شناسهٔ خبر: 59909023 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

جزئیات نشست رئیسی با همتای عراقی

رئیسی: روابط ١٠ میلیارد دلاری ایران و عراق باید افزایش یابد

رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور عراق با بیان اینکه در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و تجاری و حوزه های فرهنگی بین ایران و عراق مناسبات خوبی تاکنون رقم خورده و اراده دو کشور برتوسعه روابط و مناسبات است، گفت: سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق بیش از ۱۰ میلیارد است و این‌ رقم می تواند به سطح بالاتری ارتقا یابد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهمترین بخش اظهارات روسای جمهور ایران و عراق به شرح زیر است:

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران:

* حضور نیروهای خارجی و بیگانگان در منطقه را مفید نمیدانیم.

* حضور آمریکایی‌ها مخل امنیت منطقه است.

* ارتباط ما با عراق با نگاه به منافع مشترک است اما آمریکایی‌ها به منافع خود می‌اندیشند نه منافع کشورهای منطقه.

* همکاری‌های خوب با عراق به همکاری‌های بین‌المللی خواهد انجامید.

* این تفاهم و همکاری ها ادامه خواهد یافت.

* روابط دوکشور ایران و عراق در حوزه زیر ساختی آب و برق ادامه پیدا می‌کند. 

* تفاهم امنیتی بین دو کشور برقرار شده و امنیت عراق و مرزها برای ما بسیار مهم است.

* روابط خاص و راهبردی در زمینه‌‌های سیاسی، تجاری و فرهنگی بین ایران و عراق برقرار است.

* سطح روابط ایران و عراق بیش از ١٠ میلیارد دلار است که باید این میزان افزایش یابد.

* خط مقدم مبارزه با موادمخدر ایران است.

* حمایت سازمان ملل متحد در حد سخن است.

عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق:

* بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان را تبریک عرض میکنم که باعث تثبیت امنیت در منطقه خواهد شد.

* باید روابط را در همه زمینه‌ها بهبود ببخشیم.

* مشکلات را باید از سر راه برداریم.

* باید حقابه جمهوری عراق رعایت شود.

* باید به مبارزه با تجارت مواد مخدر اهمیت زیادی بدهیم.

* ملت عراق وفادار است و هیچ‌گاه کمک‌های ایران را فراموش نمی‌کند.

مشروح اظهارات رئیسی و عبداللطیف رشید به نقل از ایرنا به شرح زیر است:

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز شنبه پس از مذاکرات خصوصی با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق، در نشست مطبوعاتی مشترک ضمن خوشامدگویی به وی و هیات همراه اظهار داشت: مذاکرات خوبی بین ما انجام شد که در حوزه های مختلف بحث‌هایی انجام شده است.

وی بیان کرد: در حوزه های سیاسی ، اقتصادی و تجاری و حوزه های فرهنگی بین ایران و عراق مناسبات خوبی تاکنون رقم خورده و اراده دو کشور برتوسعه روابط و مناسبات است

رییسی روابط تهران و بغداد را فراتر از روابط سایر کشورها و روابطی راهبردی توصیف کرد و گفت: سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق بیش از ۱۰ میلیارد است و این‌ رقم می تواند به سطح بالاتری ارتقا یابد.

رئیس جمهور افزود: روابط دو کشور در حوزه مسائل زیرساختی، آب و برق و گاز و انرژی ادامه دارد به شکلی که بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود، تبادلات بین دو دولت صورت گیرد تا نیازها مرتفع شود.

رییسی با اشاره با امضای تفاهم نامه امنیتی ایران و عراق که سال گذشته به امضا رسید، امنیت عراق را برای ایران مهم دانست و گفت: تفاهم نامه امنیتی بین دو کشور برقرار شده است که به امنیت منطقه کمک خواهد کرد؛کوچکترین ناامنی در عراق ناامنی در ایران محسوب می شود و امنیت عراق برای ایران مهم است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی در منطقه بیان‌ کرد: به همان میزان که انجام‌ مذاکرات بین کشورهای منطقه را مفید می دانیم، حضورهای نیروهای خارجی در منطقه را مفید نمی‌دانیم و حضور آمریکایی ها را مخل امنیت منطقه تلقی می‌کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: ارتباطات ایران با عراق و کشورهای منطقه با نگاه به منافع مشترک است ولی آمریکا به منافع خود می اندیشد.

رئیسی اظهار داشت:‌ روابط خوبی که امروز بین ایران و عراق برقرار است، فقط همکاری های دوجانبه نیست بلکه به همکاری های منطقه ای و بین المللی خواهد انجامید.

رییس جمهور ابراز امیدواری کرد که سفر رییس جمهور عراق به تهران نقطه عطفی در جهت ارتقای روابط دو کشور باشد.

«عبداللطیف رشید»، رییس جمهور عراق نیز در نشست خبری مشترک با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با قدردانی از دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفرش به تهران، گفت: هدف از این سفر تأکید بر روابط تاریخی دو کشور دوست و همسایه، ایران و عراق است.

رئیس‌جمهور عراق اضافه کرد: این روابط میان دو کشور تنها به روابط میان نهادهای دولتی منتهی نمی‌شود؛ زیرا ما با ایران تاریخ و جغرافیای مشترکی داریم و علاوه بر این شاهد اقوام و قومیت‌های مشترکی نیز هستیم.

وی با اشاره به روابط خوب ایران و عراق در حوزه تجارت، ادامه داد: مثل روز روشن است که روابط بین دو کشور، روابط محکم و غیرقابل تغییری است و این امر، ناشی از تلاش دو کشور در همه زمینه‌ها بر اساس منافع مشترک و با حفظ استقلال است.

رشید اظهار داشت: برای بیان روابط تاریخی دوکشور به ساعت‌های زمان نیاز داریم. ملت عراق به وفاداری مشهور است و هیچ‌گاه کمک جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهیم. دولت ایران در مبارزه با رژیم سابق دیکتاتوری به ملت عراق کمک کرد و مرزهای خود را به روی اقوام عراقی گشود تا بتوانند پناهی برای خود پیدا کنند.

رئیس‌جمهور عراق تصریح کرد: هیچ‌گاه حمایت ایران از کُردهای عراق در حلبچه را که مورد حملات شیمیایی رژیم قبلی قرار گرفتند فراموش نمی‌کنیم. روابط دو کشور محکم است و روزبه‌روز محکمتر هم خواهد شد. ما باید این روابط را در تمامی زمینه‌ها بهبود ببخشیم و مشکلات را از سر راه برداریم.

وی با درخواست توجه به حق‌آبه عراق از رودخانه‌های منتهی به دجله و فرات، همچنین خواستار همکاری ایران و عراق در زمینه مبارزه با تجارت مواد مخدر شد و گفت: مواد مخدر ملت‌ها را درگیر کرده و مهم است که نهادهای دو کشور برای بهبود زیرساخت‌ها در همه حوزه‌ها تعامل و همکاری داشته باشند.

رشید افزود: در نشستی که اندکی قبل داشتیم، به جزئیات موضوعاتی که باید حل شود پرداختیم. ما باید برای دستیابی به موفقیت به خصوص در ارتقای امنیت تلاش خود را افزایش دهیم.

رئیس‌جمهور عراق ضمن تبریک بهبود روابط ایران و پادشاهی سعودی گفت: ما اعتقاد داریم که این گام باعث تثبیت امنیت در منطقه خواهد شد و به امنیت ملت‌های ما و سایر ملت‌های منطقه کمک خواهد کرد.

نظر شما