شناسهٔ خبر: 59975947 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

پدرخوانده هوش مصنوعی گوگل را ترک کرد

جفری هینتون مشاور ارشد علمی در موسسه وکتور (Vector)، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه تورنتو و ملقب به پدرخوانده هوش مصنوعی، از گوگل استعفا کرد. 

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد - جفری هینتون مشاور ارشد علمی در موسسه وکتور (Vector)، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه تورنتو و ملقب به پدرخوانده هوش مصنوعی، از گوگل استعفا کرد. 

استعفای او به دنبال ظهور ChatGPT و دیگر چت‌بات‌ها و مطرح شدن انتقادات و نگرانی‌ها نسبت به آینده هوش مصنوعی صورت می‌گیرد. 

 هینتون که بیش از ده سال در شرکت گوگل مشغول به کار بود  در زمینه توسعه هوش مصنوعی تحقیقات  بسیاری انجام داده و به نظر می‌رسد  اکنون با دیدن خطرات هوش مصنوعی، از اینکه زندگی خود را صرف این عرصه کرده احساس پشیمانی می‌کند.  او می‌گوید که نگران مردم است که در صورت گسترش هوش مصنوعی نتوانند اطلاعات درست را از غلط تشخیص دهند و بخش بزرگی از ترس او درباره آینده نیروی کار است که توسط هوش مصنوعی جایگزین شود.

هینتون پیش‌تر اعتقاد داشت که با  انقلاب هوش مصنوعی دهه‌ها فاصله داریم اما زمانی که OpenAI در نوامبر سال گذشته ChatGPT را راه‌اندازی کرد او از این پیشرفت و مقایسه شرایط چند سال پیش با امروز ترسید. هینتون معتقد است گسترش و پیشرفت هوش مصنوعی  با این سرعت، شرایط را ترسناک‌تر هم می‌کند.

با ظهور ChatGPT، بین مایکروسافت بینگ و گوگل بارد رقابت جدیدی ایجاد شد. در نسخه ۴ چت جی پی تی   علاوه بر اینکه کارایی این چت بات هوش مصنوعی تکامل یافت، موتور جست وجوی بینگ - که از این چت بات بهره می‌برد -  نیز قدرتمندتر شد. در این شرایط گوگل برای حفظ جایگاه خود و عقب نیفتادن از بینگ، بارد را به سرعت راه‌اندازی کرد که به دلیل این عجله به اندازه کافی آزمایش نشده بود.

البته جفری هینتون در حساب توییتر خود توضیح داده که دلیل استعفای او، شرکت گوگل نیست و اعتقاد دارد که گوگل در مورد توسعه هوش مصنوعی بسیار مسئولانه برخورد کرده است. چیزی که هینتون بابت آن نگران است چشم‌انداز رقابتی است که سرعت پیشرفت هوش مصنوعی را هدایت می‌کند. 

پدرخوانده هوش مصنوعی معتقد است که این روند بدون مقررات و شفافیت، شرکت‌ها را در معرض خطر ازدست‌دادن کنترل این تکنولوژی قدرتمند قرار می‌دهد. به گفته‌ی وی شرکت‌ها تا قبل از اینکه مطمئن شوند که می‌توانند این فناوری را کنترل کنند نباید آن را گسترش دهند.

نظر شما