شناسهٔ خبر: 59931363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

نمایندگان ملت، اعتماد خود را از وزیر صمت برداشتند

خودرو ،بلای جان یک ملت و یک وزیر

۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کردند و در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱ با هماهنگی صورت گرفته میان مجلس شورای اسلامی و دولت به استیضاح وزیر پرداختند.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی
۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کردند و در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۱ با هماهنگی صورت گرفته میان مجلس شورای اسلامی و دولت به استیضاح وزیر پرداختند. در جریان استیضاح سال گذشته موافقان به انتقاد از وزیر نشستند و بر آثار نارضایتی مردم در حوزه‌های انتخابیه خود تأکید کردند اما سرانجام این انتقادات فرصتی دیگر برای وزیر شد و فاطمی امین با کسب اعتماد مجدد نمایندگان در سمت خود باقی ماند تا اینکه تعداد نمایندگان موافق با استیضاح فزونی یافت و مجلس شورای اسلامی بار دیگر طرح استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کرد.
سید رضا فاطمی امین، مورخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و پس از شنیدن صحبت نمایندگان موافق با استیضاح به دفاع از خود پرداخت. همچنین پس از صحبت‌های وی، با در اختیار قرار دادن بخشی از فرصت وزیر به یک نماینده مخالف استیضاح، دفاعیات از عملکرد وزیر صمت مطرح شد و آیت‌الله رئیسی نیز ضمن حضور، به دفاع از عملکرد وزیر صمت کابینه خود پرداخت؛ دفاعی که موردقبول نمایندگان مجلس شورای اسلامی واقع نشد و مکفی نبود. سرانجام نمایندگان مجلس با ۱۶۲ رأی موافق، ۱۰۲ رأی مخالف، ۲ رأی ممتنع و ۶ رأی باطله از مجموع ۲۷۲ رأی مأخوذه به استیضاح سیدرضا فاطمی امین رأی دادند و اعتماد خود را از او پس گرفتند. 
 موافقان در جریان استیضاح چه گفتند؟ 
موافقان استیضاح سید رضا فاطمی امین، موارد بسیاری را تحت عنوان انتقاد بیان کردند اما آنچه که به صورت مشترک در تمامی انتقادها به چشم می‌خورد، موضوع خودرو و افزایش قیمت آن بود. نمایندگان در جریان استیضاح بر این باور بودند که وزیر صمت فعلی دولت سیزدهم قادر به مدیریت بازار خودرو نیست و نتوانسته تورم موجود این بخش را مهار کند. 
حسین حاجی دلیگانی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شاهین‌شهر دراین‌باره بیان داشت: امروز متأسفانه قیمت خودرو به یک شاخص تبدیل‌شده است وقتی هم در جامعه می‌خواهیم توضیحی بدهیم و مطالب به حق را بگوییم، مردم می‌پرسند پراید چند؟ یعنی با این شاخص می‌سنجند.
سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز بابیان اینکه وعده وزیر درباره سامانه یکپارچه خودرو محقق نشده است، موافقت خود با استیضاح را بیان کرد و بیان داشت: وظیفه ما در مجلس شورای اسلامی کمک به دولت است که در موارد لزوم گوشزد هم می‌کنیم اگر درست نشد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای استیفای حقوق مردم استفاده خواهیم کرد تا کشور متحمل هزینه نشود.
حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت نیز بیان داشت که فاطمی امین آدم پاک دستی است اما عملکردش ضعیف است. سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به سید رضا فاطمی امین گفت: ما مدیران مقتدر و مستقل می‌خواهیم، ما کسانی را می‌خواهیم که بتوانند با مافیا مقابله کنند و خودشان را هزینه کنند، ما امروز رزمنده می‌خواهیم. ما کسانی را می‌خواهیم که بازار آشفته و سرازیر گشته و پریشان خودرو را مدیریت کند. دیگر نمایندگان موافق با استیضاح نیز بر رأی و عدم اعتماد مجدد به سید رضا فاطمی امین تأکید کر‌دند و این را سرآغاز تعامل بیشتر میان دولت و مجلس خواندند. خبرنگار «رسالت» در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با سید احمد رسولی نژاد، یکی از نمایندگان امضاکننده استیضاح پرداخت. 
  سبداحمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: استیضاح تقابل با دولت نیست؛ تعامل است
سید احمد رسولی نژاد، نماینده مردم دماوند، فیروزکوه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره دلایل استیضاح عنوان کرد: استیضاح وزیر صمت آغاز یک راه است. دولت نیازمندترمیم جدی کابینه است و نمایندگان در راستای تحقق این امر‌ می‌کوشند. بنابراین استیضاح را به معنای تقابل میان مجلس و دولت نمی‌دانیم بلکه به معنای تعامل بیشتر می‌دانیم. 
او با تأکید براینکه تعامل میان مجلس و دولت برقرار است، همچنین اظهارکرد: متأسفانه برخی درصدد آن بودند تا استیضاح سید رضا فاطمی امین را تقابل میان دولت و مجلس شورای اسلامی نشان دهند. خوشبختانه آیت‌الله رئیسی در جریان حضور خود به‌روشنی بر تعامل مجلس و دولت تأکید داشت. 
وی  افزود: در جلسه استیضاح سید رضا فاطمی امین بنده نخستین ناطق بودم و از مدت‌ها قبل به بررسی موضوعات مختلف نشستم و با کارشناسان مربوطه مسائل بخش‌های مختلف همچون خودرو، مسکن، لوازم خانگی، تجارت خارجی، بازارها و مدیران به‌کار گرفته‌شده از سوی فاطمی امین را‌ واکاوی کردم. متأسفانه ۱۶ مدیر ارشد وزارت صمت سابقه امور اجرایی و صنعتی را نداشتند. رسولی نژاد تصریح کرد: عدم سابقه اجرایی درست مدیران موجب آسیب به عملکرد تولیدکنندگان داخلی شد چراکه برخی از اقلام اولیه که به طورکل در کشور تولید می‌شدند، ورودشان آزاد شد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه دفاعیات فاطمی امین کافی نبود، همچنین خاطرنشان کرد: اگر نطق نمایندگان در جریان استیضاح وزیر را بررسی کنیم خواهیم دید که دلایل استیضاح به صورت منسجم، دسته‌بندی‌شده و مرتب بیان شد. متأسفانه دفاعیات سید رضا فاطمی امین مکفی نبود و توضیحات وی توأم با حواشی و از دلایل منطقی به دور بود. 
او متذکر شد: متأسفانه پیرامون استیضاح وزیر حواشی بسیاری از سوی وی مطرح شد؛ یکی از این حواشی پیرو تولیدکننده به نام کشور بود. تولیدکننده مذکور صاحب کارخانجات معتبر و فردی پاکدست و درستکار بود که مورد هجمه قرار گرفت. چنین روندی به طورحتم نادرست بود. نمی‌توان با مسائل مختلف جامعه برخورد شعاری داشت و نماینده یک حوزه انتخابیه را نیز متهم کرد. 
وی یادآور شد: انتظارمان این بود که سیدرضا‌ فاطمی امین به صورت فنی وارد شود و با دلایل قانع‌کننده دفاعیات خود را بیان کند. دست استیضاح‌کنندگان پر بود و دلایلشان برای عدم و سلب اعتماد از وزیر کافی بود. 
 ضرورت راستی آزمایی وزرا و مقامات دولتی 
نماینده مردم دماوند و فیروزکوه همچنین ادامه داد: خواستمان از آیت‌الله رئیسی این است که مرکزی برای راستی آزمایی وزرا و مقامات دولتی ایجاد شود. خوشبختانه شخص رئیس‌جمهور خود نیز براین مهم تأکید داشت. 
او بیان کرد: در سال ۲۰۲۲ سهم کشور از تجارت جهانی به ۲۴/۰ رسید که در تاریخ معاصر چنین کاهشی سهمی بی‌سابقه بود. متأسفانه وزیر صمت استاد وعده‌ها بود و همواره خلاف آنچه که وعده داد شد، پیش رفت. 
رسولی نژاد ضمن اشاره به طرح استیضاح سایر وزرا تأکید کرد: اگرچه مجلس شورای اسلامی و دولت از منظر سیاسی در یک جبهه قرار دارند اما این هم جبهه بودن به معنای عدم ایفای وظیفه نمایندگی نخواهد بود. به طورحتم استیضاح سایر وزرای کم کارکرد نیز در دستورکار خواهد بود و از هفته‌‌های آینده موردبررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: اگرچه در ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم به تمامی وزرای پیشنهادی دولت رأی اعتماد دادیم اما اکنون تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا بهترین وزرا و با دقت بیشتر در کنار مردم باشند. هدف این است که وزرای پیشنهادی با نهایت دقت و درست انتخاب شوند. بنابراین هر وزیر پیشنهادی رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را کسب نخواهد کرد. 
در ادامه گفت‌وگو با الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون  صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید. 
 الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان: مهم‌ترین دلیل سلب اعتماد از وزیر صمت، مسئله خودرو بود
الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح استیضاح وزیر و سلب اعتماد نمایندگان از‌ فاطمی امین به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: ۲۹ مورد پیرو استیضاح وزیر صمت مطرح شد که هرکدام با بررسی‌های لازم طرح‌شده بود و مورد پاسخ سید رضا فاطمی امین قرار گرفت. متأسفانه پاسخ سید رضا فاطمی امین برای نمایندگان قانع‌کننده نبود و درنهایت منجر به خروج وی از‌ کابینه شد. وی افزود: مسائل بسیاری موجب بی‌اعتمادی نمایندگان و نارضایتی مردم نسبت به سیدرضا فاطمی امین شد که مهم‌ترینشان مسئله خودرو بود. همچنین در حوزه صنایع معدنی، کنترل بازار، توزیع و لوازم خانگی نیز شاهد تصمیم‌گیری‌های ضعیف و ناکارآمد بودیم. 
دهقانی ضمن اشاره به عدم مدیریت دقیق تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت ۶۵ درصد از اقتصاد کشور را در برمی‌گیرد چراکه دربرگیرنده تولید و اقتصاد کشور است. متأسفانه شاهد عدم مدیریت دقیق در این وزارتخانه بودیم و به موجب این امر بود که استیضاح وزیر اعلام وصول و از سوی نمایندگان با رویکرد موافق پیگیری شد. 
نماینده مردم ورزقان در مجلس یازدهم در پایان این گفت‌وگو همچنین بیان داشت: باید از کارشناسان و مدیران توانمند بهره بگیریم تا مشکلات پیش رو حل شود. 

نظر شما