شناسهٔ خبر: 59980318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داد

دولت بایدن در یک قدمی سقوط

صاحب‌خبر -

 

سریس خارجی-
وزیر خزانه‌داری آمریکا برای چندمین‌بار در سال جاری از رویه اقتصادی کشورش حسابی گلایه و تاکید کرده که سیاست‌های اتخاذشده همین روزهاست که، کاخ سفید را به ورطه ورشکستگی اقتصادی بکشاند.
وضعیت اقتصادی آمریکا به‌هم‌ریخته و چالش‌برانگیز شده، قبل‌تر و در سال گذشته میلادی تحلیلگران اقتصادی در آمریکا هشدار دادند که وضعیت اقتصاد آمریکا نابسامان است یعنی هم دچار تورم می‌شود و هم اینکه رکود نفس این اقتصاد را به شماره خواهد انداخت. حالا سال 2023 پنج ماهی می‌شود که آغاز شده و نشانه‌هایِ آن پیش‌بینی‌ها، در حال محقق‌شدن است که هیچ، از سوی دیگر شگفتانه‌های جدید دیگری اقتصاد آمریکا را متوجه خود کرده است. دو بانک مهم آمریکایی در حوزه رمزارز ورشکسته شده‌اند و روز گذشته هم خبر رسیده که یک شرکت بزرگ بیمه هم مجبور به تعطیلی شده است. مسئله ورشکستگی تبدیل به یک دلنگرانی بزرگ برای مقامات آمریکا شده تا آنجا که «جنت یلن» به مقامات کشورش هشدار داده که ممکن است ورشکستگی همین روزها به عرصه دولتی هم سرایت کند. «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا، به «کوین مک‌کارتی» رئیس مجلس نمایندگان این کشور نوشت که اطلاعات موجود از وصول درآمدهای مالیاتی با انتظارات این وزارتخانه مطابقت نداشته و با چالش‌هایی همراه بوده است. وزیر خزانه‌داری در این نامه از کنگره خواسته تا برای جلوگیری از بروز چنین وضعیتی، سقف بدهی دولت را پیش از این تاریخ افزایش دهد و یا اجرای آن را به حالت تعلیق درآورد. پیش از این اقتصاددانان هم پیش‌پینی کردند که بدهی واشنگتن تا مردادماه از سقف تعیین‌شده، تجاوز می‌کند و این به‌صورت تلویحی اشاره به ورشکستگی نظام اقتصادی آمریکا دارد. با این حال کارشناسان هشدار داده‌اند که وصول کمتر از انتظار درآمدهای مالیاتی منجر به جلو افتادن این تاریخ خواهد شد. کاخ سفید دو ماه پیش از گفت‌وگو با مک کارتی خودداری کرد و خواست که مجلس تحت کنترل جمهوری‌خواهان بدون قید و شرط افزایش سقف بدهی‌ها را تصویب کند. فراکسیون جمهوری‌خواهان مجلس هم از دولت خواسته تا مخارج فدرال را به‌شدت کاهش دهد. این ناهماهنگی و اقدامات سیاسی دو حزب آمریکایی در جریان بحران اقتصادی، وضعیت را بغرنج‌تر کرده است. قرار است کمتر از یک هفته دیگر طرح جمهوری‌خواهان در مورد افزایش سقف بدهی دولت فدرال و کاهش هزینه‌های دولتی در مجلس مطرح شود و این کشور از اعلام رسمی ورشکستگی نجات یابد. وزیر خزانه‌داری آمریکا پیش از این هشدار داده بود که شکست کنگره در افزایش سقف بدهی دولت آمریکا و ورشکستگی ناشی از آن، «فاجعه اقتصادی» را در پی دارد و چازه‌ای جز افزایش نرخ بهره وجود ندارد. یلن تاکید می‌کند که عدم توانایی دولت آمریکا در پرداخت بدهی منجر به نابودی مشاغل و افزایش بهره وام مسکن، وام خودرو و کارت‌های اعتباری خواهد شد.
استقراض کاخ سفید از بانک مرکزی یعنی چاپ پول بدون پشتوانه و همچنین تدابیر ناهمگن اقتصادی در دوران همه‌گیری کرونا دست به دست هم داده تا امروز اقتصاد آمریکا در سراشیبی سقوط قرار گرفته باشد. عدم توانایی دولت بایدن در کنترل شرایط دموکرات‌ها را برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری حسابی نگران کرده است.

نظر شما