شناسهٔ خبر: 59803537 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

یمن چند قدم با صلح فراگیر فاصله دارد؟

اقتصادنیوز: وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن شنبه شب تأکید کرد: امروز شرایط به سمت آرام‌سازی و دستیابی به صلح فراگیر پیش می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «محمد ناصر العاطفی» که در جمع نیروهای مسلح در ساحل غربی یمن سخن می گفت، اظهار کرد: برقراری صلح پایدار بستگی به نیت صادقانه سران ائتلاف درباره توافقات صورت گرفته با رهبران انقلاب یمن و شورای عالی سیاسی دارد.

واکنش دمشق به غارت نفت سوریه توسط آمریکایی‌ها

خبرگزاری «سبأ» یمن گزارش داد، وی در عین حال گفت:پایبندی به این توافقات به نفع منطقه و ملت‌های آن و منافع بین‌المللی است.

العاطفی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ماندن اشغالگران یا مزدوران در خاک یمن برای ما قابل قبول نخواهد بود و بزودی تمام خاک کشورمان را از وجود آنها آزاد خواهیم کرد.

وی گفت: این یمنی‌ها هستند که مدافع دریای سرخ، باب المندب، آب‌های بین‌المللی هستند و هرگز قیمومیت بر یمن را برنخواهیم تافت.

العاطفی افزود: اگر کشورهای متجاوز از طریق مذاکرات خارج نشوند، به خواسته خداوند با قوه قهریه و زور بیرون رانده خواهند شد.

وی خطاب به متجاوزان به یمن هشدار داد: اگر به دنبال برقراری صلح هستید، ما نیز از آن استقبال خواهیم کرد و اگر به دنبال جنگ هستیم، ما برای آن آماده هستیم و گزینه‌ها راهبردی زیادی برای این کار داریم.

وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن افزود: دریای سرخ، باب المندب، خلیج عدن و آب‌های منطقه‌ای ما تنها متعلق به یمن است و ما حاکمیت کامل بر آن داریم و مسئول تأمین حمایت لازم از این آب‌ها و کشتیرانی منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم.

وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن با درخواست از ائتلاف و متحدان آن برای این که از گذشته درس عبرت بگیرند، اظهار کرد: همه ادوات جنگی ما شامل تفنگ‌ها، توپخانه، موشک‌ها و پهپادهای ما آماده هستند و آن‌ها بایستی بدانند که نبردهای آینده دیگر در داخل یمن نخواهد بود بلکه در عمق خاک ائتلاف متجاوز روی خواهد داد و آن زمان است که متجاوزان به خوبی درد بزرگ را درک خواهند کرد.

ادعای عجیب رهبر واگنر درباره نظامیان اوکراین

اظهارات العاطفی برای آرام شدن شرایط درحالی بیان می شود که گفته می شود که دور دوم مذاکرات میان ریاض و صنعا قرار است پس از عید فطر از سر گرفته شود.

دور نخست این مذاکرات ۲۱ فروردین با سفر «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن به صنعا صورت گرفت،

شامگاه شنبه (۱۹ فروردین ماه) یک هیات عربستانی وارد صنعا شد. این نخستین سفر یک هیات عربستانی به صنعا پس از آغاز جنگ یمن علیه یمن در فروردین ماه ۱۳۹۴ و یک سفر بی سابقه بود و طرفین برای نشان دادن حسن نیت خود با آزادی ۹۰۰ اسیر از دو طرف موافقت کردند.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از منابع آگاه نوشته بود که یک هیات سعودی - عمانی تصمیم دارد بزودی به منظور دستیابی به توافق و آتش‌بس دائم در یمن، به صنعا سفر کند.

پیش از این نیز خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعا و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.

این منبع اظهار کرده که ائتلاف عربی نیز متعهد شد بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.

نظر شما