شناسهٔ خبر: 59869998 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سخنگوی قوه قضائیه:

اتهام 3 نفر از متهمان پرونده شهادت «آرمان علی‌وردی» محاربه است

صاحب‌خبر -
 
 
 
سخنگوی قوه قضائیه گفت: برای ۸ نفر از متهمان دخیل در پرونده شهادت آرمان علی‌وردی در جریان اغتشاشات پاییز سال گذشته کیفرخواست صادر و به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شده است.
به گزارش خبرگزاری میزان، مسعود ستایشی در نشست خبری دیروز با خبرنگاران، درخصوص آخرین وضعیت پرونده متهمان شهادت شهید آرمان علی‌وردی اظهار داشت: برای ۸ نفر از متهمان دخیل در پرونده شهادت آرمان علی‌وردی در جریان اغتشاشات پاییز سال گذشته کیفرخواست صادر و به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع شده است.
ستایشی افزود: متهمان در حال معرفی وکیل به جلسات دادگاه هستند سه نفر از این متهمان از طریق تمسک به سلاح سرد و ارتکاب به قتل اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت کشور که منجر به شهادت طلبه بسیجی شده‌اند، دارند. اتهام سایر متهمان اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بوده است، از این ۸نفر، ۷نفر بازداشت و یک نفر آزاد است.
جزئیات پرونده واردات نهاده‌های دامی
وی در پاسخ به این سؤال که سال گذشته رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور در گزارشی به رئیس‌قوه قضائیه از تخلف هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و واردات نهاده‌های دامی خبر داده بود، سرنوشت این تخلف چه شد است؟، گفت: سازمان بازرسی کشور در راستای ایفای وظایف قانونی که براساس اسناد بالا دستی به خصوص قانون اساسی به این سازمان سپرده شده است، به موضوع نهاده‌های دامی ورود پیدا کرده است. سازمان بازرسی کل کشور اتهاماتی که متوجه برخی از مقامات در رده‌های متخلف بوده را تدوین کرده و پرونده را با دقت تشکیل داده و به مرجع قضایی مربوطه ارجاع داده است و این پرونده در حال حاضر در دادسرای امور ویژه مفاسد اقتصادی در حال رسیدگی است و افرادی که در این پرونده سمت داشتند احضار شدند و تحقیقات از آنها به عمل آمده و تفهیم اتهام شدند و قرار تامین قانونی متناسب با جرم ارتکابی برای آنها صادر شده است و با قبولی قرار صادره این افراد در حال حاضر آزاد هستند و پرونده در مرحله تکمیل تحقیقات است.
آخرین وضعیت پرونده ۲ خبرنگار بازداشتی
ستایشی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تصمیم نهایی دادسرا درباره برخی از افرادی که در ناآرامی‌های سال گذشته بازداشت موقت هستند از جمله خبرنگاران بازداشتی مانند نیلوفر حامدی و الهه محمدی چه زمانی اتخاذ می‌شود، گفت: برداشت ما این است که این سؤال در رابطه با دو خبرنگار است، چرا که دایره این موضوع میزان موسعی نیست که کسانی در بازداشت هستند، افتخار ما در تشکیلات قضایی این است که نسبت به جرایم مختلفی که در جامعه صورت می‌گیرد در کمترین زمان ممکن پرونده در دادسرا رسیدگی و برای صدور رای شرعی و قانونی به مرجع صالح محاکماتی ارسال می‌شود.
وی افزود: در برخی از پرونده‌ها اقتضا دارد، قرار قانونی شدیدی که در قرار‌های تامین به نام قرار بازداشت موقت نامیده می‌شود برای برخی از افراد صادر می‌شود یا برای برخی افراد قرار تامین وثیقه صادر می‌شود و تا زمانی که قرار قبولی وثیقه صادر نشود باید فرد در بازداشت باشد.
سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با دو خبرنگار فوق‌الذکر بازداشتی بیان داشت: پرونده متضمن کیفرخواست که به متهمین ابلاغ شده به منظور رسیدگی و صدور رای شرعی و قانونی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است و اقداماتی نیز از زمانی که پرونده این افراد به دادگاه ارسال شده، صورت گرفته است. اتهام این دو خبرنگار ارتکاب همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام است که متضمن کیفرخواست قانونی به دادگاه ارسال شده است و در جلسه ۲۸ فروردین ماه که فرآیند ابلاغ کیفرخواست به متهمان و وکلا محقق شد پرونده مقدمتا مطالعه شد و هر دو متهم در روز ۲۸ فروردین با خانواده‌های خود در محل دادگاه ملاقات کردند.
ستایشی ادامه داد: پرونده در حال حاضر در اختیار وکلای متهمان قرار دارد و این بر اساس قاعده یا اصل حق دفاع است که در مسائل محاکماتی و فرآیند دادرسی حق دفاع می‌درخشد، بنابراین پرونده برای تدارکات دفاع در اختیار وکلا قرار گرفته است تا مطالعه کنند و پس از مطالعه و مهیا شدن برای دفاع وقت رسیدگی مطابق مقررات تعیین می‌شود.
وی عنوان کرد: از تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ فرآیند مطالعه برای تدارکات دفاع صورت گرفته است همچنین پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه وقت رسیدگی تعیین و جلسات دادگاه شروع شود تا وضعیت این دو نفر نیز در دادگاه انقلاب اسلامی تهران تعیین تکلیف شود.

نظر شما