- سورپرایز بانک سپه برای متقاضیان وام فوری | وام فوری 200 میلیونی بدون ضامن با واریز یکروزه
- دور جدید هسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا شد | واریز معوقات 27 درصدی حقوق بازنشستگان از این تاریخ
- افزایش وحشتناک قیمت مرغ در بازار امروز | قیمت مرغ امروز کیلویی چند؟
- افزایش ارزش سهام عدالت در بازار امروز | سهام عدالتی ها حسابشان را چک کنند
- عکس رضا صادقی و دخترش در استخر روباز
- قیمت خودرو منفجر می شود|یک پیش بینی عجیب از آینده بازار خودرو
- وانت عجیب سایپا لو رفت|تصویر وانت سایپا شاهین
- فوری|واردات خودرو برای همه آزاد شد|جزئیات
-
رونمایی نازنین بیاتی از چهره جدیدش | خانم با این عمل زیبایی و تیپ جدید همه رو مات خودش کرد
-
رونمایی ژاله صامتی از داماد میلیاردرش | داماد خوشتیپ و جوان ژاله صامتی کیست؟
-
تیپ عروسکی مریم معصومی در خارج ار ایران همه را مات کرد |خانم با این رنگ و مدل لباسش شده عین دختر 20 ساله
-
کافه گردی لیندا کیانی با دوستای عجیبش | خانم بین دوستاش چه می درخشه
طرح رتبهبندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبهبندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش میشود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم میشود. مرحله اول طرح رتبه بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با پایان زمان قانونی دولت برای ابلاغ آئین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان از شهریور ۱۴۰۰ اجرایی می شود.ابراز امیدواری کرد تا با اختصاص اعتبار مورد نیاز، این تعداد مدارس دونوبته در استان سمنان جمعآوری و ساماندهی شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان باید هر سال مهارتی بیاموزند و معلمان باید برای آموزش، خودشان هم ماهر باشند و آموزش ببینند.
رضامراد صحرایی، در نشست صمیمی با مدیران مدارس شهر تهران گفت: مدیران مدارس، مدیران آینده کشور را تربیت میکنند به همین خاطر است که باید درس مدیریت را از مدیر مدرسه آموخت. مدیران مدارس کارهایی میکنند که برخی مدیران با همه امکاناتی که در اختیار دارند نمیتوانند انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه مدرسه رکن رکین تربیت است؛ گفت: مدیر مدرسه راهبر تحول است؛ در دوره جدید مدیریت آموزش و پرورش، مدیریت از پنجره مدرسه است. هرکس میخواهد آینده ایران را ببیند باید مدارس را ببیند.
صحرایی با اشاره به تفاوت نسلی معلمان و دانش آموزان گفت: ما امروز با نسلی مواجهیم که به درستی نمیتوانیم آنان را درک نمیکنیم. باید با این نسل آنگونه که هستند روبه رو شویم، نه آنگونه که خودمان میخواهیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: خانواده، معلم و نظام آموزشی سه ضلع پیشرفت هستند. و برای پیشرفت در نظام آموزشی باید به هر سه ضلع توجه کنیم.
صحرایی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: این سند منشور خدمت ماست. ما به سند جدیدی نیاز نداریم. مدرسه، محل اجرای سند تحول بنیادین و مجری آن معلم و مدیر مدرسه هستند. سند تحول فی ذاته مشکلی ندارد، اشکال در بخش اجراست.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که سند تحول بنیادین به ما میگوید خانواده، شریک راهبردی ما برای تربیت نسل آینده است. اگر میخواهیم آینده خوبی را ترسیم کنیم یک مقدمه اجتناب ناپذیر دارد و آن، نجات مدرسه است. مدرسه نقطه اصلی تربیت است و روز به روز نقشش در جوامع مختلف کمرنگتر میشود. اما فناوریهای جدید هیچگاه جای مدرسه و معلم را نمیگیرند.
صحرایی خطاب به مدیران مدارس گفت: مدرسه را برای تربیت، نجات دهید. یکی از راهبردهای اساسی ما بازگشت به جایگاه سترگ مدرسه به عنوان کانون اصلی تربیت است. راهبرد دوم عدالت است. به کمک شما به دغدغه والدین مبنی بر اینکه «فرزندم را به کدام مدرسه بفرستم؟» پایان خواهیم داد.
صحرایی با اشاره به لزوم مهارت آموزی در مدارس گفت: هر مدرسه باید یک مهارت سرا باشد. دانش آموزان باید هر سال مهارتی بیاموزند و معلمان باید برای آموزش، خودشان هم ماهر باشند و تحت آموزش قرار بگیرند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از شما میخواهیم اگر عاشق ایران هستید آموزش و پرورش را تنها نگذارید گفت: رتبه بندی مهمترین اقدام تحولی نظام تعلیم و تربیت و ضامن پویایی آن است. اگر نقش مدیر مدرسه بهعنوان بازیگر فعالی دیده میشد امروز وضعیت رتبه بندی این نبود. فرایند ساماندهی و تعیین تکلیف بازماندهها و معترضین هنوز به سرانجام نرسیده است. به عنوان مثال ۳۵ هزار نفر هنوز رتبههای خود را نمیدانند یا برخی فاقد رتبه اند. تا پایان اردیبهشت باید تمام این فرایندها به پایان برسند و تعیین تکلیف شوند.
صحرایی اضافه کرد: آموزش و پرورش باید معاونت اقتصادی داشته باشد و داراییها را به درستی مدیریت کند و تا حد امکان پاسخگوی معیشت معلمان باشد.
وی از مدیران مدارس خواست که وزرای مختلف را به کلاس درس فرزندان خود دعوت کنند تا فضای مدارس را از نزدیک ببینند و در جریان امور قرار بگیرند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به تأثیر مثبت تغییرات کنکور و افزایش سهم سوابق تحصیلی اشاره کرد و گفت: در گذشته کلاس کنکور همه فرایند تحصیل دانش آموزان را تحتالشعاع قرار داده بود و این وضعیت به هیچ وجه مورد نظر نظام تعلیم و تربیت نبود.
رییس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش گفت:دسته بندی اعتراضات معلمان متفاوت است، به طوری که بعضی از همکاران نسبت به رتبه خود و بعضی هم نسبت به نحوه رسیدگی اعتراض دارند. بازنگری و رسیدگی به اعتراضات از امروز آغاز میشود و مدت زمان آن بستگی به نوع اعتراض صورت گرفته دارد.
ماجرای اعتبار رتبهبندی معلمان و صدور احکام
در این قانون رتبههای آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیشبینی شده است؛ هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید ۴۶۰ امتیاز، مربی معلم ۵۳۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز و استاد معلم ۹۰۰ امتیاز کسب کند.
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به خبرنگار فارس میگوید: هدف اصلی رتبهبندی، ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت، ارتقای شایستگیهای معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت است یعنی اگر رتبهبندی این سه را انجام ندهد، ماهیت خود را از دست خواهد داد و البته اصلاح نظام پرداخت هم چهارمین بند آن است که باید انجام شود و در حال حاضر به بند چهارم آن پرداخته میشود.
وی ادامه میدهد: اعتبار رتبهبندی معلمان ۳۸ هزار میلیارد تومان است. رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه احکام را صادر کنیم تا رقم نهایی از این ۳۸ هزار میلیارد تومان بالاتر نرود و بعد پرداختها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد یک تعدادی از معلمان، رتبههای بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد یعنب رتبه افراد را اعلام میکنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.
ماجرای جاماندگان
بنا بر گفته صادق ستاریفرد سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، قریب به ۸۰ درصد از مشمولان، مزایای رتبه آموزشیار معلم و حدود ۹۰ درصد از فرهنگیان، مزایای ترمیم حقوق را دریافت کردهاند.
ستاریفرد میگوید: برای معلمان مشمول احکام آموزشیار معلم صادر شده است که مزایای آن، ۴۵ درصد مجموع حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شغل است که از از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال شده اسد اما وجوه و معوقات در آبان امسال از اول فروردین ۱۴۰۱ به مدت ۸ ماه پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه طبق قانون استخدام کشوری و قانون مدیریت خدمات کشوری، برای همکاران تابع صندوق بازنشستگی کشوری، مقرری ماه اول (افزایش حقوق نسبت به ماه قبل) از ترمیم حقوق و رتبهبندی کسر شده است و البته مقرری ماه اول در زمان واریز معوقات ۱۴۰۰ دیگر کسر نخواهد شد، ادامه میدهد: برای جاماندگان یعنی ۲۰ درصد باقی مانده مشمولان رتبهبندی از جمله منتقلشدگان درون دستگاهی و بازنشستگان و ۱۰ درصد باقی مانده ترمیم حقوق، احکام صادر و همزمان با حقوق آذرماه به همراه معوقات پرداخت میشود؛ جای نگرانی نیست قطعا در پرداختی بعدی همه مشمولان لحاظ خواهند شد.
وی با بیان اینکه درصدد هستیم با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، معوقات ۱۴۰۰ نیز پرداخت شود، اضافه میکند: با توجه به اینکه در چندماه گذشته علی الحسابی به میزان تقریبا ۵۰ درصد از معادل ریالی رتبه آموزشیار معلم برای مدت ۹ ماه (۶ ماهه سال ۱۴۰۰ و ۳ ماه ۱۴۰۱) واریز شده است، در فیش حقوقی این کسور تحت عنوان برگشت جبرانی منظور شده است
رتبهبندی معلمان به پایان سال نمیخورد
اعتبار رتبه بندی معلمان ۳۸ همت(۳۸ هزار میلیارد تومان) است. آقای میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که اول باید همه را احکام بزنیم تا رقم نهایی از این ۳۸ همت بالاتر نرود و بعد پرداختها را آغاز کنیم. ممکن است اینگونه باشد که یک تعدادی از معلمان رتبههای بالاتر بگیرند اما رقم ریالی ما در سال جاری نرسد، یعنی رتبهاش را اعلام میکنیم اما چون قانونگذار سقف تعیین کرده است، نتوانیم امسال پرداخت کامل داشته باشیم.
یعنی مابهالتفاوت پرداخت نشده، دیون معلمان میشود؟
هنوز تصمیمی گرفته نشده چون اعلام شده است که در سقف تعیین شده باید پرداختها صورت گیرد. حالا نمیدانم دیون میشود یا نمیشود. ولی برای سال آینده باید بر اساس رتبهای که معلمان استحقاقش را دارند، دریافتی داشته باشند و حقوق و مزایا پرداخت شود.
در آییننامه رتبهبندی معلمان آمده است رتبه یکبار صادر شد و ۵ سال بعد میتوانید حکم جدید را صادر کنید. مصوبهای را گرفتیم که بتوانیم علیالحساب به همکارانمان پرداخت کنیم تا یکی، دو ماه آینده که رتبه برای آنها صادر میشود. انشاءالله رتبهبندی معلمان به پایان سال نمیخورد. سامانه هم مشکلی ندارد اما در هر صورت باید به اولش یعنی کیفیت فرایند آموزش و پرورش، ارتقای شایستگی معلمان و رقابت تعلیم و تربیت برسیم.
تکلیف معلمان مهرآفرین چه میشود؟
برای معلمان طرح مهرآفرین از قبل هم برنامهریزیها را انجام داده بودیم و علیالحساب هم به آنها پرداخت کرده بودیم. از اول مهرماه برای مهرآفرینان پرداختها انجام میشود و آزمون هم ندارند.
صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در نامهای رسمی، جزئیات افزایش کارکنان آموزش و پرورش را اعلام کرده است.
جزئیات ترمیم حقوق کارکنان آموزش و پرورش اعلام شد.
حقوق شاغلان دولت از ماه جاری افزایش مییابد؛ این افزایش براساس یک لایحه دولت است که در مجلس و شورای نگهبان به تصویب رسیده و از این ماه اجرایی میشود؛ شاغلان دولت مابهالتفاوت مهرماه را نیز دریافت خواهند کرد.
صادق ستاری فرد، سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، در نامهای رسمی، جزئیات افزایش کارکنان آموزش و پرورش را اعلام کرده است.
در این نامه آمده است: به موجب بند ۱ قانون مذکور ۳۰۰۰ امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری با عنوان «ترمیم حقوق» به صورت ثابت در احکام کارگزینی آنان درج میشود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی میباشد. کمک هزینه عائلهمندی و اولاد تمامی گروههای مختلف حقوقبگیر به ترتیب پنجاه درصد (۵۰%) و صددرصد (۱۰۰%) افزایش مییابد. افزایشهای فوقالذکر از مابهالتفاوت جزء ۱ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، موضوع بند ۵ مصوبه شماره ۲۱۴۸۷/ت۵۹۸۲۶هـ مورخ ۱۵/۲/۱۴۰۱ هیأت محترم وزیران، منضم به بخشنامه شماره ۱۱/۷۱۰ مورخ ۲۲/۲/۱۴۰۱ (۵۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال) کسر نمیشود.
در ادامه این نامه میخوانیم: امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون، به کارگیری میشوند، نیز اعمال میگردد. بر اساس بند ۹ قانون مذکور کلیه معلمان طرح مهرآفرین تحت شمول قانون رتبه بندی معلمان مصوب ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ بدون برگزاری آزمون مجدد قرار میگیرند. افزایشهای مذکور، علاوه بر افزایشهای حقوق و دستمزد ناشی از تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ ۰۱/۰۷/۱۴۰۱ اعمال میشود. به استناد تبصره بند (۱) قانون، علاوه بر افزایشهای ذکر شده در بند (۱)، حداکثر پانزده درصد (۱۵%) به عنوان «فوقالعاده جهش علمی بر مبنای عملکرد» به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیأت علمی غیربالینی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای اجرایی اضافه میشود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با استفاده از قانونی که اخیرا تصویب شد، مبالغ مربوط به معلمان مهرآفرین پرداخت و در دو ماه آینده رتبههای همه فرهنگیان تعیین خواهد شد.
کیومرث سرمدیواله اظهار کرد: فرایند تعلیم و تربیت را فرایندی چندبعدی میدانم که عناصر و منابع انسانی موثر در آن فقط به معلمان خلاصه نشده و از مدیر و معاونین مدارس تا حتی نیروی خدماتی مدرسه و حتما کادر اداری و ستادی در آموزش، دستیاران معلم محسوب میشوند.
وی افزود: هر کس که در فرایند تعلیم و تربیت نقش ایفا میکند باید در فرایند رتبه بندی یا معادل آن شامل افزایش دریافتی قرار بگیرد.
سرمدی واله با بیان اینکه ستادهای آموزش و پرورش بهعنوان هستههای برنامه ریزی حتما باید انگیزه لازم را به عنوان بازوی اجرایی داشته باشند و دولت هم باید این امر را بپذیرد، خاطرنشان کرد: اگر چه دارای محدودیت منابع هستیم اما در این زمینه هر میزان هزینه شود سرمایه گذاری پرسود و مطمئن خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش رکن رکین توسعه جامعه بوده و باید با دید حاکمیتی و با رویکردهای نو به دنبال بهبود فرآیندهای آموزش بود، خاطر نشان کرد: رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب شده و آموزش و پرورش باید در اجرای آن سلیقه را تعطیل و به قانون عمل کند.
سرپرست معاونت برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه از امروز دسترسی ارزیابان حرفهای نیز فعال میشود تا به طور موازی هم مدیران اظهار نظر و هم ارزیابان حرفهای ورود کنند گفت: فرصت زیادی نداریم و از مدیران مدارس میخواهیم ظرف این چند روز زمان بگذارند و تلاش کنند تا بتوانیم سایر فرایندها را از هفته آینده انجام دهیم.
ستاریفرد ادامه داد: میدانیم که مدیران مدارس گرفتاریهای دیگری هم دارند، اما اگر میخواهیم کار با سهولت بیشتر پیش برود نیاز است که با اقدامی جهادی در این بازه زمانی ورود کرده و نسبت به ارزیابی مدارک معلمان اقدام کنند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان مهرآفرین بدون قید و شرط و آزمون رتبه بندی میشوند و این حداقل گامی است که میتوان برای رضایت نسبی این عزیزان برداشت تا با این اقدام انگیزهمند در کلاس درس حاضر شوند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: معلمان مهرآفرین بدون قید و شرط و آزمون رتبه بندی میشوند و این حداقل گامی است که میتوان برای رضایت نسبی این عزیزان برداشت تا با این اقدام انگیزهمند در کلاس درس حاضر شوند.
کیومرث سرمدیواله اظهار کرد: فرایند تعلیم و تربیت را فرایندی چندبعدی میدانم که عناصر و منابع انسانی موثر در آن فقط به معلمان خلاصه نشده و از مدیر و معاونین مدارس تا حتی نیروی خدماتی مدرسه و حتما کادر اداری و ستادی در آموزش، دستیاران معلم محسوب میشوند.
وی افزود: هر کس که در فرایند تعلیم و تربیت نقش ایفا میکند باید در فرایند رتبه بندی یا معادل آن شامل افزایش دریافتی قرار بگیرد.
سرمدی واله با بیان اینکه ستادهای آموزش و پرورش بهعنوان هستههای برنامه ریزی حتما باید انگیزه لازم را به عنوان بازوی اجرایی داشته باشند و دولت هم باید این امر را بپذیرد، خاطرنشان کرد: اگر چه دارای محدودیت منابع هستیم اما در این زمینه هر میزان هزینه شود سرمایه گذاری پرسود و مطمئن خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش رکن رکین توسعه جامعه بوده و باید با دید حاکمیتی و با رویکردهای نو به دنبال بهبود فرآیندهای آموزش بود، خاطر نشان کرد: رتبه بندی معلمان در مجلس تصویب شده و آموزش و پرورش باید در اجرای آن سلیقه را تعطیل و به قانون عمل کند.
وی در خصوص فعالیت سامانه رتبهبندی معلمان گفت: اعلام کرده بودیم که تا ۱۰ مهر، مدارک بارگذاری شود و آن از زمان، ۴۵ روز مهلت مجدد گذاشتیم که هنوز یک تعدادی از فرهنگیان، مدارک خود را بارگذاری نکردند.
هر معلم برای کسب رتبه آموزشیار معلم باید ۴۶۰ امتیاز، مربی معلم، ۵۳۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۰۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز و استاد معلم ۹۰۰ امتیاز کسب کند
∎