت حداقل هزینه‌های اقامت و ... را بر عهده می‌گیرد و از تجار برای حضور دعوت می‌کند و به تسهیل افزایش صادرات کمک می‌کند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه حجم اصلی کالاهای صادراتی و مقاصد صادراتی کشور محدود است هدف از برگزاری این نمایشگاه افزایش مقاصد و گروه کالاهای صادراتی است. جلسات B2B را نیز پیگیری کردیم بنابراین آمادگی برای برقراری ارتباط با تجار را داریم. بنابراین افزایش پیچیدگی صادرات و تنوع‌بخشی در دستور کار است.
ضیغمی اظهار داشت: ۱۲ گروه کالایی در این نمایشگاه عرضه خواهند شد که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی، دانش بنیان، پزشکی و تجهیزات پزشکی، ساختمان، لوازم خانگی، صنعت، مواد غذایی و کشاورزی، چرم، صنایع دستی، انرژی و خدمات فنی و مهندسی ‌اشاره کرد.
وی افزود: برگزاری این نمایشگاه به منظور تسهیل حرکت بخش خصوصی از طریق حمایت و توسعه صادرات است. کالاهای با ارزش افزوده بالاتر در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.
تمرکز ما روی کشورهای
 اروپای غربی نیست
ضیغمی در مورد حضور کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اظهار داشت: در حوزه خلیج‌فارس کشورها در قالب مقامات همچون وزیر تجارت یا تجار عالی‌رتبه شرکت می‌کنند.
وی در مورد حضور کشورهای اروپایی با بیان اینکه بالای 
۱۰۰ دعوت نامه فرستادیم، تصریح کرد: از کشورهای اروپایی دعوت کردیم ولی تمرکزمان را روی کشورهای اروپای غربی نگذاشته‌ایم.
این مقام مسئول گفت: در این نمایشگاه کشورهایی حضور دارند که ارتباط تجاری چندانی با آنها نداشتیم. این نمایشگاه برای سال بعد می‌تواند میزبان ۵ تا ۱۰ هزار تاجر خارجی باشد اما در تهران این ظرفیت را نداریم. بنابراین از الان روی بهبود زیرساخت‌های شهری باید تمرکز کنیم.
وی افزود: متراژ نمایشگاه امسال ۳۰ تا ۳۵ هزار متر مربع است و برای سال بعد ۱۰۰ هزار مترمربع خواهد بود.
ضیغمی گفت: برای اینکه 
از یک کشور صادرکننده نفتی به یک کشور صادرکننده غیرنفتی تبدیل شدیم نیاز به یک تغییر رویکرد داریم. بعد از این نمایشگاه یک دبیرخانه دائمی برای پیگیری مسائل و جلسات B2B ایجاد خواهیم کرد.
به گزارش مهر‌، معاون سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: شرکت‌های خودرو‌سازی و قطعه‌‌سازی نیز در نمایشگاه حضور فعال دارند و برای رشد صادرات این در نمایشگاه تلاش می‌کنیم.

 

برچسب‌ها: