شناسهٔ خبر: 59851067 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

توئیت پسر ترامپ و خشم سودانی‌ها

صاحب‌خبر -

 

گویا سر بزنگاه‌ها «دُمِ نژادپرستیِ» مدعیانی که همیشه «قَسَمِ حقوق بشر» ورد زبانشان است، هویدا می‌شود. پسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا با انتشار توئیتی به کشور و ملت سودان اهانت و موج گسترده‌ای از خشم را در میان سودانی‌ها ایجاد کرد.
«دونالد ترامپ جونیور»، پسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در واکنش به حوادث جاری در سودان و جنگ میان ارتش این کشور به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع سودان به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی)، به عملکرد کاخ سفید نسبت به شهروندان آمریکایی‌ها در سودان پرداخت و به شدت از سیاست‌های «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا انتقاد کرد. آن‌طور که ایسنا نوشته است، او در ادامه ضمن محکوم کردن اقدام دولت بایدن در خارج کردن کادر سفارت این کشور پیش از شهروندان آمریکایی مقیم سودان، این کشور آفریقایی را «چاه مستراح» خواند. پسر ترامپ که گویا از پدر خودشیفتگی، نژادپرستی و آتش زدن به اعصاب مردم را به ارث برده، نوشت که بایدن ۱۶ هزار آمریکایی را در کشوری فقیر و «چاه مستراح» که جنگ آن را چند تکه کرده، رها کرد و ابتدا کادر سفارت را از آنجا خارج کرد، چه افتضاحی! این توصیفِ توهین‌آمیزِ پسرکِ خودشیفته ترامپ از سودان، واکنش و خشم سودانی‌ها را به دنبال داشت و بسیاری از آنها به شدت به او و آمریکا حمله کرده و کشورش را عامل وضعیت فعلی سودان دانستند.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، تا‌کنون بیش از ۴۵۹ نفر در درگیری‌های سودان کشته شدند، البته عددی واقعی کشته‌شدگان بسیار بیشتر است. این سازمان اعلام کرد که بعد از تسلط یکی از طرف‌های درگیری بر یکی از آزمایشگاه‌ها، خطر بیولوژیک بزرگ، این کشور را تهدید خواهد کرد. سازمان ملل متحد نیز امروز سه شنبه اعلام کرد که 15 میلیون سودانی نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.گفتنی است، بایدن شامگاه شنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی عملیات تخلیه کارمندان سفارت این کشور در خارطوم را انجام دادند و جیبوتی، اتیوپی و عربستان در این عملیات کمک کردند. ژنرال
«داگلاس سیمز» در این خصوص اظهار کرد که بیش از ۱۰۰ تن از نیروهای عملیات ویژه آمریکا در عملیات تخلیه به وسیله سه فروند بالگرد مشارکت داشتند و این بالگردها برای انتقال کارمندان آمریکایی و خانواده‌هایشان پرواز کردند. همچنین کاخ سفید اعلام کرده است که آمریکا یگان‌های دریایی برای کمک به خروج اتباع آمریکایی از سودان را اعزام خواهد کرد. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما همچنان درحال بررسی گزینه‌ها هستیم. یگان‌های نظامی ما همچنان در مناطق مجاور هستند؛ اما زمان برای انجام عملیاتی بزرگ مناسب نیست. ده‌ها آمریکایی به صورت زمینی از طریق کاروان سازمان ملل درحال حرکت به سمت پورت سودان هستند و ارتش آمریکا از طریق سامانه‌های هوایی در نظارت بر آنها مشارکت دارد.» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در سخنانی اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم واشنگتن برای استقرار نیروهای حافظ صلح در سودان را تکذیب کرد. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا، همچنین در سخنانی اظهار کرد: «سفارت آمریکا در خارطوم به طور موقت فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده است و پس از برقراری امنیت در سودان، کار خود را از سر خواهد گرفت.»
دست و پا زدن برای نفوذ
خبر دیگر از جنگ سودان که شاید در آینده اهمیتش درک شود آن‌که رژیم صهیونیستی به شکل رسمی وارد خط تلاش‌های حل بحران سودان شده (شما بخوانید خط نفوذ) و بین طرفین نزاع یعنی ارتش و نیروهای واکنش سریع میانجیگری می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی گزارش داد، این رژیم پیشنهاد کرده میزبان مذاکرات بین عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو، (حمیدتی) فرمانده نیروهای واکنش سریع در تل‌آویو برگزار شود. گفتنی است، رژیم آپارتاید اسرائیل مدت‌هاست که به دنبال نفوذ در قاره آفریقا است و هر فرصتی را غنیمت می‌داند.

نظر شما