شناسهٔ خبر: 59813348 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تشدید بحران امنیتی در سودان فرار دیپلمات‌ها و ادامه کشتارها در خارطوم

صاحب‌خبر -



سرویس خارجی-
درحالی که تعداد کشته‌های جنگ داخلی سودان از 400 تن نیز گذشته، دیپلمات‌های خارجی مشغول فرار از این کشور بحران‌زده هستند.
باز هم سودان میدان درگیری‎های تازه است؛ درگیری مسلحانه تمام عیاری که از روز شنبه پیش در پایتخت و دیگر نقاط سودان میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع شکل گرفته است. روز شنبه، 26 فروردین (15‌آوریل)، ۱۰۰ خودروی زرهی وابسته به نیروهای واکنش سریع در اطراف خارطوم، پایتخت سودان، به‌ویژه در پایگاه نظامی مروی مستقر شدند، ارتش این اقدام را تهدید تلقی کرد و درگیری‌ها میان دو طرف آغاز شد. پیش از این امیدهایی برای حل‌ و فصل اختلافات میان دو طرف از راه گفت‌وگو وجود داشت اما این امیدها به‌ مرور کم‌رنگ‌تر شد تا این که این جنگ افق را به کلی تیره کرد.
درگیری‌های شدید در سودان میان نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» از یک هفته گذشته است و زد و خوردها علی‌رغم آتش‌بس اعلام شده در عید فطر همچنین ادامه داشت. صدای
ضد هوایی مدام در خارطوم شنیده می‌شود و درگیری‌های شدیدی در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری سودان در منطقه «حله حمد» و مرکز فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور در گرفته است. رئیس‌شورای حاکمیتی سودان و فرمانده ارتش این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در مقر فرماندهی نیروهای مسلح این کشور مستقر است. فرمانده ارتش سودان در مصاحبه‌ای گفت که در مرکز فرماندهی نیروهای مسلح مستقر است و هرگز از آن خارج نخواهد شد. براساس گزارش وزارت بهداشت سودان، شمار زخمی‌های این درگیری‌ها نیز به سه هزار و ۷۳۰ تن افزایش یافته است. تازه‌ترین آمار از شمار کشته‌های حوادث تا زمان نگاشته شدن این گزارش ۴۱۳ تن اعلام شده است.
رسانه‌های محلی بامداد یکشنبه از عملیات هوایی و پرواز گسترده بالگردهای آمریکایی بر فراز سفارتخانه این کشور در خارطوم برای تخلیه دیپلمات‌ها از سودان خبر دادند. یک سخنگوی نیروهای پشتیبانی سریع در سودان گفت: «با عملیات نیروهای آمریکایی متشکل از ۶ هواپیما، روند تخلیه دیپلمات‌ها را هماهنگ کردیم.» بر اساس گزارش‌ها، شش فروند هواپیمای ترابری نظامی و بالگرد تهاجمی، در عملیات تخلیه ۷۰ کارمند سفارتخانه آمریکا در خارطوم شرکت داشتند. از طرف دیگر همزمان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که نیروهای پشتیبانی سریع در عملیات تخلیه دیپلمات‌های آمریکا مشارکت نداشته است. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «این‌که نیروهای پشتیبانی سریع از هماهنگی در زمینه تخلیه دیپلمات‌های آمریکا سخن می‌گوید، نادرست است و تنها کاری که کردند عدم تیراندازی به‌سمت ما بود که آن هم به‌نفعشان نبود. ما با «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و «محمد حمدان دقلو» برای تضمین اتمام عملیات روند تخلیه دیپلمات‌ها در کمال سلامت در تماس هستیم.»
وزارت امور خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور با انجام یک عملیات تخلیه، توانستند 157 نفر را از کشور جنگ‌زده سودان خارج کنند. آن‌طور که تسنیم نوشته، بنابر آن‌چه در بیانیه ‌این وزارتخانه آمده است، عملیات مذکور با فرمان رهبری سعودی و توسط نیروی دریایی با پشتیبانی دیگر زیرمجموعه‌های نیروهای مسلح این کشور انجام شده است و در نتیجه آن نیز، 91 شهروند عربستان و 66 تن از اتباع 12 کشور دیگر از جمله شماری دیپلمات و مقام بین‌المللی از سودان خارج شدند.
در شرایطی که کشورهای مختلف از روز شنبه (2 اردیبهشت) در حال خارج کردن دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت‌‌های خودشان از سودان هستند، آنکارا هم همین کار را انجام داده و وزیر خارجه ترکیه با همتای سودانی گفت‌‌و‌گوی تلفنی ترتیب داد. رسانه‌ها در ترکیه و همچنین وزارت خارجه این کشور از آغاز عملیات خروج اعضای سفارت و شهروندان ترکیه‌ای از سودان خبر دادند.
همزمان «اندری چرنوول» سفیر روسیه در خارطوم از آماده شدن سفارت برای تخلیه روس‌ها و دیپلمات‌ها و خانواده‌های کارکنان سفارت خبر داد و گفت که فهرست 300 نفری در این زمینه آماده تخلیه هستند. سفیر روسیه از 140 نفر از غیرروس‌ها که از سفارت روسیه خواسته‌اند که سودان را با کمک مسکو ترک کنند هم خبر داد.
انگلیس هم از عزم خود برای تخلیه کارکنان سفارتش در سودان در نزدیک‌ترین زمان ممکن به‌علت نگرانی از سلامت آنها خبر داد. یک منبع در دولت انگلیس اعلام کرد که عملیات تخلیه بسیار محدود خواهد بود و شمار کمی از کارکنان خدمات مدنی انگلیسی در خارطوم را شامل خواهد شد.
سازمان بهداشت جهانی مجدداً خواستار توقف درگیری به‌منظور دادن فرصت برای ارسال کمک‌ها شد. اتحادیه پزشکان سودان اعلام کرد که فشار برای خارج کردن اتباع خارجی گواه شکست تلاش‌های آتش‌بس است. عمده درگیری‌های طی روز گذشته اطراف کاخ ریاست‌جمهوری و ستاد فرماندهی ‌کل ارتش بود. شماری از نظامیان و غیرنظامیان در جریان درگیری‌های شدید با سلاح سنگین و سبک در کوی شمبات در شمال خارطوم بحری کشته شدند. همچنین هشدار درباره فاجعه انسانی صادر شده است و بیم اتمام مواد غذایی می‌رود و این‌که باید شاهد موج گسترده پناهندگان به کشورهای همسایه بود. صلیب سرخ درباره اتمام آب و غذای مردم محاصره ‌شده در خانه‌های خود بر اثر درگیری هشدار داد.

نظر شما