شناسهٔ خبر: 59767883 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزیر صمت خبر داد

تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده در دولت

صاحب‌خبر -
 
 
 
وزیر صمت از تصویب لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده در هیئت دولت خبر داد و افزود: راه‌حل سریع بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سیدرضا فاطمی‌امین در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت درباره بازار خودرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: راه‌حل سریع بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده است. بنابراین امروز دولت لایحه 
دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد. امیدوارم که این مصوبه در مجلس نیز به سرعت پیگیری شود. بحث واردات را با هماهنگی بانک مرکزی تا حدی ادامه خواهیم داد که شکاف عرضه و تقاضا از بین برود.
 وی تصریح کرد: بازار خودرو دچار آشفتگی‌های ناشی از تقاضای بیش از عرضه است. البته عرضه خودرو در سال گذشته و امسال به لحاظ تولید روند بسیار خوبی داشته اما به دلیل اینکه خودرو در بازار نقش سرمایه‌ای پیدا کرده است افرادی برای حفظ اموال خود در برابر تورم خود، خودرو می‌خرند. این کار سبب شده علاوه‌بر کسری عرضه در بازار، تقاضای کاذب هم افزوده شود که همان تقاضای سوداگرانه است.
امکان تغییر خودرو برای منتخبان 1403
وزیر صمت پیرامون قیمت خودروهای تحویلی سال 1403 گفت: طبیعتا تحویل خودرو با قیمت روز است اما کسانی که خودروی خود را تغییر دهند امسال تحویل می‌گیرند. 
همچنین امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، اظهار داشت: روز سه‌شنبه پنجم اردیبهشت، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای متقاضیانی که نوبت تحویل خودروی آنها سال 1403 اعلام شده است باز می‌شود.  با توجه به استقبال قابل توجه از چند مدل در شرکت ایران خودرو که موجب‌ شد زمان تحویل خودرو برای آنها برای سال آینده تعیین شود این امکان برای این دسته متقاضیان فراهم می‌شود که با انتخاب خودروی دیگری، زمان تحویل خودروی خود را نزدیک‌تر کنند. 
سخنگوی وزارت صمت همچنین تاکید کرد: شرکت ایران خودرو نیز برنامه افزایش تولید خود را با توجه به تقاضا پیش خواهد برد و ا‌ز این رو زمان تحویل خودرو در سال 1403 قطعا تعدیل خواهد شد.
قالیباف در صفحه شخصی خود هم نوشت: اردیبهشت و خرداد 250 هزار خودرو تحویل متقاضیان می‌شود. مرحله دوم ثبت‌نام از 16 اردیبهشت شروع می‌شود. اختلاف قیمت خرید خودرو در طرح یکپارچه با بازار آزاد زیاد است مثلا در مورد شاهین 300 میلیون تومان ارزان‌تر. انتخاب با شماست که از بازار آزاد بخرید یا در طرح یکپارچه شرکت کنید.
خودروهای تحویل فوری
همچنین وزارت صمت در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: از حدود 50 محصول مختلف عرضه‌ شده، تنها در پنج محصول پرتقاضا (با تیپ‌بندی‌های مختلف) اعلام نتایج به سال ۱۴۰۳ موکول شده است.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: لازم به ذکر است که در برخی محصولات نظیر محصولات گروه سایپا، مدیران و کرمان و غیره، تحویل فوری به تمام متقاضیان انجام می‌شود و ظرفیت بالایی برای عرضه در دورهای آتی وجود دارد. ظرفیت برخی از محصولات نظیر تارا و رانا در سال 1402 خالی مانده است و درخصوص برخی خودروسازان دیگر، حتی ظرفیت فصل بهار 1402 برای برخی از محصولات تکمیل نشده است. بنابراین اجرای طرح سامانه یکپارچه تخصیص این امکان را می‌دهد تا تغییر محصول از محصولات پر تقاضا که موعد تحویلشان در سال 1403 می‌باشد به محصولات دیگر فراهم آید.
همچنین ایران خودرو آمادگی خود را برای ارسال پیامک به اولویت‌های تیر و مردادماه سال جاری به منظور ورود به سایت فروش اینترنتی این شرکت و تکمیل وجه و ثبت‌نام از دیروز 30 فروردین ماه اعلام کرده است.
هشدارهای شورای رقابت و سازمان حمایت
شورای رقابت در نامه‌ای به  سازمان حمایت اعلام کرد که هرگونه رویه‌ای مغایر با دستورالعمل 543 و مصوبات این شورای از جمله تعیین یا افزایش قیمت محصولات خودروسازان مجاز نیست. 
در این راستا، سپهر دادجوی توکلی؛ سخنگوی شورای رقابت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تعیین میزان افزایش قیمت محصولات داخلی خودروسازان توسط شورای رقابت گفت: هنوز میزان افزایش قیمت خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت تعیین تکلیف نشده است اما برخی شرکت‌ها در افزایش قیمت خودروهای مونتاژی پیش‌دستی کرده‌اند که مجاز نیست.
حسین فرهیدزاده؛ رئیس ‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در نامه‌ای به مدیران عامل چند شرکت‌ خودروساز و مونتاژکار خودرو بر ممنوعیت افزایش قیمت خودرو تاکید کرد.
تغییر شرایط گارانتی خودرو‌ها
همچنین رئیس ‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی نامه‌ای به خودروسازان بر اصلاح شرایط ارائه سرویس اولیه در دوران گارانتی تاکید کرده است. بر این اساس در صورتی که مصرف‌کننده‌ای به نمایندگی‌های شرکت مراجعه کند و مالکیت خودروی مذکور از زمان تحویل خودرو از کارخانه تغییر نیافته باشد اعمال محدودیت حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل یک هزار کیلومتر کارکرد خودرو برای سرویس اولیه به نمایندگی شرکت‌های خودروساز ضروری نبوده و شرط مذکور تنها در ارتباط با خودروهایی اجرایی خواهد شد که مالکیت خودرو از زمان تحویل خودرو تا زمان اولین مراجعه به نمایندگی برای سرویس تغییر یافته باشد.
فرهیدزاده از شرکت‌های خودرو‌سازی خواسته که دستور دهند در اسرع وقت ضمن اطلاع‌رسانی شفاف و گسترده به مشتریان و نمایندگی‌های سراسر کشور، ساز و کار اجرایی لازم در این خصوص تدوین و موضوع در اطلاعیه‌های فروش و قراردادهای تنظیمی نیز درج شود.

نظر شما