شناسهٔ خبر: 59787179 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

تسهیلات مسکن افزایش می‌یابد؟

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تسهیلات مسکن به دو بخش تقسیم می شود و برای شهرهای کوچک و روستاها ۳۰۰ میلیون تومان و برای شهرهای بزرگ ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم، اما مقرر شده این تسهیلات به ۵۵۰ میلیون تومان برای شهر و روستا افزایش پیدا کند.

صاحب‌خبر -
تسهیلات مسکن افزایش می‌یابد؟
کد خبر: 608538
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۱۲:۲۸:۰۲

احمد دنیامالی، عضو کمیسیون عمران مجلس یکی از موضوعات مهم اجرای قانون جهش تولید مسکن را تامین زمین دانست و اظهار کرد: تاکنون ۳۰ هزار هکتار زمین را برای ساخت مسکن اختصاص دادیم و برای ۲۰ هزار هکتار دیگر در حال کارسازی هستیم.

به گزارش شفقنا، بخش هایی از گفت و گوی دنیامالی در گفت و گوی ویژه خبری را در ادامه می خوانید:

  • براساس قانون جهش تولید مسکن بانک ها موظف هستند که ۲۰ درصد تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و تاکنون شاهد عملکرد ۱۱ هزار میلیارد تومانی بانک ها بودیم که از برنامه فاصله دارد، زیرا طبق پیش بینی قانون باید در سال اول ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال دوم ۴۴۸ هزار میلیارد تومان پرداخت می شد و قطعا بانک های کم کار را جریمه می کنیم.
  •  برخی اجرای قانون جهش تولید مسکن از طریق تسهیلات بانکی را تورم زا می دانند، ما در مجلس و کمیسیون عمران اعتقاد داریم که تولید مسکن به اشتغالزایی کمک می کند و لزوم تامین مصالح از جمله فولاد و سیمان موجب رشد تولید می شود.
  • تسهیلات مسکن به دو بخش تقسیم می شود و برای شهرهای کوچک و روستاها ۳۰۰ میلیون تومان و برای شهرهای بزرگ ۴۰۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم، اما مقرر شده این تسهیلات به ۵۵۰ میلیون تومان برای شهر و روستا افزایش پیدا کند.
  • دانشگاه ها نیز می توانند با تامین زمین برای مسکن اساتید و خوابگاه های دانشجوی متاهلی اقدام کنند.
  • وزارت راه و شهرسازی به دنبال پیش خرید فولاد و سیمان جهت جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده هر مترمربع است، متاسفانه با رشد بی رویه نرخ اجاره بها مواجه هستیم و اولویت ما اعطای تسهیلات به زوج های جوان است لذا بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی را در شورای عالی مسکن بررسی کردیم و مقرر شد از محل اعتبارات صندوق ملی مسکن این تسهیلات پرداخت شود.
  • امکان دریافت تسهیلات با سود بالا برای تامین اجاره بها وجود ندارد و لذا از این محل ما به التفاوت نرخ سود بانکی را تامین می کنیم.
  • کمیسیون عمران و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به دنبال آغاز عملیات اجرایی مالیات بر خانه های خالی بوده و باید فضای عرضه و تقاضای مسکن را تعدیل کنیم؛ البته تولید یک میلیون واحد در طرح نهضت ملی مسکن تا حدود زیادی به این فضا کمک می کند.

نظر شما